Peugeot 206: klokje, radio en motorlampje blijven aan

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: NFZ, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 65

Gisteren kwam mijn zoon thuis met zijn Peugeot. In het donker zag hij - nadat hij de auto uitgezet had - dat het klokje nog "aan" was, het acculampje vaag brandde en dat de radio aan bleef. Radio zit er al jaren in, dus kan het probleem niet zijn. Ook werkte de centrale portiervergrendeling via de afstandsbediening niet meer. Heel vreemd, hij had verder geen problemen tijdens het autorijden gehad. Starten deed ie normaal en niks vreemds gehoord, gezien of geroken. Vannacht maar even een accuklem eraf gehad om te voorkomen dat de accu leeggetrokken zou worden. Vandaag even iets verder gekeken...wanneer hij niet op contact staat (en de accuklem zit erop :-) ), werken de ruitenwissers en de richtingaanwijzers ook. Weet niet of het normaal is dat de aanwijzers werken zonder dat de auto op het contact staat, maar wil het in ieder geval vermelden. Accu word wel geladen, maar weet niet of het genoeg is. Stationair heb ik iets meer dan 13 Volt en bij het gasgeven zie je de spanning iets omhoog gaan. Verder niks kunnen vinden, dus een ritje met de auto gemaakt. Hij rijd net alsof er niks aan de hand is, alle lampjes zijn dan uit (voor zover we kunnen zien in het licht). Alleen het airbaglampje knippert nog, maar dat is een verhaal wat al veel langer speelt...dat probleem plaats ik hierna wel eens. Het contactslot draait gewoon zonder dat het vreemd voelt. Waarschijnlijk is dat het probleem ook niet, dan verwacht ik namelijk dat er meer lampjes blijven branden... Ik heb zelf het vermoeden dat er iets stuk is (op dezelfde groep als het klokje, radio, motorlampje e.d.) wat er nu voor zorgt dat de stroom doorlekt. Weet iemand welke groep dit is en wat er allemaal op zit? Of heeft iemand een idee wat de oplossing voor dit probleem kan zijn?
Alvast bedankt voor je reactie!!

renalex

Geplaatst door renalex (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden

En waarom zou een radio die er al jaren in zit, niet kapot kunnen gaan? K' weet niet of het nog de originele af fabriek radio is, of al een vervanger?

renalex (0), 4 jaar geleden

Natuurlijk kan de radio stuk gaan, maar heb verscheidene problemen gelezen die kwamen doordat men een radio had aangesloten...en dat is in dit geval dus niet zo, deze zit er al een mooi tijdje in. Het is trouwens niet de originele. Morgen zal ik de radio eens loshalen en het contactslot, eens kijken of 1 van die 2 de oorzaak is...
In ieder geval bedankt voor je reactie hans4074!

renalex (0), 4 jaar geleden

Contactslot afgekoppeld gehad, maar nog steeds blijft radio, klokje, ruitenwissers en ook de elektrische ramen aan. Gezien dat het trouwens niet het motorlampje is wat vaag brandt, maar het acculampje!
Dit is het lampje wat tussen de handrem en olielamp zit... Ik was teveel op mijn zoon afgegaan....
De zoektocht blijft doorgaan en als er iemand is met een idee.....kom maar op :-) en alvast bedankt!!

renalex (0), 4 jaar geleden

En we zijn een stap verder! De binnenverlichting in het dak blijkt er ook mee te maken te hebben. Als ik dit lampje op continue branden (of geschakeld door de deuren) zet hoor ik een relais klikken en gaan de radio en het klokje uit en zijn de elektrische ramen en de ruitenwissers niet meer aan te zetten zonder de auto op het contact te zetten. Ook werkt dan de centrale vergrendeling via de afstandsbediening weer. Als de binnenverlichting continue aan staat gaat het acculampje fel branden. Deze blijft ook branden als je het contact uit zet...als je de auto start gaat het acculampje weer uit...
Zoektocht gaat dus nog steeds door, de echte oorzaak is helaas nog niet boven water...

renalex (0), 4 jaar geleden

Oorzaak gevonden!!
Was gisteren weer ff met de Peug bezig en heb toen de dynamo nader bekeken. Hierop zitten 2 draden, 1 dikke en 1 dunne groene. Op die dunne groene staat normaal de accuspanning en juist die draad heb ik van de dynamo gehaald (van te voren de + pool eraf!) Draad even in de lucht laten hangen, deze moet natuurlijk nergens tegenaan komen...accu weer aangesloten en toen in de auto gekeken. Klokje en radio waren uit en auto was weer met de atb op slot te zetten. Vandaag dynamo zelf vervangen door een nieuwe en het probleem is inderdaad weg! Oorzaak was dus de dynamo!

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.