Peugeot 206: stotteren/inhouden/afslaan

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

goede dag hierbij mijn relaas met de Peugeot.
het is een auto van een vriend die tijdens het rijden stottert, inhoud en afslaat.
ik heb de auto met een odb2 diagnose apparaat uit gelezen en kwam op de foutcode:p0420 uit.
ook heb ik een 4 gastest uitgevoerd met de volgende resulaten.
koud:
co:0.30
hc: 200
co2: 13.17
o2: 2.35
lambda:1.100

warm:
co:2.22
hc:358
co2:11.23o2: 3.25
lambda: 1.075

2000rpm/warm
co: 10.98
hc:3361
co2: 6.14
o2: 3.23
lambda: 0.717

nadat we de test gedaan hadden hebben we de motor uitgezet en het contact aan laten staan.
we zijn koffie wezen drinken en toen we na 15 mi.terug kwamen lag er een grote plas benine onder de auto.
het luchtfilter en de inlaat/gashuis zat vol met benzine.
we hebben alles gedemonteerd, leeg gezogen en schoongemaakt en weer in elkaar gezet.
ook de klep/regelaar die boven de gaskleppositie sensor zit heb ik schoongemaakt.

auto gestart en weer aan de 4 gastest gezet en fouten uitgelezen met odb2 diag.app.
kreeg nu geen p0420 meer maar wel p0110 en p0105.

hieronder de resultaten van de 4 gastest.
co: 10.26
hc:1341
co2: 6.80
o2: 2.03
lambda: 0.744

daarna ook nog het luchtfilter vervagen ivm nat van de benzine.
co: 10.86
hc:4349
co2: 4.67
o2: 4.14
lambda: 0.698

ook heb ik de map sensor vervangen nav de foutcodes.
daar heb ik geen test resultaten van.

krijg nu alleen nog fout melding p0110 en het motorolie lampje gaat opeens branden.
maar er zit genoeg olie in.

ps.zou het kunnen zijn dat de benzine is doorgelopen in de olie omdat 1 cilinder met benzne stond:

foutcode p0110 is de inlaatlucht temperatuur sensor maar deze zit niet los op dit voertuig.
dacht zelf dat hij gecombineerd was met de map sensor.

ook heb ik bij de connector van de mapsensor 1 licht slijtage plek gevonden op 1 draad.
deze heeft liggen slijten op de ribbelpvc van de kabeltje.
hier heb ik nog niets mee gedaan.

ik hoor graag of iemand mij verder kan helpen.

gr,
frank

Fiat man

Geplaatst door Fiat man (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Kun je ook live data uitlezen met jouw scanner?
Krijg je ook live data anders dan het motortoerental? (Want dat kreeg ik bij deze motor)
Zo ja, wat is dan de inlaatlucht temperatuur?
En wat is de waarde van de map-sensor? Zowel bij stationair, verhoogd toerental en bij motor uit, contact aan?

Je motor verzuipt kennelijk, gezien de 4-gas metingen.
Je hebt wel het teveel aan benzine verwijderd, maar heb je ook een oorzaak gevonden/gerepareerd voor dat teveel?
Het lijkt erop dat er een injector open blijft staan.

Ja, je benzine kan vermengd zijn met een hele boel benzine.
Als het oliepeil is gestegen of boven het maximum staat, zou ik eerst de olie verversen.

Is de uitlaat wel volledig gasdicht?
Want de hoe veelheid O2 in de uitlaat komt af en toe niet overeen met de hoeveelheid CO en CO2.

Fiat man (0), 4 jaar geleden

Alvast dank voir je reactie.
Ik heb met een universele obd tester de foutcodes gelezen.
De waarde wasr je over spreekt weet ik niet.
Heb de olie nog niet vervangen of de lekkage opgezocht/ gerepareerd.
Zou een lekkende injector zo veel benzine kunnen op pompen dat alles vol komt te staan.
had wel het idee dat de uitlaat gasdicht is maar kan het nog eens goed bekijken.

Wat zijn normale waarden voor de 4 gastest?

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Dat de scanner universeel was, had ik al door toen je OBD2 schreef.
Je kunt die waardes toch opnieuw uitlezen, desnoods bij koude motor eerst, zonder te starten.
Dan hebben we iets om mee te beginnen

Normale waardes voor een 4-gas test zijn wat lastig uit te leggen.
Bij een goed werkende motor wil geen of weinig Co hebben (eem paar tiende is al APK afkeur).
O2 mag ook niet veel zijn, 0,5% tot onder omstandigheden 1%.
HC moet laag zijn. Meer als 3000 is belachelijk veel.
Co2 moet meer als 13,5% zijn.
Lambda getal moet rond de 1.00 zitten (plus minus 0,03).

Gaf de 4-gas meter die je gebruikte ook een Co-Corr(ected)? Zo ja, was die waarde hetzelfde als Co of niet?

Fiat man (0), 4 jaar geleden

Dit is een foto van de 1e meting van vanmorgen..

Ik zou moeten kijken op obd tester waar ik die wasrden kan vinden.

Heb hem niet bij mij thuis staan.

Fiat man (0), 4 jaar geleden

Zou het ook niet kunnen dat die lekkende verstuiver een slechte verbranding/ werking van de motor geeft?

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Ja. Maar er is nog een oorzaak die ik niet genoemd heb.
De brandstofdrukregelaar (aan het einde van de brandstofrail) kan intern lekken en de benzine loopt dan via de vacuümslang naar het inlaatspruitstuk.

Het gekke is dat je 1e meting (koud) nog redelijk goed is (in ieder geval geen buitensporig lekken van benzine).
Co is een paar tiende, maar dat mag want de katalysator is koud en zet nog niet (alle) Co om.
HC van een paar honderd mag bij koude motor, de verbranding en verdamping is nog niet optimaal.
Co2 is wat laag en O2 en lambdagetal te hoog, maar dat kan verklaard worden door een lek in de uitlaat.

De 2e meting begint al problemen te geven.
Co is te hoog, HC is te hoog.
Co2 is wat laag en O2 en lambdagetal te hoog, maar dat kan nog steeds verklaard worden door een lek in de uitlaat.
Het te rijke mengsel echter niet, dat heeft een andere oorzaak.

Vanaf de 3e meting is het helemaal fout.
Co en HC zijn sky-high. (In Engeland wordt je bij een HC van meer dan 200 al afgekeurd).
Toch is er nog steeds ruim 3% zuurstof aanwezig. Normaal wordt dat gebruikt bij de verbranding.
Dus ook hier een spoor van een lekke uitlaat, maar het rijk draaien is extreem.

De slechte verbranding zie je aan het Co dat extreem hoog is. Ruim 10% tot 11% is veel te veel.
Zelfs volgas heb je bij deze motor genoeg aan iets van 5% Co.
Omdat er erg veel brandstof is en daar veel zuurstof voor wordt gebruikt daalt het Co2 (volledige verbranding) percentage.
Echter dat Co-percentage is nog niet hoog genoeg om te zeggen dar een cylinder continue is uitgevallen. Lastig te interpreteren vanwege het mogelijk lek in de uitlaat.

N.B.: Een bekende plek voor luchtlekkage is de lasnaad van de moer voor de 2e lambdasonde aan het eind van de katalysator.

N.B.2: Je hebt de map sensor vervangen. Waarmee? Een nieuwe originele of een gebruikte?
En hoeveel pennen heeft de aansluiting van die map-sensor? 3 of 4?
Bij 4 pennen zit de lucht temperatuur sensor in de map-sensor. Maar die gaf nog steeds een foutcode.
Dan ga je denken aan bedrading.

Fiat man (0), 4 jaar geleden

De map sensor is imitatie nieuw en heeft 4 pinnen weet even het merk niet meer.
Ik heb 1 kabel op de map sensor die iets open ligt van het doorschuren maar dat is heel licht.
Ik ga de cat.nog eens goed bekijken.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Waardes bij uitlezen vind je in "Live Data" ook bekend als functie 1.
Foutcodes uitlezen is functie 3 (opgeslagen foutcodes) en functie 7 (foutcodes deze rit).
Wat is het merk en type van de tester die je gebruikt?

N.B.: Heb je na het wisselen van de map-sensor de foutcodes gewist?
Zo nee, dan eerst foutcodes wissen en dan kijken of P0110 nog terug komt.

Overigens zou ik de motor voorlopig niet meer starten, maar eerst zoeken naar een oorzaak voor de brandstof lekkage.

Fiat man (0), 4 jaar geleden

Merk weet ik even niet.
Fouten had ik wel gewist maar p0110 blijft terug komen.
Maandag eerst kijken wat de lekkage is.

Alvast bedankt zover.

Fiat man (0), 4 jaar geleden

Ben even bezig geweest.de vacuumklep nagezien.ik zou zo niet weten hoe de functie is van deze klep.
1 kant benzine leiding andere kant vacuumleiding en een 2 p.stekker erop.
Heb de katalysator eraf gehaald maar deze is helemaal oké.geen scheuren oid. Ook het filter in de kat
Is goed.hebmet een camera binnenin gekeken.wel was er een lekkage op de pakking tussen het uit laatspruitstuk en de katalysator.er waren lekkage sporen te zien op de pakking..
Morgen verder met het uitlezen.

Fiat man (0), 4 jaar geleden

Heb vandaag de auto bij een universeel garagebedrijf gezet om uit te lezen want mijn odb tester geeft masr 1 foutmelding en dat is p0110.
Bijgevoegd de uitslag van de foutcodes die ze hebben uitgelezen en gewist.
Er is een vonk op de bougies druk op de brandstofrail en hij neigt om aan te slaan maar doet dit uiteindelijk niet.na 3 sec.is er geen verbranding meer.dit is iedere keer als je hem start..heb de kabelboom die rechts onser langs de distributie loopt open hemaakt tot aan de bocht maar geen rare dingen gezien.de stekkers bij de ecu zijn ook goed en zijn ingespoten.

Graag wat feedback over waar ik het nu moet zoeken.

Alvast bedankt.

Fiat man (0), 4 jaar geleden

hierbij het overzicht van de foutcodes die uitgelezen zijn:
p420/p0123/p0108/p0113/p0141/p0106/p0604.

fouten zijn gewist en de foutmelding p0110 komt op dit moment niet terug.

zoals aangegeven bij starten wil de motor een seconde of 2 aanslaan maar daarna niet meer.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

P0604 - Internal Control Module Random Access Memory (RAM) Error

Als het interne werk geheugen defect is, dan kan er geheel onvoorspelbaar van alles en nog wat fout gaan.

Misschien dat ACtronics dit kan repareren. Dat is makkelijker goedkoper dan vervangen.

Fiat man (0), 4 jaar geleden

Dank voor de reactie.zouden sommige andere foutmeldingen hier ookmee te maken hebben denk je?

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Tja, als het werkgeheugen defect is dan kan er ook een waarde van een sensor verkeerd opgeslagen worden.
Dat kan dan weer leiden tot het opslaan van een foutcode m.b.t. een probleem dat er eigenlijk niet is.
In dat werkgeheugen staan ook waardes die gebruikt worden voor de berekening van de hoeveelheid in te spuiten brandstof.
En die is bij jouw motor zo maar in eens veel en veel te lang geworden, waardoor de motor giga rijk loopt.

Of te wel, je kan niets meer vertrouwen zolang de motorcomputer foutcode P0604 geeft.
Dat moet eerst opgelost worden. Daarna kun je kijken wat er verder nog overblijft aan foutcodes.

N.B.: Foutcode P0110 mag dan niet terug komen, maar er staat wel P0113 in je lijstje.
Zelfde onderdeel, alleen een iets specifiekere foutomschrijving.

Fiat man (0), 4 jaar geleden

De ecu naar ac- tronics gestuurd.er zijn geen problemen met de ecu.deze eekt gewoon goed.advies was om naar het dubbelrelais te kijken onder de zek.kast in de motorruimte.

hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden

Plaats eens het chassisnummer? Als er al een dubbelrelais op zit, hangt deze onder de ECU.

Fiat man (0), 4 jaar geleden

Zal ik morgen even doen.

Fiat man (0), 4 jaar geleden

Het chassisnummer is:vf32ckfwf42354051.

hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden

2 vreemde tegenstrijdigheden. Op chassisnummer geeft servicebox bij onderdelen aan dat er een dubbelrelais op zou zitten. Onderdeelnummer 1920 7L en deze staat aangegeven hangend onder het frame van de ECU. Op het elektrische schema kan ik dit dubbelrelais niet terugvinden. Dubbelrelais is niets anders als 2 relais in 1 huisje en dient meestal voor voeding brandstof en injectie/injectors. In het schema geven ze aan dat deze voedingen uit de zogenaamde BM34 komen omdat in het schema geen dubbelrelais te vinden is. De BM34 is de zekeringskast in de motorruimte. Zo'n beetje thv de accu. Heb jij een dubbelrelais zien hangen onder de ECU??

Fiat man (0), 4 jaar geleden

Ik ga zo even kijken of ik iets kan zien.

Fiat man (0), 4 jaar geleden

Er zit niets onder de plaats waar de ecu zit.

hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden

Dan komt de voeding voor injectors en bobine uit de BM34.
Heb je de injectors al eens doorgemeten op weerstand? Weerstand zou per injector ongeveer 13,5 - 14 ohm moeten zijn.
Even globaal uitgelegd: bij contact aan zal de benzinepomp ca 2 seconden pompen om het systeem op druk te zetten. Als je daarna gaat starten (en tijdens het lopen van de motor) neemt de toerental-sensor het via de ECU over.

Fiat man (0), 4 jaar geleden

Heb de afgelopen dagen nogmaals de kabels nagelopen. Ben er 2 bij de map sensor tegen gekomen die beschadigd Waren en 1 van de oliedrukzender.deze alledrie gerepareerd.bij montage met contact aan merkte ik dat de nullast positie klep heel erg heet werdt. Ik vond dit erg twijfelachtig.is dit normaal dat hij zo heet wordt? Hoe kan im aan een elwctrisch schema komen van het brandstof systeem? De motor slaat wel aan maar blijft niet lopen. Misschien kan ik iets kortsluiten om te testen of er wel brandstof wordt gepompt naar de verstuivers.

Alvast bedankt.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.