Porsche 911 SC COUPE 1981: Motor slaat af als de olievuldop geopend wordt

  • Walter01 @ 19/01/2017, 21:05

    Porsche 911 SC COUPE
    bouwjaar: 1981

    Sinds mijn versnellingsbak gereviseerd is (door Porsche specialist) heb ik een vreemd probleem met oliepeil controleren. Het oliepeil moet gecontroleerd worden met warme, stationair draaiende motor maar het vreemde is dat de motor gelijk afslaat als ik de vuldop eraf draai. Het is net alsof iemand dan het contact uitzet. Zelfs als ik hem op een hoger toerental hou en de dop open draai slaat ie af. De garage heeft van alles gemeten en gecontroleerd (compressie, vacuum, enz) maar kan de oorzaak niet vinden. Verder rijdt ie als een nieuwe.
    Heeft iemand een idee?




  • voyager @ 20/01/2017, 09:36

    Olie pijl in de motor of de bak? Dan trekt ie ergens valse lucht.in het inlaat traject.

  • Hans4040 @ 20/01/2017, 09:55

    Het verhaal is niet helemaal duidelijk....
    Wat wil je peilen, de bak of de motor?
    Is het een automaat?
    In beide gevallen: waarom haal je de olie vuldop eraf?

  • voyager @ 20/01/2017, 13:12

    Gelet op bouwjaar vermoed ik dat het oliepijl in bak betreft. En wel automaat.

  • Hans4040 @ 20/01/2017, 13:54

    Oke...olie peilen van de automatische bak.
    Moet inderdaad gebeuren met warme draaiende motor.
    Maar waarom de olievuldop eraf..?

  • kaleido 1 @ 20/01/2017, 18:22

    Om iets te peilen , hoeft een dop of wat dan ook niet los gedraaid te worden , versnellingsbak heeft een peilstok en dient op voorgeschreven wijze gepeild te worden.
    Motorolie , warm , draaiende motor , heeft een peilstok rechts achterin .
    De rest van het verhaal ??

    Bericht aangepast ivm verkeerd verstrekte info.
    Dacht koud met stilstaande motor .

  • oldford @ 20/01/2017, 18:30

    Bij een Porsche moet je vanwege de dry sump smering toch echt met warme, stationair draaiende motor het motoroliepeil controleren.
    Zie b.v.: https://wiki.bentleypublishers.com/pages/viewpage.action?pageId=123076822
    of https://wiki.bentleypublishers.com/display/tech/Porsche+Carrera+911+Type+964+-+1989-1994+Technical+Data+Without+Guesswork+%28PC94%29+-+Updates

  • kaleido 1 @ 20/01/2017, 19:27

    Oke , weer wat geleerd , dan is er dus iets mis , waarom dit dus niet gaat , was eigenlijk van mening dat het om de versnellingsbak ging omdat daar het verhaal mee begon.

  • Hans4040 @ 20/01/2017, 19:35

    Oke, wist ik ook niet.
    Het gekke is wel dat we van Walter01 nog niets gehoord hebben.
    Blijft bij mij toch de vraag: waarom moet de vuldop eraf bij draaiende motor..?

  • voyager @ 21/01/2017, 10:12

    Leuk dat we weer iets nieuws geleerd hebben.Zo het verhaal van de Bently te lezen is de olie in een aparte tank naast de motor.Dat verklaart waarom dan de motor niet stottert/afslaat als de olie gepeild wordt. Afslaan van de motor als de dop er afgehaald wordt zou een beveiliging kunnen zijn.
    Vermoeden blijft dat de ts denkt olie te moeten bijvullen ook met een draaiende motor.

  • Hans4040 @ 21/01/2017, 13:07

    Als Walter01 niet meer reageerd, heeft het geen zin om nog met dit topic verder te gaan...
    Blijkbaar geeft hij niets om de antwoorden.

  • Walter01 @ 21/01/2017, 22:27

    Sorry jongens, ik ben niet elke dag online.
    En sorry voor de verwarring over de versnellingsbak. Het gaat inderdaad over het peilen van de olie van de motor. Het probleem is ontstaan nadat de versnellingsbak (handgeschakeld) gereviseerd is. Daarvoor is de motor onder de auto uit geweest, (anders kan de bak er niet af), en toen ik hem weer terug kreeg en de olie wilde peilen sloeg ie af terwijl voor de revisie de motor gewoon bleef draaien. De olievul dop zit rechts achterin. de peilstok zit aan de dop vast, vandaar dat die eraf moet. en je moet peilen bij warme motor.
    Maar ik heb nog niet iets van een mogelijke oorzaak gelezen. De vacuum is gemeten, de onderdruk is gemeten, er wordt geen valse lucht getrokken....en toch slaat ie af. Dit zal geen beveiliging kunnen zijn omdat in het instructieboekje staat dat je bij warme draaiende motor moet peilen dus dan zou het raar zijn als ze een beveiliging maken dat de motor afslaat als je de vuldop eraf draait. En voor de revisie bleef ie dus ook gewoon draaien. Iemand een idee?
    De monteur van Porsche heeft dit nog nooit meegemaakt en heeft geen idee waar hij de oorzaak moet zoeken.

  • Walter01 @ 21/01/2017, 22:29

    Kleine correctie: de peilstok zit niet aan de dop vast maar als je de dop eraf draait zit ie daaronder.

  • voyager @ 22/01/2017, 12:52

    Dacht dat pijlstok los zat van de vuldop.Vandaar verhaal over beveiliging.Onderdruk is gemeten met oliedop op of eraf?Dat het euvel nu verschijnt is mogelijk dat toch een van de slangen niet op zijn plaats teruggeplaatst is.Het zou kunnen zijn dat het niet van invloed is op het rijden, maar kan van invloed zijn op het brandstof/olie verbruik.Nalopen alle vacuüm (ook olie)verbindingen op juistheid van plaats. Als de vacuüm en andere openingen voor luchtdoorgang tijdens demontage, wachten op de bak en montage van de motor gedopt waren, controleren of alle doppen er af zijn genomen. Er is duidelijk dat de druk in de olietank door afnemen van de dop zodanig wijzigt dat motor al dan niet uit veiligheid afslaat

  • Walter01 @ 23/01/2017, 19:05

    Het probleem bestaat al een paar jaar. De versnellingsbak is in 2007 of zo gereviseerd en zo lang heb ik dat probleem al. Heb er de laatste jaren weinig aan gedaan maar vroeg me laatst toch af of iemand dit vaker gezien/meegemaakt had. Hij staat nu in de winterstalling en ik laat hem maandelijks even goed warmdraaien en draaide de vuldop eraf...., vandaar dit topic.
    Nadat dit probleem optrad heb ik een paar jaar lang bij de APK's gevraagd om er nog eens naar te kijken en dat hebben ze in het begin ook gedaan omdat ze graag zelf ook wilden weten hoe dat kwam. Zodoende hebben ze alles al een keer nagemeten/gecontroleerd. Zonder succes.
    Bij de komende APK zal ik eens een balletje opgooien over het afdoppen van vacuüm- en olieleidingen bij de revisie van de bak. Misschien dat er dan bij iemand een lampje aangaat.

  • voyager @ 23/01/2017, 20:45

    Als het mogelijk is bij dealer montage schema van de slangen halen. Van daaruit zou iets kunnen blijken.

  • Walter01 @ 23/01/2017, 21:26

    Dank voor je advies Voyager. Ik heb hiervoor een "eeuwigdurende" garantie afgesproken. Als ooit gevonden wordt waaraan het ligt zijn de reparatiekosten voor de Porschegarage. Dus ik ga zelf niet iets uitvogelen maar vraag het ze gewoon. (voordeel van een kleinschalige specialist waar ik al 15 jaar deze Porsche laat onderhouden)

  • Walter01 @ 21/08/2017, 22:21

    Het probleem is gevonden en opgelost. Het bleek dat bij het monteren van de motor na de revisie van de versnellingsbak de restrictor in de slang naar de oliekoeler niet is teruggeplaatst. Deze zorgt voor de juiste olie druk en flow. Als deze er niet inzit gaat het in principe wel goed met de flow over de koeler maar als er lucht bij komt door het openen van de olievuldop gaat het fout en slaat de motor gelijk af.

    Bedankt voor jullie input.

  • voyager @ 22/08/2017, 09:16

    Mooi dat het gevonden is en dat je weer probleemloos kunt rijden!

  • Deze oplossing delen met anderen? Deel het:

Soortgelijke problemen? Zoek hier verder.

  • ruilinjector
  • Additievenshop Zijkant
  • obdpartners
  • Car interface
  • Carpardoo