Renault Clio: stuurbekrachtiging aan de zware kant

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v

Hallo,

Graag wil het volgende en hopende het laatste probleem voorleggen.

Deze clio heeft elektrische SB en gaat iets of wat te zwaar.
Dit uit zich door een continu de rijrichting te corrigeren., je zwalkt als het ware wat tussen de 2 strepen.

Stuurbekrachtiging werkt verder wel!

Nu lees ik op amt garage forum dat er ook een constructiefout in deze stuurhuizen zit?
Heeft met smering te maken waardoor het allemaal TE zwaar gaat.....
(Dit lijkt mij sterk, de twingo van 2011 van mijn vader stuurt echt heel licht)

stuurkogels, veerschotels zijn oke.

Nu is mijn vraag hoe kan ik het beste uitzoeken met de auto op bokken geplaatst?

Ik wil uitzoeken of het misschien in de electrische bekrachtigingshuis zelf zit of in het stuurhuis onder de auto?

Als de stoom van de bekrachtiging ontkoppeld wordt en losgehaald word van het stuurhuis, heeft dan de Stuurbekrachtiginghuis dan ook geen weerstand meer of wel??? Zo kan ik namelijk uitsluiten of het wel of niet het stuur bekrachtigingshuis is.....

gr,
Zwollenaartje

Zwollenaartje

Geplaatst door Zwollenaartje (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Zwollenaartje (0), 9 jaar geleden

Volgens diverse bronnen zit er inderdaad een "smeringsprobleem" in de clio stuurhuizen met name als het wat ouder is... (kwaal renault!!)

Heb het stuurhuis eronder weg gehaald (10 min. werk) en uit elkaar gehaald en het liep wat zwaar zat nog beetje vet in.
Vervolgens extra vet en olie gesmeerd en de afstelling rondsel/tandheugel een kwart losser gezet, dit stond ook veel te strak.
(afstelling is een afstelling met een moer die de tandheugel strak op het rondsel houd, deze is los/vast verstelbaar)

Probleem opgelost, kan gesloten worden.

Hopende dat andere mensen er ook wat aan hebben was op zich niet zo veel werk.
Let wel op dat je het stuur vast zet i.v.m. het stuurlint die in je stuur zit, anders is die aan gort.
Simpel even vast zetten met een touwtje of trekbandje.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.