Renault Espace: Hoe nieuwe accu kiezen?

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: F9Q A8, Motorinhoud (cc): 1870, Vermogen (kw): 85

Ik ben nu enkele uren bezig met kijken welke accu voor mijn wagen geschikt is. Deze is aan vervanging toe.
Niet gemakkelijk omdat de waarden niet volledig overeenkomen met wat ik in de auto heb zitten.

Wat ik nu heb is 12v / 85 Ah / 760 A en.

Mijn vragen zijn:
- Maakt het uit of de Ah veel lager is?
- Is die waarde van '760 A en' belangrijk?
- De afmeting kan soms ook verschillend zijn. Hoe belangrijk is dit?

Mijn huidige batterij raakt leeg als ik bijvoorbeeld de pinkers aan zet gedurende 10 minuten met de motor uit.
Ik krijg dan de foutmelding dat de parkeerrem defect is. Dit komt omdat er niet genoeg kracht is om de automatische parkeerrem te ontgrendelen.

mber

Geplaatst door mber (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Heino4267 (200), 7 jaar geleden

Weet je zeker dat het (alleen) de accu is en niet bv. ook de dynamo?
De dynamo is gemakkelijker te controleren dan de accu: meet met een multimeter de accuspanning als de auto gewoon weer rijdt:
- als de motor uit staat (de accuspanning moet dan 12.2 Volt minimaal zijn).
- als de motor loopt bij 2000 toeren (de accuspanning moet dan minimaal 14,5 Volt zijn).
(Als de dynamo niet in orde is, wordt de accu nooit goed geladen en kan hij kapot lijken te zijn.)

En het antwoord op je vraag:
Een willekeurige automaterialenhandel (Brezan, Heuts e.d.) kan aan de hand van je kenteken of je autopapieren meteen zien welk type accu de juiste is.
Dat kan je zelf ook nagaan als je je kenteken invult op bv. mister-auto.nl of zo.

Denk je er aan dat je de DVD uit je navigatie haalt vóórdat je een andere accu laat monteren? Anders kan je navigatie kapot gaan. Ook moet je de radiocode bij de hand hebben en de procedure om die in te voeren. En al je ramen opnieuw inleren.

ronny530 (0), 7 jaar geleden

Het Ah mag wel hoger zijn maar zeker niet lager. De startstroom is wel degelijk van belang want dat is de stroom die nodig is om de startmotor goed rond te laten gaan. De afmetingen zijn niet zo relevant want als de accu in de accubak past kan de accu geplaatst worden. Menig autobezitter kiest voor een wat "zwaardere" accu omdat de voorgeschreven accu's net aan zijn qua capaciteit en geen rekening houden met alle apparatuur die later worden gemonteerd.

harry4203 (400) PRO, 7 jaar geleden

motor uit moet accuspanning min 12.6v zijn. bij 12.2 is ie onladen/defect.

mber (0), 7 jaar geleden

[quote=Heino4267]Weet je zeker dat het (alleen) de accu is en niet bv. ook de dynamo?
...[/quote]
Ik ben helaas niet zo goed in die dingen. Het meten etc.

Ik neem aan dat het de accu is omdat ik deze wagen anderhalf jaar geleden gekocht heb en deze zat er al in. Het probleem begon toen ik de wagen 2 dagen had laten staan en de temperatuur ging onder 0 graden. Toen ik ermee ging rijden startte deze niet vlot. Ik was gehaast en reed na 2 minuten door. Ik gebruikte de airco en radio en reed 20 km. Daar parkeerde ik de wagen en na 40 minuten kwam ik terug en de wagen startte op maar weer niet vlotjes. Ik zette de motor af en startte opnieuw op en toen wilde deze niet.
Een takelwagen is geweest en die raadde me aan om de accu te vervangen omdat hij dacht dat die kapot was.

De tweede keer, 3 weken later, had ik de pinkers aan laten staan en reed ook gehaast weg. Weer 20 km verder mijn pinkers aan laten staan, en toen ik 10 minuten later aankwam was de accu leeg.

mber (0), 7 jaar geleden

[quote=ronny530]Het Ah mag wel hoger zijn maar zeker niet lager. De startstroom is wel degelijk van belang want dat is de stroom die nodig is om de startmotor goed rond te laten gaan. De afmetingen zijn niet zo relevant want als de accu in de accubak past kan de accu geplaatst worden. Menig autobezitter kiest voor een wat "zwaardere" accu omdat de voorgeschreven accu's net aan zijn qua capaciteit en geen rekening houden met alle apparatuur die later worden gemonteerd.[/quote]
Wat er nu gemonteerd zit, 85 Ah, is een stuk krachtiger dan hetgeen ik gevonden heb als zijnde passend. Ik kom bv 70-80 Ah tegen. Dus ik kan beter dezelfde hoge waarde gebruiken.

Bedankt voor de uitleg, deze is nuttig.

mber (0), 7 jaar geleden

Ik kreeg bericht dat ik nog oplossingen diende te vermelden. Mogelijk gaat het ook om dit topic?

Accu werd vervangen en alles loopt gesmeerd. Ik heb dezelfde zwaardere accu gekregen, maar is merkloos. Tot nu toe geen problemen ondervonden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.