Renault ESPACE: Dynamo laad niet goed op

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: F4R V7, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 120

Ik heb een Renault Grand Espace 4 (2004), en heb een issue met de dynamo. De dynamo laadde niet goed op, deze heb ik eruit gehaald en laten reviseren, (o.a. nieuwe spannings regelaar) na inbouw was het niet goed, laadde nog steeds niet bij. Weer uitgebouwd, en weer naar de reviseur, bleek spanningsregelaar niet goed. dus opnieuw een nieuwe spanningsregelaar erin. dynamo weer ingebouwd, nu is het zo bij een koude motor, laad hij prima bij (14,3 v). zodra ik een blokje om ga (10 km) en de motor warm is, is het maximum 12,5v. Iemand nog een idee wat er aan de hand kan zijn? heb eigenlijk geen zin om de dynamo 3e keer uit en in te bouwen.

Dutchy02

Geplaatst door Dutchy02 (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

ronny530 (0), 7 jaar geleden

Volgens mij is er niets aan de hand met de dynamo want zodra de accu voldoende bijgeladen is regelt de spanningsregelaar het voltage terug om overladen van de accu te voorkomen. Doe eens een test door de verlichting en de achterruit verwarming aan te zetten en meet de laadspanning dan nog eens een keer. Soms is er ook nog een dip in het toerental te horen als de dynamo bij gaat laden.

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

Het is niet verstandig de accu continue op 14,4 Volt te laden. Dat is n.l. de z.g.n. gasspanning.
Dit is de spanning waarbij de vloeistof in de accu heftig gaat borrelen. Het zwavelzuur (H2SO4) raakt daarbij waterstof kwijt. Het vloeistof niveau wordt hierdoor lager en zal daarom geregeld gecontroleerd dienen te worden. Zonodig met gedestilleerd- of anderszins gedémineraliseerd water bijgevuld moeten worden. Teneinde te voorkomen dat de lood(oxyde)platen in de accu geheel of gedeeltelijk droog komen te staan, wat tot vernieling van de accu leidt.

Nu hoor ik je al zeggen: "Ik heb een onderhoudsvrije accu in de auto en daar zitten geen vuldoppen op." Ook bij dit type loodaccu verdwijnt water(stof) bij overladen. Je kunt het alleen niet meer bijvullen.

Heino4267 (200), 7 jaar geleden

Ik ben een iets andere mening toegedaan:

- met lopende motor hoort boven de 2000 toeren je accuspanning tussen de 13,9V en 14,5 Volt te zijn. !Altijd!.
- als met lopende motor en redelijk normale omstandigheden (qua aantal verbruikers) de accuspanning onder de 13,5 Volt zakt, laadt je dynamo onvoldoende bij óf je hebt teveel stroomzuipende verbruikers aan staan. (Maar dat laatste gebeurt in de praktijk alleen in de winter bij koude motor: accu deels leeggestart, licht aan, blower aan, spiegel- en achterruitverwarming aan enz. Dat is nu allemaal niet van toepassing.)
- het is altijd handig om met lopende motor en héél veel verbruikers aan, de maximale door de dynamo geleverde stroom te meten bij 2000 toeren.
Dat doe je met een Ampèretang die om de rode draad heen gaat die van dynamo naar accu loopt. Hoeveel stroom de dynamo in die toestand hoort te leveren vind je bij de technische gegevens van die dynamo.

- onvoldoende bijladen van de dynamo kan de volgende oorzaken hebben:
1. onvoldoende laadcapaciteit van de dynamo doordat die technisch niet in orde is. In jouw geval lijkt mij dat onwaarschijnlijk, omdat die net is gereviseerd.
2. onvoldoende bekrachtigingsstroom vanuit je dashboard. Ik denk dat dit bij jouw auto het euvel is. Dat kan liggen aan een slechte verbinding tussen dynamo (bekrachtigings aansluiting) en de dashboard, of een defect aan je dashboard.

Je spanningsregelaar heeft in directe zin hier niets mee te maken: die regelt alleen de maximale spanning terug als de dynamolaadstroom bij voldoende acculading zo groot wordt dat de spanning te ver stijgt (dus boven de 14,5 Volt).

Dutchy02 (0), 7 jaar geleden

Ronny530,
ik heb gedaan wat je voorstelde, dus bij stationair 12,5v ong. met alle gebruikers aan, zakt hij naar 11,98v bij stationair. en blijft daar zweven. Wanneer ik gas geef, (3000 rpm) dan kruipt ie langzaamaan naar de 13,7v met alle gebruikers. (dat lijkt me wel goed) alleen ik dacht dat een dynamo stationair rond de 13,5-8 v dient te geven. zonder gebruikers??

ik hoor het graag.
is het goed, dan is het goed :-)

kaleido 1 (1470) PRO, 7 jaar geleden

Dit is niet goed 11.98 v , ik vermoed dat je ergens een overgangsweerstand hebt zitten , als de boel koud is gaat het nog , zo gauw je een eind gereden hebt en de boel dus warm wordt , gaat het mis.
Controleer je massa en plus aansluitingen eens op oxidatie en aangetaste kabels en dergelijke.
Plus klem met daarop zittende zekeringen is een punt van aandacht , voel eens of deze warm worden.

Dutchy02 (0), 7 jaar geleden

kaleido 1
ik heb alle contacten, van dynamo, accu , aarde gechecked, en waar nodig geschuurd, en wat contactspray op gedaan. op de aarde van blok zelf na, was eigenlijk alles schoon. op de plus klem zit een (zekering??) (niet zeker wat het is) er staat 175 op geloof ik. voor zover ik weet wordt ie niet warm.

Dutchy02 (0), 7 jaar geleden

[quote=Heino4267]Ik ben een iets andere mening toegedaan:

- met lopende motor hoort boven de 2000 toeren je accuspanning tussen de 13,9V en 14,5 Volt te zijn. !Altijd!.
- als met lopende motor en redelijk normale omstandigheden (qua aantal verbruikers) de accuspanning onder de 13,5 Volt zakt, laadt je dynamo onvoldoende bij óf je hebt teveel stroomzuipende verbruikers aan staan. (Maar dat laatste gebeurt in de praktijk alleen in de winter bij koude motor: accu deels leeggestart, licht aan, blower aan, spiegel- en achterruitverwarming aan enz. Dat is nu allemaal niet van toepassing.)
- het is altijd handig om met lopende motor en héél veel verbruikers aan, de maximale door de dynamo geleverde stroom te meten bij 2000 toeren.
Dat doe je met een Ampèretang die om de rode draad heen gaat die van dynamo naar accu loopt. Hoeveel stroom de dynamo in die toestand hoort te leveren vind je bij de technische gegevens van die dynamo.

- onvoldoende bijladen van de dynamo kan de volgende oorzaken hebben:
1. onvoldoende laadcapaciteit van de dynamo doordat die technisch niet in orde is. In jouw geval lijkt mij dat onwaarschijnlijk, omdat die net is gereviseerd.
2. onvoldoende bekrachtigingsstroom vanuit je dashboard. Ik denk dat dit bij jouw auto het euvel is. Dat kan liggen aan een slechte verbinding tussen dynamo (bekrachtigings aansluiting) en de dashboard, of een defect aan je dashboard.

Je spanningsregelaar heeft in directe zin hier niets mee te maken: die regelt alleen de maximale spanning terug als de dynamolaadstroom bij voldoende acculading zo groot wordt dat de spanning te ver stijgt (dus boven de 14,5 Volt).[/quote]

duidelijke info Heino4267 ik heb dus gemeten met 3000 rpm, en toen ging de multimeter naar 13,72v dit was met alle lichten aan, mist voor achter, achterruit verwarming aan, en verwarming aan, (ac niet die is leeg). zodra ik het gas dan los laat (met nog de gebruikers aan, zakt hij terug naar 11,98v ong. een AMP tang heb ik van het weekend beschikbaar, dus zal het dan meten.

die connectie van bekrachtingsstroom vanuit dashboard, is daar (enigzins) makkelijk bij te komen bij deze auto? en waar zit ie ongeveer.
hoor het graag

Heino4267 (200), 7 jaar geleden

Bij stationair hoef je niet te meten, dan wordt bijna geen stroom gegenereerd, en dus ook geen bijbehorende stijging van de accuspanning, ook niet door een intact werkende dynamo/laadcircuit.

Jouw meting is prima, alleen moet je op dat moment mbv de Ampèretang de laadstroom meten die bij die lage spanning van 13,72 Volt hoort: als je dynamo dan de volle laadstroom haalt, zit je met een ander probleem. Maar die maximale laadstroommeting kan je dus komend weekend doen.

Die bekrachtigingsstroom voor de dynamo verloopt meestal via een gewone dunne draad (dun t.o.v. de dikke laadkabel) zoals die overal in de auto wordt gebruikt, van de dynamo richting dashboard. Deze draad zorgt er ook voor dat bij het ontbreken van dynamo bekrachtigings-stroom het laadstroomlampje gaat branden (of zijn elektronische variant in de vorm van een foutmelding die verschijnt). In die verbinding kan een slechte plek zitten. Als op de normale wijze echt helemaal niets wordt gevonden, zou je het instrumentenpaneel kunnen laten testen bij actronics of een concurrent daarvan.

kaleido 1 (1470) PRO, 7 jaar geleden

Blijf er toch bij dat 11.98 v te laag is bij stationair draaien van de motor .

Heino4267 (200), 7 jaar geleden

Klopt.
Als de dynamo stationair helemaal niets bijlaadt en op toeren te weinig, wordt de niet volle accu bij stationair leeg getrokken met alle Ampères die de auto nodig heeft voor brandstofpomp, computer, ontsteking, dashboard enz. enz. Dat kan gemakkelijk die lage accuspanning verklaren bij stationair.
We zijn het eens dat de dynamo gewoon niet genoeg laadt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.