Renault Captur 2016: stoten/bokken tussen 2800 en 3100 tpm

Bouwjaar: 2016, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 900

Ik heb hier een Captur 0,9 TCE die begint te bokken en te stoten vanaf zo'n 2800tpm tot 3100tpm.
Lijkt alsof de toerenbegrenzer er al in begint te komen bij 2800tpm. Een vervelend probleem vooral omdat deze motortjes toeren nodig hebben om te presteren.
Wat kan dit probleem veroorzaken? Een fout in de software of een niet goed functionerende turbo?
Auto valt natuurlijk nog onder de garantie maar wil toch goed beslagen ten ijs komen. Het probleem heeft zich al voorgedaan sinds de auto nieuw werd afgeleverd. De eerste Renault garage testte de auto en kon niets merken. Nu bij een andere Renault garage en de monteur maakte er een proefrit mee en merkte het probleem direct. Er schijnen geen software updates te zijn op dit moment voor deze motor.
Heeft iemand van dit probleem gehoord bij de 0,9 TCE of weet iemand een oplossing? Ik hoor het graag.
De auto wordt altijd volgetankt met merkbenzine BP dus denk dat het daar niet aan kan liggen.

Hondanordhorn

Geplaatst door Hondanordhorn (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Captur? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Hans4040 (300) PRO, 7 jaar geleden

En wat zei die monteur die het probleem direct merkte..?
Ik zou toch de auto bij de verkoper neerzetten en het op laten lossen.
In ieder geval laten vastleggen dat het binnen de garantietermijn gemeld is.

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Heb je dit probleem alleen bij koude motor of ook bij warme motor.

Hondanordhorn (0), 6 jaar geleden

Sorry dat ik lange tijd niets meer van me heb laten horen. Zat voor mijn werk langere tijd in het buitenland.
Of het probleem zich ook voordoet bij koude motor weet ik niet daar ik de motor dan niet zo hoog opjaag in de toeren. Wel merk ik dat deze motor zeer snel van de automatische choke gaat waardoor deze na een minuut of 7 à 8 soms inhoudt bij het gas geven. Maar dit gaat over als de motor compleet op temperatuur is en zal wel te maken hebben met de huidige milieu(uitstoot)eisen.
De monteur die het probleem direct merkte kon geen verklaring geven. De auto is wel in de werkplaats direct uitgelezen maar men kon geen storing vinden en er stond ook geen storing vermeld in de computer.
Ik vind bovendien dat deze motor (0.9 TCE) in de Captur veel trager is qua optrekken dan in de Clio met dezelfde motor die ik een keer een week heb gereden en dat terwijl de Captur niet eens veel zwaarder is dan de Clio. Je moet hem ook veel verder doortrekken in de toeren dan dezelfde motor in de Clio om nog iets van prestaties voor de dag te krijgen.
Komende woensdag moet de auto voor uitgebreider onderzoek naar de Renault werkplaats. Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen en mogelijke oorzaken van dit probleem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Captur of stel zelf een nieuwe vraag.