Renault TWINGO: Rijd bij koude motor stotend weg

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: D4F C7, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 43

Hallo beste mensen.
Mijn Twingo Quickshift 1.2 160 43 KW E3 uit 2005 rijd nog steeds stotend weg. Is de moter warm dan rijd hij prima. Op advies alweer een tijdje geleden de versnellingsbak olie laten vervangen en de temperatuur sensor. Helaas mis gegokt. Wil nu de positie sensor vh gasklephuis (laten) vervangen en indien nodig een 2e hands gasklephuis of moet die perse nieuw zijn. Met deze actie hoop ik dat het probleem verholpen is.
Met dank.
Groet Nico.

Nicolaass

Geplaatst door Nicolaass (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Het is niet de koppeling die niet goed aangrijpt bij koude motor?.
De plaat wil nog weleens verglazen doordat deze niet goed aangrijpt.
Dan grijpt de koppeling schokkend aan.
Is de boel al eens opnieuw ingeleerd bij de dealer.
Omdat het bij warme motor weg is vermoed ik een verglaasde koppelingsplaat.

Nicolaass (0), 7 jaar geleden

Is lang geleden eerder gedaan voor het zelfde probleem. Konden niks vinden. Dit speelt al heel wat jaren. Het probleem is vervelend maar ook heel beperkt. Alleen bij koude dagen de eerste kilometer. In de zomer nergens last van. Ook niet als ik in de winter 2 uurtjes nadat ik gereden hebt weer ga rijden. De Twingo uit 2005 heeft voor zijn leeftijd weinig km 79.000. Bij 30.000 km had hij hetzelfde probleem. Puur dus bij koude dagen.

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Verglaasde plaat dus.

Nicolaass (0), 7 jaar geleden

Betekend een verglaasde plaat een versleten koppeling dan?

Nicolaass (0), 7 jaar geleden

Is dit te vergelijken met verglazing van remvoeringen. Ik rij Hobby matig een rappe Kreidler Florett bj 1965 en de remvoeringen verglazen ook naar een zomer toeren. Ff opschuren en de remmen werken weer. Hoe verhelpt he dat met bij de verglazing vd de koppeling vd quickschift.
Met dank Nico

Heino4267 (215), 7 jaar geleden

Verglazen duidt in het algemeen op een te voorzichtige rijstijl (te warm geworden door langdurige wrijving) , dus teveel "langdurig wrijven/slippen" in plaats van "kordaat pakken". Met een iets kordatere rijstijl (zowel het gas voor koppelen bij een quickshift) als het rempedaal bij remmen) voorkom je effectief verglazing.

Nicolaass (0), 7 jaar geleden

Klopt helemaal wat je zegd.
Mijn voorzichtige rijstijl komt voort uit een eerder ernstig ongeval van mijn vrouw. Daarom trek ik rustig op en rem ook zo. Dus dat word de koppelingschoot plaatsen vervangen

Nicolaass (0), 7 jaar geleden

Sorry.
De koppelings plaaten.

Heino4267 (215), 7 jaar geleden

Als je koppelingsplaat toch al verglaasd is en je wil hem gaan vervangen, zou je het volgende eens kunnen proberen (het kan zijn dat je ermee van je problemen af komt):
Zoek een rustige achterafweg op waar je 80 mag, en trek eens een keertje plankgas (of iets wat daarop lijkt) op naar 80. Doe dat niet te vaak echter elkaar, maar bv. eens per week.
Misschien slijt je zo op een gecontroleerde manier het verglaasde stuk weg en is vervanging niet meer nodig.
Als dat zo is wen je je een iets kordatere rijstijl aan (iets vlotter doortrekken naar 50) en dan komt het ook niet meer terug.

Nicolaass (0), 7 jaar geleden

Hoi Heino.
Dat ga ik zeker proberen.
Wie weet werkt het.
Koppelingset kost nog geen € 100,-
Zal m' in het uurloon zitten
Ik schat 3 a' 4 uurtjes werk of overdrijf ik.
Uiteraard niet bij een dealer.
Laat je de afloop nog weten
Gr. Nico

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Nicolaass,

Het maakt niet uit wat je er nu mee gaat doen,het aangrijpen word bepaald door de quickshift.
Een verglaasde plaat kun je nog weleens beinvloeden door in de 4/5 met de koppeling te spelen/slippen en zo de verglazing te beinvloeden.
Maar de quickshift bepaald de mate van slip en niet jij met de linkervoet.
Vervangen is het devies en de quickshift opnieuw inleren.

Nicolaass (0), 7 jaar geleden

Okay.
Ik snap de boodschap.
Gaat bij een quickshift inderdaad niet werken
Ook al zet ik m' vd automaat in de schakelmodes bv in zijn 4 en ik trek op gaat hij toch automatisch terug in zijn 1 dus dat gaat niet werken. Hoop van harte dat het de koppeling is en eindelijk naar jaren van die ellende af ben. Eind mei moet mijn oudje voor de keuring. Vraag ik meteen (niet bij Renault ) wat de kosten zijn. Weet alleen niet wat je met inleren bedoeld . Heb er wel een vermoeden over en hoop dat een niet dealer dat ook kan.
Nog bedanu voor de snelle reactie.
Gr. Nicolaas uit Utrecht.

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Het inleren kan alleen via de dealer.
Die kan in het regelapparaat van de automaat komen.
Wat opnieuw ingeleerd moet worden is het aangrijppunt van de koppeling.
Door het slijten van de plaat komt dat ergens anders te liggen.
Wat je ook nog kunt proberen het aangrijppunt opnieuw in te leren bij de dealer.
Kijken of dat nog enige verbetering geeft.

Nicolaass (0), 7 jaar geleden

Okay.
Dat zou me evt een koppeling setje kunnen schelen als ik het goed begrijpt

Nicolaass (0), 6 jaar geleden

Hallo beste mensen.
Ik heb 05/06 een afspraak staan bij de dealer.
Gevraagd of ze m' opnieuw willen inleren.
Maar ze wiilen m' eerst uitlezen.
De offerte daarvoor is € 38.50.
Geen idee of ze m' dan ook inleren
Ik laat het nog weten.
Gr Nico

Nicolaass (0), 6 jaar geleden

Ben bij dealer Stam Leidsekade geweest.
Binnen 15 min klaar.
Kosten € 45,-
Onder omschrijving staat.
- Clip reset robot bak.-
De monteur zei, hij is opnieuw ingeleerd.
Betekend beiden hetzelfde?
Het probleem is overigens niet verhopen door deze actie.
Afgelopen week nog een zware aanhanger getrokken en dat gaf geen enkel probleem.
Om nu ruim € 700.- uit te geven en ik niet 100% zeker weet of het probleem dan verhopen is lijk ook niet handig.
Kan het probleem ook nog ergens anders liggen.
Zoals de gasklep sensor, of praat ik nu onzin.
Alvast bedankt voor de moeite
Gr Nico.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.