Renault KANGOO: Koelvloeistof potje steeds bijvullen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Hallo,

De volgende situatie heb ik met een kangoo 1.4 op lpg. Kmstand 225000
Koelvloeistof loopt langzaam leeg en heb met warme motor belletjes in het expansievat uit bovenste slangetje.
Dan denk je meteen aan koppakking, echter compressiedruk in tussen 10,5 en 11,5 bar over de 4 cilinders.
De belletjes verschijnen alleen, net vóór dat de koelfan aanslaat. Meter koelvloeistof temp staat gewoon normaal (halverwege)
Als de koelfan aanslaat daalt het koelvloeistof niveau behoorlijk. (van max tot min)

Ik heb geen witte rook uit uitlaat bij warme motor.
Heb geen smurrie onder de oliedop.
Geen vermogensverlies.
Heb wel het idee dat er behoorlijk wat druk op het koelsysteem staat, kan radiatorslang beperkt in knijpen.
Ontluchting op dop expantievat is gangbaar.
Infrarood thermometer heeft op metaal rond thermosstaathuis 102-105 graden aan voordat de koelfan aanslaat.

Zou het de thermostaat kunnen zijn die niet goed opengaat? Komen belletjes dan van koelvloeistof wat aan de kook raakt op een bepaalde plek?


Iemand enig idee?

mvsbab

Geplaatst door mvsbab (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Kangoo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Heino4267 (200), 6 jaar geleden

Je tekst is niet helemaal duidelijk op dit punt:
Als je witte drab hebt in de oliedop, heb je koelvloeistof in je olie zitten = defecte koppakking (als ik aanneem dat je geen oliekoeler hebt, c.q. dat die niet defect is).

Hans4040 (290) PRO, 6 jaar geleden

Die witte drab duidt niet altijd op koelvloeistof door een lekke koppakking.....ook condens kan dat veroorzaken.
Condens ontstaat na veel korte stukjes rijden met een koude motor.

mvsbab (0), 6 jaar geleden

@ Heino4267

Heb de tekst aangepast, ik heb geen drab onder de oliedop. Echter kwam ik op het idee om compressor op de bougiegaten te zetten. En bij cilinder 1 steeg het koelvloeistofniveau.... dus koppakking en/of cilinderkop lek.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.