Renault Megane: darm koelvloeistof

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine

hallo,ik rijd met een renault megane cabrio van 2002,
nu sinds kort heb ik gemerkt dat ik een scheurtje sindsdien ook gemerkt dat wanneer ik ongeveer 80km/h rijd mijn auto veel lawaai begint te maken net zoals ik eigenlijk enorm in zijn overtoeren rijd als ik er vrij lang mee rijd begint mijn stop lampje te branden en heeft de auto de neiging om uit te vallen ( al 2 keer meegemaakt
nu vroeg ik mij af of dit alles te maken heeft met die scheur die in de darm zit iemand die kan helpen ? alvast bedankt!

anoniemm

Geplaatst door anoniemm (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

kaleido 1 (980) PRO, 6 jaar geleden

Je verliest dus koelvloeistof ?
Waarom rij je eigenlijk door ?
Als je zelf niet handig bent , zou ik toch zo snel mogelijk een garage opzoeken , dit gaat zo te horen de verkeerde kant op.

anoniemm (0), 6 jaar geleden

ik ben naar een garage geweest en die zegt me dat als ik voor een darm by renault garage zelf zorg dat hy hem wil plaatsen . dat is allemaal geen probleem. vroeg me alleen af of die bykomende problemen daarmee temaken hadden want daar krijg ik nergens antwoord op. nu valt de auto niet meer stil . had ik vooral als het vrij warm weer was .

kaleido 1 (980) PRO, 6 jaar geleden

Werkt de koelventilator op je radiateur wel ?
Is de koelvloeistofslang lek en verlies je koelvloeistof ? dan verklaart dat alles , je rijd je motor stuk met te weinig koelvloeistof .

anoniemm (0), 6 jaar geleden

de koelvloeistof verloor ik inderdaad vrij snel doordat er een scheur in die darm zit nu dat het warme weer er niet meer is verlies ik byna niks meer en start en rijd mijn auto dus gewoon lekker door . alleen het lawaai als ik sneller begin te rijden word precies luider en luider en is frustrerend als je niet weet door wat het komt . zoieso deze week een nieuwe darm laten steken , weet alleen niet of de rest ook opgelost zal zijn .

kaleido 1 (980) PRO, 6 jaar geleden

Kans is aanwezig , doordat je met te weinig koelvloeistof en een motor die waarschijnlijk aan de kook is gegaan door gereden hebt , er behoorlijke motorschade is ontstaan , laat dit dus eerst beoordelen .

anoniemm (0), 6 jaar geleden

oke alvast bedankt voor je reacties . eens verder luisteren by andere garages en afwachten tot de nieuwe darm geplaatst is en hopen dt het geluid weg is .

Ralf_Jensen (0) PRO, 6 jaar geleden

Jongen, koop een nieuwe slang, en vervang de slechte.!

anoniemm (0), 6 jaar geleden

jongen , het gaat me niet om die slang maar de problemen er rond waarvan ik niet weet of die met die slang te maken hebben als je kan lezen..

Heino4267 (110), 6 jaar geleden

Okee, wij kunnen lezen.
Kan jij de adviezen opvolgen die hier met de beste bedoelingen worden gegeven?

Je rijdt blijkens jouw eigen tekst bewust rond met een auto met een lek koelsysteem.
Of je nou koelwater verliest of niet, met een lek koelsysteem is de temperatuur waarbij water kookt 100 graden en geen 130 graden.
Oftewel: mogelijk rijd je met een auto die de heetste plekken in de motor niet meer koelt (bij 80 km/uur?) door lokale dampvorming.
Aan jou de keus of je daarmee gewoon doorrijdt.
Ik had de auto allang stilgezet totdat de nieuwe slang was gemonteerd en ik er zeker van was dat ik geen inwendige schade reed.
Maar het is jouw al dan niet goed onderhouden 15 jaar oude motorblok, dus jij beslist.

Zodra de nieuwe slang is gemonteerd met antivries in je koelsysteem, kan je rijdend luisteren/kijken welke problemen er dan nog zijn en welke daardoor zijn verdwenen.

anoniemm (0), 6 jaar geleden

bedankt voor de vriendelijke informatie . morgen naar de garage voor de nieuwe slang . ik ben btw geen heer maar een dame die niet veel van auto's kent .

ronny503 (0), 6 jaar geleden

De motor heeft een gesloten koelsysteem die onder druk staat, als die druk te hoog is wordt de koelvloeistof in het reservoir (expansievat) opgevangen. Door de scheur in de slang (darm) bouwt het koelsysteem geen druk meer op en kan er lucht in het koelsysteem ontstaan. Die lucht in het koelsysteem kan het lawaai verklaren want er is een kans dat de waterpomp door de aanwezige lucht droog gaat lopen en geen koelvloeistof meer rond kan pompen. Gevolg het stoplampje gaat branden en de motor gaat in noodloop. Pas als de slang is vervangen en het systeem goed ontlucht is zal blijken of het probleem verholpen is. Edoch als de motor niet oververhit is geweest is de kans op motorschade vrij klein.

anoniemm (0), 6 jaar geleden

super bedankt voor de uitgebreide uitleg . hier heb ik veel aan .

ronny503 (0), 6 jaar geleden

Maar wel die slang laten vervangen want het gaat een keer mis.

anoniemm (0), 6 jaar geleden

ja slang is besteld vrijdag word het gestoken . blijkt dat het lawaai die ik hoor als ik sneller rijd mijn rollementen zijn . inneens ook laten maken vrijdag dan zou alles opgelost moeten zijn . nogmaals dank voor de reacties .

Ralf_Jensen (0) PRO, 6 jaar geleden

Niet steken in een slang, dan is tie weer lek. Ga volgende keer eerder naar je garage.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.