Renault CLIO: Kachel

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K4J G7, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 72

Probleem met de ventilatiekachel.
Zekeringen zijn goed.
Ventilator zelf werkt gewoon.
We krijgen geen stroom op de ventilatormotor heeft dit te maken met de bediening? Of toch de weerstand maar dan zou de ventilator op stand 4 moeten werken en die werkt niet. Maar waar kan ik eventueel de weerstand vinden? Iemand enige idee? Of enige idee wat het zou kunnen zijn?

mmarco129

Geplaatst door mmarco129 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Heino4267 (205), 6 jaar geleden

De ventilatormotor moet op één van de aansluitingen van de stekker met contact aan altijd permanente 12 Volt hebben. Hij wordt namelijk via de massa in snelheid geregeld.
Als je die + 12 Volt niet meet en geen enkele stand werkt, ligt er toch ergens een zekering uit.

Die "weerstand" bevat een elektronische regeling en die vind je door de bedrading te volgen vanaf de ventilatormotor. Meestal zit die ergens bij de ventilatormotor gemonteerd. Het is een dingetje wat koeling nodig heeft (het ziet er dus uit als een elektronische bouwsteen), wellicht herken je hem met die omschrijving?

Er willen nog wel eens hier en daar zekering houders verstopt zitten, misschien weet een Clio-kenner hier waar je dan moet kijken.

mmarco129 (0), 6 jaar geleden

Top! Hebben alles doorgemeten en het waren de zekeringen inderdaad!
Nu hebben we deze vervangen en ook de bediening bekeken en losgehaald.
Nu hebben we 2 dingen over zie foto's waar moeten deze? komen uit de bediening.
Ook werkt nu de airco knop niet meer, het lampje brand ook niet meer. De achterruitverwarming werkt wel gewoon. Ook de zekering van de airco is werkend .

kaleido 1 (1565) PRO, 6 jaar geleden

Geen foto s ?

mmarco129 (0), 6 jaar geleden

Hierbij de foto

Heino4267 (205), 6 jaar geleden

Ik zie meen ik een vergrendelstift van een bedieningsknop op de foto, met de bijbehorende veer. Het komt afhankelijk van de grootte van de onderdelen uit een schakelaar of uit de bedieningsknop: in het laatste geval heb je nu een draaischakelaar die anders aanvoelt en die niet echt vergrendelt in de afzonderlijke standen.

mmarco129 (0), 6 jaar geleden

Ja klopt. Is idd dit! Bedankt! Nu is de bediening weer uitgevallen en zekeringen weer uitgesprongen. Wat kan het toch zijn?? Toch de bedieningspaneel? Of toch de weerstand

Heino4267 (205), 6 jaar geleden

Waarschijnlijk geen van beide: als een van beide kapot is, werkt het niet meer.
Als de zekeringen er uit vliegen, heb je hoogstwaarschijnlijk een bedradingspobleem. Dat kan al een doorgeschuurd draadje zijn (van de blower bv. ) wat tegen massa aan komt (bv. en ophangsteun) tijdens het rijden: dan beweegt alles een beetje..

Ramjod (0) PRO, 6 jaar geleden

Clio 2006 heeft vaker probleem met de stekker op de kachelmotor zelf.
Deze is dan in gebrand.
Kachelweerstand komt ook voor want de stekker van de kachelmotor zit vast aan de weerstand.

Weerstand zit links voor binnen op het kachelhuis.
Kachelmotor zit Rechts op het kachelhuis. dashbord kastje eruitnemen.

Kan ook zijn dat de kachelmotor te zwaar draait waardoor de zekering springt

mmarco129 (0), 6 jaar geleden

Probleem is nu opgelost! Het was de weerstand! Bedankt allemaal voor uw reactie.

mmarco129 (0), 6 jaar geleden

Bedankt allen voor de reacties!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.