Renault SCENIC: Gierende automaat bij gas loslaten 62-50

Bouwjaar: 2017, Brandstof: Diesel, Motorcode: R9M D4, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 118

Sinds 40000 km maakt aandrijflijn gierend geluid bij gas loslaten tussen 62- en 50 geluid wordt steeds harder, vergelijkbaar met het geluid van een slechte kardan as maar dat heeft dat ding niet.

Volgens dealer "normaal" terwijl de auto 40000 km geen bijgeluid maakte en in andere versnellingen stil is. Geluid is het sterkste als motor en bak warm zijn. Nu is het garantie en kan men niks vinden straks gaat het geld kosten om te zoeken..

Geluid is er ook maar minder sterk bij het versnellen rond die snelheid dit gebeurd allemaal in de vierde versnelling van de automaat. Zet ik hem in N stopt het geluid meteen.

Het geluid komt nu al boven de radio uit als je die niet al te hard hebt staan.
Wat zou het kunnen zijn?

Bij voorbaat dank voor jullie tips.

ramalb

Geplaatst door ramalb (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

De meest simpele oplossing lijkt mij te eisen dat de Garantie op de aandrijving wordt verlengd. Er bestaat zoiets als een Bovag Geschillen Commissie.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Auto is van 2017,zit nog volop in de garantie.
Het beste is eerlijk gezegd doorrijden tot de boel naar de knoppen is.
Dan moeten ze er wel wat aan doen.
Dat is uiteraard geen goed advies maar vaak de enigste oplossing in dit soort zaken.
Want dealer doet er niks aan omdat ze het normaal vinden.
En als het echt niet goed zit in de bak gaat het echt wel opspelen na een poosje en word het geluid zo ernstig dat de dealer er wel wat mee moet.

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

In het verleden kwam het vrij vaak voor dat een constructeur sommige bijgeluiden voor lief nam. Vooral het ratelen van tandwielen of het zingen n bij een haakse vertanding kwam veelvuldig voor. Men wist dat het geluid meestal geen extra slijtage betekende.
De huidige fabrikanten doen er (bijna) alles aan om hun product stil te laten zijn. Als een geluid in deaandrijfl ijn pas later ontstaat, heeft dat een oorzaak. b.v. een gebrekkige smering of een verandering in een afstelling.

Na b.v. een aanrijding waarbij een aandrijfas een te grote kracht op de behuizing heeft uitgeoefend of na het defect raken van een lager kan dat het geval zijn. Maar ook een onnauwkeurige passing tijdens eerste montage kan later een onacceptabel geluid veroorzaken. Daar zit het probleem. Wie bepaalt wat normaal is? Eigenlijk altijd de klant welke voor aanschaf minstens een proefrit maakt of ander de nodige informatie heeft ingewonnen.

Heino4267 (205), 5 jaar geleden

Het belangrijkst is bij zo'n euvel en zo'n leeftijd van de auto, dat je zwart op wit van de officiële dealer op papier hebt dat het euvel door hen is geconstateerd. Dat is de basis voor verlengde garantie en verdere aanspraken. Gemeld binnen de garantietermijn betekent namelijk dat het een niet acceptabele afwijking is.

En laat je niet afschepen: van een auto mag je eisen dat hij rijdt zonder ongewone geluiden: tenslotte is nu al de verkoopwaarde van je bijna nieuwe auto lager door het bijgeluid: ik zou op een zoektocht naar een auto zo'n auto met bijgeluid feestelijk laten staan en er eentje zoeken zonder bijgeluid. En dat beïnvloedt de verkoopbaarheid en dus de waarde (nu al).

P. Kelder (0) PRO, 5 jaar geleden

[b]Mannen

Hou het bij een technisch verhaal / discussie.
Consumentenzaken kunnen we op het forum niets in betekenen.

Moderator Problemcar[/b]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.