Renault Clio: Hogedrukpomp of verstuivers

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K9K, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 60

Renault Clio 1.5 DCI met 135.000km.

Bij het starten, zowel warme als koude motor, duurt het altijd iets langer eer de motor aanslaat. Eens gestart draait hij goed en rijden geen probleem. Tot je hem over de 3000rpm trekt, dan lijkt die te beginnen pingelen en komt foutcode DF053 (reguleringsfunctie leidingdruk) steeds terug. Ook grijze rook uit de uitlaat alsof de teveel diesel inspuit. Uitgelezen met Delphi DS150.

Voor dat ik hem had, had een collega van mij er naar gekeken. Toen gaf hij bij uitlezen een foutcode van de 1e verstuiver en zou er volgens mijn collega ook metaalschilfers in de dieselfilter gezeten hebben. Er steekt een nieuwe filter onder en ik heb daarna verstuiver 1 en 2 verwisseld (ook de codering gewisseld uiteraard) om te kijken of de fout mee ging. Echter krijg ik nu dus enkel DF053.

Nu zou ik denken dat de raildruk te laag is en hij in hogere toeren te weinig diesel krijgt. En daardoor ook langer duurt eer die aanslaat. Dat maakt de hogedrukpomp de verdachte. Maar dat verklaart het grijs roken onder belasting toch niet? Dan zou er 1 of meerdere verstuivers teveel moeten geven.

Iemand een tip? Ik ga normaal morgen nog wat dingen controleren (retour testen etc).

fenj

Geplaatst door fenj (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 5 jaar geleden

Is de oorzaak van de metaalschilfers niet verder onderzocht , buiten dat er een nieuw filter is geplaatst ?
Gebruik de zoekfunctie maar eens dan krijg je info over de storing .
HD pomp vaak defect en het hele systeem vervuild.

viper_ren (0) PRO, 5 jaar geleden

Als er ijzervijlsel in de filter zit is dit helemaal geen goed teken. Doe nog even een retourtest en controleer je filter nog eens...
Als het gaat, controleer dan ook even of er geen ijzervijlsel in je tank zit.
Als dit het geval is... dan heb je een heel groot en kostelijk probleem

fenj (0), 4 jaar geleden

Auto is naar de sloop gegaan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.