Renault Laguna: Betrouwbaarheid

Bouwjaar: 2001

Goedendag,

zeker na het lezen van verschillende typen auto's wil het volgende mededelen en vragen. Ik schrok van het aantal mankementen aan de Renault Laguna II. Niet van deze tijd eigenlijk. Maar, ..... ook andere merken hebben een probleem begrijp ik. Ik weet wel dat alles techniek is en dat de electronica vaak te wensen overlaat, maar toch.. anno 2005 moeten zulke problemen niet meer voorkomen. Is fietsen een optie? Ook niet denk ik. Maar goed, ik ben in het bezit van een ex-lease Renault Grand Tour Dynamique 1.9 dCI 120 pk uit 2001. Km stand 135000 + 62000 km. In drie jaar tijd heeft de lease maatschappij daar voor 8500 euro aan verspijkerd. Dat is niet mis. Dit inclusief een andere motor omdat bij 135000 km de distributieriem afbrak (hoewel deze vervangen was bij 120000 km bij een Renault dealer). Nu blijkt ( ik rijd er nu een jaar in ) dat de fusees aan gort zijn. Rechts voor is deze vervangen door de illegale autohandel kogel. Renault neemt hier geen garantie voor in acht dus ik denk dat ik maar links en rechts laat vervangen.
Ik begrijp inmiddels dat dit een bekend probleem is en dat er nu dus gemodificeerde fusees(complete armen) zijn bij Renault. Een hoop problemen van anderen die ik lees heeft de vorige eigenaar ook gehad tot een nieuwe klok aan toe. Is dit bij de eerste lichting zo slecht geweest of zijn de huidige Laguna's ook nog zo beroert? Dit is trouwens mijn eerste Renault maar of er een tweede komt weet ik nog niet. N.B. een vriend van mij heeft een Renault 25 V6 automaat uit 1991 op benzine. Daar staat inmiddels 400000 km op de klok met dezelfde motor en bak! Dus het kan wel! Maar goed ik ben benieuwd of iemand zich hierin kent of zo. De vraag die ik nog wil stellen is de volgende. Om de velgen ligt normaal de 225/45/17 Michelin EL 94 V. Het schijnt dat deze banden door Michelin met Renault samen is ontwikkeld voor de Laguna? Dus de extra load. Deze kosten maar 220 euro per stuk. Ik ben geen finantroop dus heb ik 4 nieuwe tornado's gekocht uit Indonesië(99 euro per stuk incl. alles) Dit heb ik eigenlijk gedaan omdat ik begreep dat de Michelins het na 40000-50000 km voor gezien houden. Ik heb nu het gevoel dat de auto met het bochtenwerk problemen heeft. Het lawaai valt mee van de banden. Zouden de banden omdat ze geen EL band zijn maar wel de 94 W codering hebben te slap zijn? Dus dat de auto zeg maar op zijn wangen gaat hangen in een bocht? Ik heb inmiddels 7000 kilometer gereden met deze banden en ik nog weinig slijtage (harde compound denk ik). Is dit nu troep voor onder de auto of is er een tussen weg b.v. Dunlop? Weet iemand iets meer over deze materie? Ik verneem het graag.

BACCARA

Geplaatst door BACCARA (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

Sander10757 (0) PRO, 19 jaar geleden

Je hebt het over een "illegale autohandel kogel".Volgens mij bedoel je gewoon een imitatie onderdeel,daar is helemaal niets illegaals aan.Dus denk even voordat je iets neerzet in een forum,er zijn mensen die ineens denken dat er allemaal illegale dingen gebeuren in garagebedrijven.Over de banden kan ik kort zijn,neem geen goedkope banden.50.000 km met 1 set banden onder een laguna vind ik netjes.Goedkoop is bij banden vaak toch duurkoop.

Henk Nobach (0) PRO, 19 jaar geleden

De stofhoesjes van de fuseekogels bij de eerste lagunas waren niet goed; versleten fuseekogel tot gevolg.
De Bilstein fuseekogels die er nu onder je auto zit voldoet niet aan de specificaties van Renault.
Waarom monteer je gevaarlijke rotzooi onder je auto als een originele draagarm nog geen 60 Euro bruto ex kost?

abc (0) PRO, 19 jaar geleden

henkie kijk eens op renault net daar staat dat de kogels wel voldoen en dus gemonteerd kunnen worden

BACCARA (0), 19 jaar geleden

Hallo Sander, ik bedoelde inderdaad imitatie van de autohandel. Met illegaal bedoelde ik eigenlijk dat Renault dit niet adviseert. Trouwens, Henkie, de leasemaatschappij had dat nog laten doen (losse kogel) Vandaag komen er twee complete originele fuseearmen onder. Verder nog suggesties voor bandenmerk? Of is het inderdaad Michelin wat de klok slaat?

Henk Nobach (0) PRO, 19 jaar geleden

Haha, niet te geloven!

comello (0), 19 jaar geleden

Ik heb op 15/04.2005 2x draagarmen (dus met geklonken fuseekogels eraan vast) gekocht voor 54,94 bruto per stuk !!

Ik had in eerste instantie imitatie draagarmen in huis die kosten 129,95 per stuk.. Maar goed dat deze niet pasten en de Renault dealers een soort "coulance" geven.

Imitatie is dus niet per defenitie goedkoper !

Links draagarm artikelnummer R82 00 452 715
Rechts draagarm artikelnummer R82 00 452 716

Ik heb Michelin Pilot Primacy 225/45/17 van (^%$^&$*&&) ¤ 215,= per stuk onder de Laguna . Ongelovelijk duur voor een band.

marco7125 (0), 19 jaar geleden

ik ben ook de trotse bezitter van een 1.9 dci 120pk laguna.
ook ik moet toegeven, ondanks dat ik al meer dan 10 jaar renault rij, dat ik er sterk over denk geen renault meer te nemen wegens de vele kosten.
Over de banden zou ik graag de volgende vraag willen stellen:
als ik een energie band kies ga ik dan echt zuiniger rijden? of is dit in de praktijk niet of nauwelijks merkbaar.
Welke band adviseren de renault monteurs??

marco7125 (0), 19 jaar geleden

Ik krijg net een mailje van de dealer:

De banden in de maat 225/45r17 kosten 292.38 incl btw per stuk.
Let op dit zijn michelin banden van het type Primacy, extra load, snelheidsindicatie
V, deze worden door Renault geadviseerd.

comello (0), 19 jaar geleden

Ze kosten bij kwit fit 215,= vorige week. Misschien even een telefoontje waard ?

BACCARA (0), 19 jaar geleden

De Renault monteurs adviseren de Michelin Primacy EL 94 V. Ik denk niet dat het prijsverschil van de Energy terugverdient word door de hoge aanschafprijs van de Michelin. Wat ik wel weet is dat de Laguna als een blok op de weg ligt en dat je redelijk hard door een bocht kan knallen. Met een goedkopere band (ik heb nu Tornado)gaat dit niet lukken en is de wegligging slechter.

Speerpunt (0), 19 jaar geleden

Ik heb ook een Laguna 2001 1.9 Dci Gr Tr Expression. Gekocht vorig jaar met 75.000 km op teller. Ik vind het een zeer mooie auto en zeer compleet met allemaal extra's. Hij staat nu op 145.000 kilometer. Ik zit aan mijn derde turbo die er binnenkort waarschijnlijk ook weer uitvliegt. Toen ik de auto kocht viel mij op dat de auto zeer ver, tot de eindrubbers aan toe, doorzakte bij verzakkingen in de weg, zoals bijvoorbeeld op de A6. Ook zat er een zeer vervelende resonantie bij exact 2000 toeren. Kon niets aan gedaan worden, hoop bla bla, terwijl je gewoon weet dat het niet normaal is. Uiteindelijk in juni in Duitsland met een beetje snelheid een hoop witte rook achter de auto, kapotte turbo. Af laten slepen naar de dealer, zat immers Top Occassion op. Turbo vervangen, resonantie was ook opeens weg. Volgens de schokdemper testbank zouden de schokdempers prima zijn dus daar kon niets aan gedaan worden.
Bij mijn lokale dealer onder Top achterasrubber laten vervangen, stuk schuim laten zetten bij zeer vervelende resonantie in het luchtfilterhuis. Paar keer gedonder met de ventielen, gelukkig allemaal onder Top. In september met de verkoper ritje gemaakt over de Vogelweg in Flevoland, die berucht staat om de verzakkingen. Bij 100 km/u klapt de auto gewoon loeihard neer, zowel voor als achter. Zou naar gekeken worden.
In de garage konden ze weer niets vinden, auto zou prima zijn, wel scheur in fuseehoes gevonden, nog steeds Top.
De mening van de verkoper over de vering, die mij gewoon ronduit gelijk gaf, werd niet naar geluisterd.
In Oktober wederom de turbo aan gort. Ik voelde het al aankomen, resonatie kwam weer terug en de turbo begon weer te fluiten op een bepaalde manier. Echt onvoorstelbaar! Ik rij mijn hele leven al diesel, dus weet echt wel hoe met een diesel om te gaan, maar ik stond versteld!
Uiteindelijk de turbo weer onder garantie vervangen, enorm onplezierig moeten zeiken voor die vering, dat het gewoon niet normaal is dat als je van de A1 de A9 opdraait en dan vlak voor de eerste flitspaal over die hobbels compleet doorklapt met 100 km/u... Uiteindelijk is de monteur meegereden die ook niet anders kon doen dan bevestigen.
In december heb ik dan uiteindelijk 2 nieuwe draagarmen gekregen ivm fuseerubber, 2 complete voorpoten gewisseld met een andere Laguna en 1x nieuwe stuurstang. De vering is iets beter geworden, maar is nog steeds dramatisch. Ik heb van pure ellende eens voor de grap luchtig schuim tussen de veerringen gestopt en dat was al een wereld van verschil, dus zit hulpveren te overwegen.
Ondertussen zit er sinds september een trilling in het stuur als je remt. Kromme remschijven hoor ik iedereen nu roepen, maar helaas. Bij die beurt in december maar 2 nieuwe remschijven laten zetten, zonder resultaat. Het is alleen als je het rempedaal intrapt. Als de auto bijna stilstaat gaat het remmen schoksgewijs. Ik heb werkelijk geen idee wat het is. Ik heb in maart de achterremschijven incl wiellager (zit geintegreerd), maar hielp ook niets.
Daarnaast is de Laguna zo zweverig als maar kan, echt heel onplezierig, helemaal als je boven exact 3000 toeren komt. Net alsof je op ijs rijdt.
De Laguna is mij helaas heel erg vies tegengevallen en dat vind ikerg jammer, want het model is prachtig (nieuwe niet, bleh!)
Aankomende zaterdag ga ik met een bevriende Renault monteur eens zeer goed kijken naar het onderstel en turbo, die dus weer aan het fluiten is.....

BACCARA (0), 19 jaar geleden

Hallo Martijn. Als ik dit lees dan word ik ook niet vrolijk. Zoals ik al schreef heeft mijn vorige (lease) eigenaar al een hoop problemen opgelost voor mij te weten: nieuwe klokkenunit, problemen met radio, nieuwe remschijven, nieuwe ruitenwisserarm, rechtse fusee(helaas vervangen door een kogel van de automaterialenzaak, wordt niet door Renault geadviseerd), en tot slot een compleet nieuwe motor, behalve airco. Nu hoor ik dat bij de eerst Laguna's de intercoolers ook snel er uit kunnen klappen, zeg maar lekken. Maar het is net wat je zegt het is een mooi model, maar ja als dat zoveel geld moet kosten kunnen we beter in een iets minder mooi model rijden. Trouwens dat met die turbo is wel gek. Het schijnt wel zo te zijn dat je goede diesel moet tanken en goede (syntetische) olie gebruiken. En natuurlijk na een flinke rit de motor even laten draaien, dus niet direct uitzetten. Met de vering heb ik geen last. Ook bij volle bepakking in de Ardennen heb ik geen last ondervonden. Dus ik zou haast zeggen dat er iets anders aan de hand is. Maar ik ben een leek dus ik weet het verder ook niet. Wel slim trouwens om een Top occasion te kopen. Ik heb mijn ex leaseauto bij een gewone autozaak gekocht (nog geen eens bovag). Dit raad ik eigenlijk iedereen af. De garantie betreft motor en versnellingsbak, bij de afleverbeurt laten ze gewoon de oude oliefilter zitten enz. Het is iets goedkoper maar met alle problemen die er tegenwoordig met de moderne auto's zijn kun je je niet veroorloven om zonder garantie te rijden. Misschien kun je eens mailen naar Renault Nederland? Trouwens een Renault specialist bezoeken wil ook wel eens helpen.

Arno653 (0), 19 jaar geleden

Martijn,

Wat ik hier allemaal lees komt mij over het algemeen bekent voor.
Heb zelf ook een laguna van 01-2002.
Niks anders dan storingen.Alles wat bekent is zon beetje vervangen.
Misschien een tip wat bertreft trilling in het stuur bij het remmen. Kijk even naar je velgen(binnenkant)of er geen deuk inzit(kromme velg).
Heb dit probleem ook al meedere malen gehad.Moet dus uikijken met gaten\bermen in en langs de weg.

Suc6 Arno

Speerpunt (0), 19 jaar geleden

Er zit idd een deuk in de rechtsvoor velg aan de binnenkant, maar dat is het niet. Ik heb namelijk de hele winter op winterbanden gereden en het maakt geen flaus aus.
Over die olie: Hij heeft in december als compensatie een grote beurt gekregen, dus ik zou er vanuit mogen gaan dat het met de olie wel goed zit.
Overigens verbruikt bijna niets geen olie. Ik heb altijd de 6 000000 dat het dus goed zit.
Ik kan veel hebben van een auto, maar de wegligging is het belangrijkst. Om een voorbeeld te geven, ik vind het gewoon gevaarlijk om boven de 160 te rijden. Auto is echt compleet onstabiel. Zodra je over de 3000 toeren gaat zo tegen de 170 wordt het helemaal erg. Nou mag dat we lniet in Nederland, maar in Duitsland wel. Ik rij regelmatig op en neer naar Polen en met mijn vorige auto, een Passat 110 PK diesel, reed je pas fijn bij de 160. 200? No problem. Bij de Laguna ben ik als de dood dat de turbo er weer uitklapt (waar gelukkig nog garantie op zit, maar normaal?). Is Garret nou echt zo slecht met turbo's? Of ligt het gewoon aan de auto?
Turbo zelf vervangen lukt me nog wel. inlaat uitlaat, olie en een beetje hulp van dialogsys

BACCARA (0), 18 jaar geleden

Hoe is het nu verder verlopen Martijn?

Alexander

Speerpunt (0), 18 jaar geleden

Ik hoor nu links achter het dashbord, achter de km teller getik, alsof er een relais staat te klapperen en het reageert op het veren van de auto of als je gas geeft. Ik denk niet dat het met de motor te maken heeft, want als je het gas los laat hoor je het nog. Alleen als je stilstaat hoor je het niet. Erg vreemd, Ik heb inmiddels de plastic weggehaald voor de km teller (de afwerking) ik heb de houder voor de cruise eruit, en voor de koplampafstelling eruit gehaald. Er zitten daar een hoop relais achter, maar ik heb werkelijk geen idee wat het is. Het klinkt als relais die kortsluiten, van dat soort getik.

Ik denk dat de turbo van afgelopen oktober eruit vliegt zodra ik weer eens wat harder ga. Je hoort gewoon dat de klank anders is. Durf nog steeds niet harder dan 160/170. Ik heb voor het doorveren maar eens contact opgenomen met een autodemontage bedrijf. Die hadden de juiste achterveren (witte kleurcode) en die ga ik binnenkort ophalen. De auto dweilt nog steeds als een idioot. Ligt totaal niet fijn in de bocht. Overigens is laatst de andere achterasrubber vervangen. Die was compleet doorgescheurd bij een auto met 150.000 op de teller......
Wat mij trouwens wel opgevallen is is dat het "nieuwe rijden" absoluut niet zuinig is. Ik trok dus altijd heel rustig op, vlot doorschakelen, helemaal bij koude motor. Dat doe ik nog steeds als de motor koud is, maar na een paar kilometer bij optrekken vol het gas (diesel) erop. Reed ik vroeger 6.3 op 100, nu staat die op 5,9 op 100. Een aanzienlijk verschil!

Wat tips voor het vervangen van de achterveer zou gewaardeerd worden. Ik heb begrepen dat het een kwestie van opkrikken is, schokdemper los, dan kan de as nog verder naar beneden en zou je ze er zo uit moeten kunnen halen? Enige bevestiging daarvan zou handig zijn.
De reden voor deze manier, is omdat ik geen 100rden euro's heb om de garage het te laten doen, om er dan achter te komen dat het toch de schokdempers waren.

marco7125 (0), 18 jaar geleden

Martijn

Mijn nieuwe turbo gaf ook een rauwer geluid en veel meer trillingen in het interieur. Zoveel dat na die reparatie alles rammelt en kraakt.
Ik heb ook een keer gehad dat er een relais bleef rammelen, maar dat kwam doordat de lampen hadden aangestaan (stom van mij!) maar wellicht zou je de spanning kunnen controleren?

Zelf heb ik 2 weken geleden de knoop doorgehakt en de auto ingeruild voor een Toyota Avensis d4d. Puur omdat ik het beu was om telkens maar aan die auto te moeten sleutelen of naar de garage moest.

Misschien is dat voor jou ook het beste, want een slechte auto wordt nooit goed. Ook niet als je er steeds bakken met geld tegenaan gooit.

Probeer hem ergens in te ruilen en neem je verlies zou ik zeggen.

Succes

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Deze problemen betreffen niet alleen renault, ik zie dit ook bij peugeot en citroen.
Deze merken hebben zeker nu een hoop dingen elektronisch geregeld worden de slag ergens verloren.
Ik ken mensen met een c5 die hem het liefst tegen de muur kapot zouden rijden.
De meest idiote storingen.
Hetzelfde geld voor de 307.
Tig storingen en er word gewoon niks opgelost.
de storingen blijven gewoon terug komen.
Het gaat hier niet om een snoepje, maar om een produkt wat veel geld kost.
En de reactie van de dealers lijkt vaak ook nergens op.
Volgens mij weten die het ook vaak niet meer wat ze er soms mee aan moeten.
Ik heb zelf frans gereden, prima autos.
Maar zoals ik zei met de intredende elektronika word het een moeilijk verhaal voor deze merken.
Daar waren ze vroeger al niet sterk in en dat word alleen maar moeilijker voor deze merken.
Aan een jap mankeert ook wel eens wat, maar ik zie toch wel een duidelijk verschil in onderhouds kosten t.o.v. mijn vorige peugeot.
En die onderhouds kosten waren zeker niet hoog.
Er zijn heus uitzonderingen, maar problemen bij franse autos daar staat deze site behoorlijk vol van.
Dat geeft toch te denken.
En met name problemen die gewoon op de een of andere manier telkens weer terug komen.

Speerpunt (0), 18 jaar geleden

Ik heb gisteren bij autodemontage bedrijf Broekhuis te Albergen een paar 2de hands achterveren (niet schokdempers) gekocht a 40 euro per stuk. Die heb ik gisteren gemonteerd. Dat viel gelukkig wel mee. Had her en der al eens geinformeerd. Kwestie van auto opkrikken en aan beide kanten op steunen zetten. Wielen eraf, schokdempers boven losmaken en dan zakt de achteras dusdanig ver naar beneden dat je de veren eruit kan halen. Je moet wel op je ringsleutel een lange metalen pijp zetten voor de juiste kracht (hefboom) en een beetje W40 hielp ook daarbij.
Meteen een kleine proefrit gemaakt. Ik merk aardig wat verschil. Ook bij remmen duikt de auto veel minder, zo is mijn gevoel. Hiervoor leek het vaak een cabine van een vrachtwagen die met een schok tot stilstand komt. Die deint ook zo vreselijk dan.

Meteen ook maar de olie ververst en filter vervangen. Renault, bedankt voor de bout met vierkante sleutel (NOT!). Ik heb maar een inbussleutel vervierkant met een slijpmachine die mijn vader gelukkig had.

Ik heb er nou ook een paar liter zonnebloemolie bij gedaan. De auto rijdt meteen een stuk beter. Pakt beter onderin, in de eerste versnelling. Ik had nog wel eens dat ie bokte als je moest afslaan en je schakelde terug naar z'n 2. Dan MOEST je een beetje diesel bijgeven (zoals je dat in een benzineauto moet doen). Dat is nu bijkans weg.

VeeDub (0) PRO, 18 jaar geleden

Toyota of Honda kopen , heb je dat geneuzel niet, die fabrikanten lopen niet te bezuinigen op betrouwbaarheid ipv die zuinige Franse troep..

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Koop de laguna van na 2003, die zijn al een stuk beter.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.