Rover 75: Hoe ontlucht ik de koppeling van mijn Rover 75

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 V6

Help!! Mijn koppelingsplaatsen zijn niet versleten, omdat de koppeling nog ruim voldoende op komt.
Echter vind ik wel dat mijn koppeling week is, hiermee bedoel ik dat ik vermoed dat mijn hoofd en en/of hulp koppelingscilinder bij het pedaal en in de bak lek kan zijn.

Geconstateerd dat de koppelingscilinder bij de pedalen niet lek is, immers is het potje ruim voldoende gevuld.
Mogelijk is de hulpkoppelingscilinder in de bak lek, maargoed dat kun je niet zo 1/2/3 testen.

Nu heb ik gehoord dat je deze (hydrolische) koppeling kunt ontluchten, dmv een ontluchtingsnippel op de bak.
Dit werkt het zelfde als remmen ontluchten, met voldoende vloeistof de lucht er uit persen zodat je weer voldoende druk hebt.

Mijn vraag is : Het ontluchten is dit mogelijk bij een rover 75 en indien ja waar zit het ontluchtingsnippel, heb me laten vertellen ergens onder het luchtfilter. En waar vul je dan eventueel indien nodig de vloeistof bij?? Ik heb het dan over de koppelingscilinder die in de bak zit.

Het alternatief is natuurlijk een zeer arbeidsintensief klusje om het subframe te demonteren de bak er tussen uit te halen, hierna zowel de hoofd als hulp (haal en breng) koppelingscilinder vervangen, en natuurlijk als de boel toch los is de koppelingsplaten met drukgroep en vliegwiel vervangen.

Nou dan ben je denk ik minimaal € 1000,- verder (materiaal + arbeidsloon)

Dus je begrijpt als ik (voorlopig) gered ben om de koppeling te ontluchten, ik weer een tijdje door kan rijden met m'n 75.

In afwachting van jullie tips en tricks! (bij voorbaat dank)


PS: auto rijd en schakeld perfect, daar is niets mis mee. Maar wil de boel gewoon goed hebben.

minkm00

Geplaatst door minkm00 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Rover 75? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

als de cilinder bij de bak lek is verlies je ook olie dus het nivo daalt ook, je vult bij in het potje bij de hoofd cilinder,

minkm00 (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor uw tip, immers is mijn potje van hoofdcilinder bij de pendalen gewoon vol. Neem aan dat ik dan kan concluderen dat de hulp cilinder in de bak niet lek en sprake is van ontluchten.

minkm00 (0), 11 jaar geleden

Waar zit het ontluchtingsnippel eigenlijk heb me laten vertellen onder de motorkap onder het luchtfilterhuis.... (links of rechts)

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Mike de koppeling gaat licht ,slipt niet en je verliest geen vloeistof..............volgens mij zoek je naar een zwarte kat in het donker . Er zijn vast wel andere zaken waar je geld aan uit kunt geven.
Groeten. Jan.

minkm00 (0), 11 jaar geleden

M.a.w. zegt u niets doen.... Koppeling gaat idd licht en koppeld goed.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Dat is juist

hugos (0), 10 jaar geleden

Ik heb hetzelfde probleem MAAR kan helemaal niet schakelen. De druk is volledig weg, pedaal blijft zelfs beneden staan, en bakje is toch vol...
('t Is een diesel)
Hoe kan ik best ontluchten?
Dank je wel!!
Hugos

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Eerst het lekke component uitwisselen, dán pas ontluchten door middel van "pedaal intrappen, terwijl je collega de nippel los draait".
Vermoedelijk is één van de koppelingcilinders lek.
Vrijwel hetzelfde als je de remmen doet ontluchten.

hugos (0), 10 jaar geleden

Probleem: er is geen lek denk ik. beide pompen werden vervangen en de vloeistof in 't reservoir mindert ook niet. Ik heb helemaal geen druk meer op pedaal.

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Zit de gaffel dan wel tegen de slave-cilinder aan? Is die verbinding er wel? Is er goed ontlucht door de monteur?

hugos (0), 10 jaar geleden

heeft een hele tijd goed gegaan. Dan steeds minder druk tot nu niks meer. tja eigenaardig...
Wat betreft gaffel: zal straks es zien, maar dan zou de druk plots moeten weggevallen zijn

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Inwendig kan één van de ´pompjes´ lek zijn. Dit is dan van buitenaf niet te zien. En verklaart waarom het niveau in je reservoir op peil blijft.

hugos (0), 10 jaar geleden

oei dat zal een zoektocht worden...
Dankjewel!

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Nee hoor, het is de master- of de slave-cilinder. Master is bij je pedaal. Slave zit op de bak.

hugos (0), 10 jaar geleden

heb zonet met darmpje en ziekenhuisspuit de vloeistof via de ontluchtingsnippel in 't systeem gespoten.
Kan nu opnieuw schakelen... Iemand een idee? de reservoirkes zijn tot boven gevuld.
Is natuurlijk maar een tijdelijke oplossing maar zo kan ik em tenminste verplaatsen.

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Jij doet het precies andersom dan zou moeten.
Het reservoir vullen, en dan pompend de lucht eruit laten, d.mv. de ontluchtingsnippel te openen en te sluiten.
Wat jij hebt gedaan is vloeistof erbij via de nippel, waarmee de lucht nog niet geheel weg is.

hugos (0), 10 jaar geleden

Ja ik weet het: de wereld op z'n kop :-)
maar ik kreeg die tip omdat ik geen vloeistof of lucht uitgepompt krijg. Is natuurlijk maar een oplossing van zeer korte duur. Maar zo heb ik de auto wel thuis gekregen zonder schakelprobleem.

jan5047 (0) PRO, 10 jaar geleden

Dit is een goede manier want anders lukt het niet bij sommige auto,s doe het ook dikwijls zo

Frans GH (0), 9 jaar geleden

De hoofdcilinder en het reservoir(tje) zitten bij het pedaal en niet onder de motorkap!. Bijvullen van de vloeistof is erg lastig. Ontluchten van het systeem kan bij de nippel op het koppelingshuis. Via die weg zou je ook vloeistof in het systeem kunnen pompen met een ontluchtingsapparaat. Let op het overlopen van het reservoir in de auto.
Ontluchten is slechts een tijdelijke oplossing. want er moet lekkage aan het systeem zijn. Dat kan ook inwendige lekkage aan de hoofdcilinder zijn. De vloeistof gaat dan niet de leiding in, maar terug in het reservoir. MAAR meestal is het de hulpcilinder defect (uitwendige lekkage). Demontage van de versnellingsbak is dan noodzakelijk. de hulpcilinder is gecombineerd met het druklager. Bij vervanging van de hulpcilinder raad ik aan om ook de hoofdcilinder te vervangen.
Groeten, Frans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 75 of stel zelf een nieuwe vraag.