Saab 9-3: Afslaan bij koude start, daarna geen probleem

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: B207E, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 110

Probeer het volgende eens: Rij avonds de laatste 3 a 4 kilometer op benzine.
Gaat het starten/aanslaan dan beter de volgende morgen?

Tsteenbe

Geplaatst door Tsteenbe (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Saab 9-3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Tsteenbe (0), 5 jaar geleden

Mijn Saab 1.8t. op lpg (g3) rijdt super zowel op lpg als benzine, echter 's ochtends met koude start (ook in de zomer) start hij op benzine en slaat soms direct weer af of wanneer ik hem in zijnversnelling zet om te gaan rijden.
Het opnieuw starten gaat dan moeizamer (alsof die enigzins verzopen is) maar start wel. Als ik eenmaal weggereden ben rijdt de auto zowel op benzine als lpg als een zonnetje. Verdere starts op die dag geen enkel probleem, alleen 's ochtends (eerste start) .

Iemand enig idee wat dit kan zijn ??

Tsteenbe (0), 5 jaar geleden

Bedankt voor je reactie , wilde ik al doen.
Daarnaast, nieuwe benzine tanken BPUltimate,
De huidige is ca 7 maanden oud en de garage heeftver bij een beurt c 2 maanden geleden een flesje alforte bijgegooid op een 1/3 gevulde tank, lijkt mij ook niet te slim. Daarnaast is de auto vorig jaar gechiptuned (voor mijn caravan) en vanaf die tijd heb ik eigenlijk het probleem kan dat er verband mee houden ?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Het is natuurlijk wel een beetje erg toevallig dat het probleem ontstaan is net na de chiptuning.
Wat is er getuned voor de caravan? Wat voor omschrijving geeft de tuner daar voor?

Kan de tuner het origineel voor je terug zetten? Dan weet je zo of het aan de tuning ligt of niet.

Tsteenbe (0), 5 jaar geleden

Inderdaad, inmiddels kontakt gehad met de tuner. ( is wel een Saab specialist (fanaat). Hij Rade Ook aan eerst een even tijdje op benzine te rijden, ivm zelflerende van de computer, (mogelijk wat in de war, wat ik snap ivm historie) zodat de compu zich weer kan instellen op benzine. Morgen eerst naar de gasboer voor een gas filter (was nodig en staat er los van) vertel ik ook het verhaal en verbindt ik indien nodig met de tuner. Deze twee knappe bollen zullen er vast uit moeten komen als ze willen natuurlijk.

Het tunen was niet echt noodzakelik, maar ik heb nogal een zware caravan en door het koppel te tunen kan de auto daar beter mee omgaan.

Auto is normaal 150 pk na tuning 220 met een koppel van 340Nm.

Ik ben In ieder geval blij dat meerdere mensen meedenken, want de dealer kwam niet verder dan de klepstoters aan te passen, waarbij ik op voorhand (kan misschien als laatste altijd nog) niet geloof dat daar de oorzaak ligt.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

De auto heeft een zelflerend systeem om het mengsel te regelen bij deellast.
Alleen zo gauw je op LPG gaat rijden dan reageert dit systeem op het mengsel van LPG en is de benzine instelling zo weer verdwenen. Dus als het zelflerende systeem wordt beinvloedt dan komt dat door het LPG systeem of de manier waarop het LPG systeem reageert op de tuning. Misschien is de opbrengst van het LPG systeem niet genoeg voor 220 pk.

Tsteenbe (0), 5 jaar geleden

Oldford, dit is inmiddels mijn nderde poging te reageren, eerste twee kwijt.
Ik neem jou verhaal morgen mee, had zel ook het idee van first in first out. Anyhow, beide specialisten moeten morgen maar het ei leggen, maar denk wel dat we het in deze richting moeten zoeken. Indien nodig breng ik beide partijen morgen met elkaar in kontakt en zal het best goedkomen.
Desnood terug naar de orginele tuning.
Thans so far.

Tsteenbe (0), 5 jaar geleden

Hallo hier is tie weer. Probleem leek onder controle door,
Voor het starten 1 keer gas intrappen en los,
Daarvoor, nieuwe benzine getankt, gasfilter vervangen, ca 40 km op de nieuwe benzine gereden en zowaar het leek goed te gaan. Echter vandaag starten prima, maar ging onderweg het check engine lampje (oranje) branden en is vandaag na 4 ritten (dus opnieuw starten ) niet uitgegaan. Auto blijft als een zonnetje lopen, niets aan te merken.

Iemand enig idee, ?.?? kan ook verband houden met het startprobleem ??

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Laat de auto uitlezen en plaats de foutcodes (exacte tekst en/of nummer) hier.
Misschien dat dan je vragen beantwoordt kunnen worden.

Heb je mijn tip over de laatste kilometers op benzine rijden al geprobeerd? En wat was het resultaat?

Tsteenbe (0), 5 jaar geleden

Hallo, het startprobleem leek enigszins weg te zijn door zoals de handelingen zoals bovenvermeld. Wo dus ook een aantal keren op benzine eindigen
Niet eerder dan gisteren het CE lampje. Vandaag gebeld met de Saab garage, heeft pas volgende week tijd, maar zei dat het toch met de lpg te maken zal hebben. De lpg inst gebeld, met vakantie is 12 aug. Terug.. Komende tijd ga ik consequent de laatste km's op benzine eindigen, wie weet ?
Het zou best kunnen dat dat de Cloe is , maar dan is er toch iets mis. Zoals gezegd de motor loopt als een zonnetje en levert gewoon zijn vermogen als normaal, stottert niet geen gek geluid dus ??

NB. Het maakt nu niet uit of ik op lpg of benzine rijdt, het lampje blijft branden

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Tja, dat het lampje blijft branden is wettelijk verplicht.
Daar is op dit moment niet uit af te leiden of de storing nog aanwezig is en of de storing aanwezig is op LPG of benzine of beide.

Aangezien de lamp aanging bij het rijden op LPG, zou ik voorlopig even uitsluitend op benzine rijden.
Ieder APK-station kan overigens de codes voor je uitlezen.

Tsteenbe (0), 5 jaar geleden

Hallo Oldford, bedankt voor je reactie , gisteren laatste kms op benzine gereden en omdat ik sterk de indruk had dat het lampje nu bleef branden terwijl die super rijdt heb ik gisteren zoals ik ook op het Saab forum gelezen heb, de min pool van de accu 2 minuten losgehaald en weer terug. Daarna was het lampje uit en is vandaag 75km op lpg uitgebleven. Ik moet zeggen het. Starten ging goed maar hikte (benzine) toch ook weer een beetje bij de eerste keer wegrijden . Reed verder weer als een zonnetje. Vandaag weer laatste km op benzine gereden. Dus ben benieuwd.

Andere vraag, ik heb gezien dat jij al heeel lang op dit forum zit met kennis van zaken. Ik ben nogal een controlefreak, vandaar dat ik niet direct naar de garage gerend ben, anders had ik nu misschien al 600€ kwijtgeweest, maar ok omdat ik het leuk vindt heb ik vandaag zo'n obd2 scanner besteld (zag dat jij daar ook wat van weet) zodat ik zelf wat meer kan zien wat er in de machinekamer afspeeld. (niet dat ik er verstand van heb hoor, maar gewoon leuk) wat is jouw ervaring daarmee en welke app beveel jij me aan ?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Geen idee welke app er nu wel of niet echt goed is. Ik gebruik een professionele scanner.
Kies er in ieder geval eentje die ook live data kan laten zien.

Toen je wegreed mert dat hikje, ging de motor toen of later automatisch naar LPG over?
Zo ja, Zet het systeem dan de volgende keer op benzine en rijd dan eerst eens 2 kilometer op benzine.

Tsteenbe (0), 5 jaar geleden

Nee, op benzine, zodra ik hem in drive zet. Dat was/is steeds zo bij het startproblemen met dat verschil dat die voor ik begon te experimenteren soms ook wel direct na de eerste start afsloeg.
Ik denk dat op dat gegeven het ce lampje ook is aangegaan. Kat. Of sensorfout of zoiets.
Ik heb een aantal keren voordat ik startte het gaspedaal 1xingetrapt, met het idee dat die een benzinebrandstofinspuiting voor het starten kreeg. Ik had het idee dat dat wel werkte kan dat zo zijn? Vroeger moest dat meestal 's winters.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Nee, het gas intrappen als de motor niet draait werkt totaal niet. Er wordt niets, maar dan ook niets ingespoten.
Tegenwoordig staat juist in het instruktieboekje dat je het gas bij het starten niet moet intrappen.
Vroeger bij een carburateur motor kreeg je wel brandstof uit de acceleratie sproeier als je het gas intrapte (ook als de motor niet liep) en dat werkt als extra choke. Maar al die functies zijn nu overgenomen door de elektronika.

Ik ga steeds meer jouw "tuning" verdenken. Mogelijk is daar iets veranderd aan de koude start (startverrijking, warmdraaiverrijking).
Om dat te controleren zal de uitstoot met een 4-gas tester gecontroleerd moetten worden bij de koude start.
Dat betekent dat de auto een nachtje buiten moet blijven slapen bij de dealer voor de 1e start.
Kunnen ze gelijk kontroleren of alle temperatuursensoren bij de koude start wel de juiste waarde geven.
Dat laattse zou je zelf ook kunnen doen als je app of scanner binnen is.

Tsteenbe (0), 5 jaar geleden

Ben 8 augustus met vakantie gegaan en weet nog niet wanneer ik terug ben en met de obd scanner (die nu thuis ligt) kan testen.

Heb het probleem wel onder controle in die zin dat als ik start (100% lpg) en wacht (ca30s) tot de motor van ca 1300 toeren terugzakt naar ca 900, ik totaal geen probleem met wegrijden heb. Ben overigens wel van mening dat alle eerdere tips een positieve bijdrage hebben geleverd. Als ik weer thuis ben laat ik je nog wel wat weten.

Vr.gr. Theo

Tsteenbe (0), 5 jaar geleden

De obd scanner gebruikt, werkt leuk, maar zoals te verwachten voor mij als leek ook een heleboel akadabra. Geen foutmeldingen gevonden.

Zoals boven al beschreven als ik de auto zijn leeftijd respecteer en hem na het starten even aan de situatie laat wennen, pruttelt hij niet enslaat hij niet af en kan gewoon probleemloos rijden.

Desalniettemin hebben eerdere adviezen en acties (zonder sleutelen) bijgedragen aan de goede afloop.
Nogmaals bedankt daarvoor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.