Seat LEON: motorstoring

Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 73

Hallo, ik heb sinds en tijdje een seat leon 1.6 1m benzine hatchback van 2000. Met ruim 250.000 km op de teller.
De motor loopt onregelmatig en bok.
Heb inmiddels de bougies, bougiekabels vervangen.
De gasklep gereinigd, stekkers nagezien en ook alle vacuumslangen. Tijdens het stationair draaien sist de motor en varieerd het toeren tal tussen de 800 en 1100 toeren.
Heb hier alle mogelijke vragen en antwoorden bekeken, maar geen oplossing gevonden.
[yt]https://m.youtube.com/watch?v=1N8_t7_ei5...[/yt]

sharky

Geplaatst door sharky (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Leon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 5 jaar geleden

Ik hoor van alles tikken en rammelen sissen zal hij ongetwijfelt ook doen , gezien het wisselen van het toerental zoek ik dat toch in valse lucht , met remreiniger is dit wel te vinden , inlaattraject controleren, waar toerental verandert zit je lek en zal daar ook het gesis vandaan komen.
Toch ook nogmaals slangetjes controleren.

Audidriver73 (0) PRO, 5 jaar geleden

Plastic slang die op rembekrachtiger zit niet gescheurd ? Komt vaak voor namelijk.

sharky (0), 5 jaar geleden

Vandaag de injectoren een voor een los gemaakt, bij een cilinder ging de motor niet slechter lopen,dus de bougies verwijderd, en een zag er slecht uit. Eerste cilinder, de cilinder waar de injector geen reactie gaf. Compressie gemeten. Deze bleef steken op 50 terwijl de anderen over de 100 gingen. Denk nu zelf aan kapotte klep of klepstoter.

kaleido 1 (1610) PRO, 5 jaar geleden

50 wat ? Een lektest zal uitsluitsel geven waar de compressie blijft.

sharky (0), 5 jaar geleden

Update: vrijdag lek test gedaan, eerste cilinder inlaat klep lek. ga van de week de kop lichten .

kaleido 1 (1610) PRO, 5 jaar geleden

Kijk nou komen we ergens , succes

sharky (0), 5 jaar geleden

Update; kop gelicht, kleppen eerste cilinder zien er vreemd uit, en lijkt net als of er las spetters op zitten. De andere kleppen zien er goed uit. Op naar de volgende stap.

kaleido 1 (1610) PRO, 5 jaar geleden

Is dat geen roet/kool verzadigd van de brandstof of olie , kun je het er afkrabben dan is het kool.

sharky (0), 5 jaar geleden

Update; als het kool is, is het erg hardnekkig.
Met een scherp mesje en schuurpapier zo goed als schoon gekregen. De klep lekker ouderwets ingeslapen. Maar nu zie ik dat er 3 hele kleine krassen in zitten ( zie foto), ik zelf denk dat het wel kan, maar wat denken jullie. De andere foto is met aanslag.

sharky (0), 5 jaar geleden

Geslepen dus :)

kaleido 1 (1610) PRO, 5 jaar geleden

Die kleine putjes bedoel je ?
De aanslag was dus kool , heb ik nog een vraag , zet alle zuigers eens even hoog , en giet er bij elke cilinder eens een afgemeten hoeveelheid diesel bovenop de zuiger , en meet hoe snel de diesel weg loopt bij elke cilinder .
Kijk ook eens hoeveel speling de zuigers in hun bussen hebben in de bovenste stand , zeker de cilinder met de verbrande klep.

sharky (0), 5 jaar geleden

Zal ik doen, maar denk niet dat ik een lekke zuiger heb, de lektest gaf geen problemen aan bij de zuigers. Maar meten is weten. Het zijn inderdaad putjes. Denk zelf dat het kan, maar ben ook bang dat ze vol komen met rotzooi.

kaleido 1 (1610) PRO, 5 jaar geleden

Meteen nieuwe klepsteelafdichtingen plaatsen en natuurlijk de klepgeleiders op speling controleren.
Gezien de hoeveelheid kool en vettigheid , was dat iets wat me te binnen schoot , controleren kan geen kwaad , de boel licht nu toch los .

sharky (0), 5 jaar geleden

Bijna toe aan monteren, maar kan zo snel de aanhaalmomenten van de kopbouten en nokkenassen niet vinden, iemand die mij hieraan kan helpen.

sharky (0), 5 jaar geleden

Update : kleppen zijn geslepen, kop weer terug geplaatst, zit nu nog te wachten op een nieuwe nokkenassensor.

sharky (0), 5 jaar geleden

Inmiddels zover dat alles er op kan, weet iemand wat de aanhaalmomenten zijn voor de kopbouten.

sharky (0), 5 jaar geleden

Update, klep vervangen, en gaat weer.
Loopt stationair nog onrustig, maar dat zal wel komen Door de nieuwe nokkenassensor.

Kan slotje op.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.