Seat LEON: Airco geen koude lucht

Bouwjaar: 2001, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AMU, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 230

Aircopomp geeft geen koude lucht.
Wat heb ik al gedaan /checked:
*droger is nieuw
*pas gevuld, druk is okay
*motortjes kleppen kachelhuis okay
*aircopomp schakelt en pully neemt de grondplaat mee

Wat valt op:
*veel gierend geluid waar de leidingen het schutbord in komen(vh niet)
*leidingen hebben beide dezelfde temp, handwarm.

Test laten doen om de pomp uit te sluiten. *Druk op rode leiding, aan de testkast, is 3.5 en loopt naar 5.1 a 5.2 bar als de pomp aanslaat.
*Druk op de blauwe leiding gaat van 3.6 naar 1.4 bar als de pomp aanslaat.

Al veel over nagedacht maar kan r met mijn verstand niet bij.
Geen idee however of dat wat r met de druk gebeurd goed is, r gebeurd iig iets als de pomp aanslaat.
Mocht iemand iets weten of zoiets ook gehad hebben laat het me dan aub weten,
Summers not over yet.
Ps. Wel ff goed lezen wat ik al uitgesloten heb.
Grtz

hanzleb

Geplaatst door hanzleb (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Leon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 4 jaar geleden

Lijkt op een defect expansieventiel , het lawaai kan ook duiden op een verkeerde vulling , te weinig.
Als de persdruk 5 bar is en de zuigdruk 1.4 kunnen beide leidingen niet even warm zijn , 5 bar is een temperatuur van 30 graden 1.4 bar is -20 dus de waarneming qua leidingtemperatuur ????

hanzleb (0), 4 jaar geleden

R is zeker geen leiding bij van - 20.
Dat zou dan vlg mij de dikke leiding moeten zijn, blauw aan de testkast. Die werd voorheen zichtbaar ijskoud.
Wat kan r kapot aan een expansie ventiel?
Weet waar die zit, heb r ook wel eens 1 bekeken van binnen maar de werking is mij niet duidelijk.
Geloof comprimeren vd vloeistof en gas.

Kan de reden vh niet functioneren ook zijn dat r teveel middel in zit. Stickertje geeft aan 750 gram+50 gram. Vh deden ze r 750 in maar de laatste x is r 800 in gegaan, 750+50. Dat moest vlg de specialist dus maar gedaan.
Laat maar weten en alvast bedankt voor je reactie.

hanzleb (0), 4 jaar geleden

Ps. Uitlezen met vcds gaf geen storingen aan.

hanzleb (0), 4 jaar geleden

Ps. Uitlezen met vcds gaf geen storingen aan.

kaleido 1 (1425) PRO, 4 jaar geleden

De vulling zou dan goed moeten zijn beter is natuurlijk afvallen op 750 gram , die 50 gram is de tolerantie .
Expansieventiel zorgt er voor dat hoge druk vloeistof terug gebracht wordt naar lage druk vloeistof nevel zodat deze vloeistof dan kan verdampen in de verdamper dit zorgt voor een temperatuursdaling , de verdamper onttrekt warmte aan de lucht en er zal daardoor lucht van lagere temperatuur terug stromen het interieur in.
Er zal altijd nog een beetje naverdamping plaats vinden in de zuigleiding naar de compressor daardoor voelt deze koud aan.
Is dit niet het geval dan kunnen er een aantal redenen zijn.
Te weinig of te veel koudemiddel, ventiel/orivice defect , compressor defect , condensorfan die niet werkt .
Bij deze omgevingstemperaturen is 5 bar persdruk met de juiste vulling te laag en de zuigdruk ook , ik zou beginnen met het systeem nog een keer leeg te halen , te vacumeren en opnieuw af te vullen met 750 gram. Dan nog eens controleren , temperaturen meten van de leidingen voor en na het ventiel , zou ook doen voordat je hem leeg haalt , wel met werkende condensor , wat voor systeem heb je eigenlijk mechanische of automatisch.

hanzleb (0), 4 jaar geleden

Ik heb een automatisch systeem. Klima, niet airco. Alle motortjes die de kleppen in het kachelhuis aansturen werken.

Wat kan r kapot aan een expansieventiel?
Zou het ook kunnen dat mijn pomp draait maar niet goed genoeg om genoeg druk te leveren?

Wat mij ook opvalt is dat de fan heel lang blijft nalopen, ook na 10 seconden draaiende motor loopt ie lang na.

kaleido 1 (1425) PRO, 4 jaar geleden

De fan zou ik me niet druk om maken als ie maar op het juiste moment aan slaat.
Hoeveel koudemiddel heb je er uit gehaald bij de service ?
Ventiel kan vast zitten waardoor deze niet meer regelt .
Ventiel regelt de hoeveelheid koudemiddel dat doorgelaten wordt naar de verdamper afhankelijk van temperatuur en druk.
Je zou de fan eens af kunnen koppelen zodat je persdruk op moet lopen en kijk eens hoe hoog deze op wil lopen ?

hanzleb (0), 4 jaar geleden

Wat ik niet snap is dat r overal gesproken wordt over een druk op de persleiding van rond de 14 bar en ik niet meer gemeten krijg als 5.3
Dat zou toch op een defecte pomp moeten duiden.... Die wel draait en geen overdadige herrie maakt.
Zou een defect expansieventiel ervoor kunnen zorgen dat de druk vanaf de compressor te laag blijft?

hanzleb (0), 4 jaar geleden

Ps. Hoeveel koudemiddel r uit kwam weet ik niet meer. Leeg laten maken alvorens ik de nieuwe droger gemonteerd heb en aangezien de airco al jaren redelijk functioneerde, alleen minder koud, vond ik dat ook niet nodig. Achteraf bezien was alle info nuttig geweest.
Heb ook niet meer de beschikking over de testkast dus kan nix meer meten.
Kan het exp ventiel vervangen maar als het toch de pomp is schiet ik daar niet veel mee op. En telkens vullen a 100 euro😬
De pomp heeft nog garantie maar krijg die enkel vergoed als blijkt dat die kapot is.... En hij draait, en pompt...... Genoeg?

hanzleb (0), 4 jaar geleden

Probleem is niet opgelost.....we zoeken verder! 👍

kaleido 1 (1425) PRO, 4 jaar geleden

Zonder meetapparatuur komen we niet verder.

hanzleb (0), 4 jaar geleden

Hij is gemeten!
De druk op de hogedruk/pers/dunne leiding..... Lees overal 14 , is dat psi ipv bar?

hanzleb (0), 4 jaar geleden

Psi of bar?

kaleido 1 (1425) PRO, 4 jaar geleden

14 psi is ongeveer 1 bar
14 bar is ongeveer 203 psi.
Zal dus 14 bar zijn .
14 bar is gemeten bij welke omgevingstemperatuur ?

hanzleb (0), 4 jaar geleden

Heb een hagelnieuwe hella/sanden pomp gekocht. Expansieventiel hella/behr komt vrijdag aan en ga ze beide vervangen.
Aangezien ik een compressor heb en zo ongeveer alle leidingen los moeten spoel ik die gelijk. Bij het vulstation gaan ze het systeem nog vacumeren alvorens het te vullen.
Zal de afloop melden en ook of ik r nog 8r gekomen ben of de oorzaak bij de pomp of bij het expansieventiel lag.

hanzleb (0), 4 jaar geleden

Klima werkt als nooit tevoren. Heb de ijspegels aan de neus hangen.
De pomp was idd naar de filistijnen, zichtbaar wat zuigertjes los r in.
Snap nu ook de werking vh expansieventiel. Op de aansluiting vd hogedrukleiding(dunne) zit een kogel met een stiftje waar een veer over heen zit. Bij voldoende druk wordt de kogel weggedrukt waardoor de leiding vrij komt voor het vloeistof/gasmengsel uit de leiding de verdamper in gespoten kan worden. Die kogels zijn vaak versleten waardoor ze niet meer helemaal afdichten en je dus koeling verliest omdat r geen druk voor het ventiel opgebouwd kan worden, gas en vloeistof niet goed vermengd/gecomprimeerd worden.
Mocht het expansieventiel vervn kan dichtangen moeten worden is het zeer raadzaam om de vloeistof met een compressor(lucht) leeg te spuiten via de dunne leiding. Doek onder de dikke leiding anders wordt het een zootje😬
Kan daar ook nieuw mengsel in.
Bedankt kaleido voor je input.
Grtz en topic kan dicht.

hanzleb (0), 4 jaar geleden

⛄🥶

kaleido 1 (1425) PRO, 4 jaar geleden

Bedankt voor de feedback

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.