Skoda Octavia: inhoudende/haperende motor

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BLF, Motorinhoud (cc): 1598, Vermogen (kw): 85

Hallo allemaal,

Een vraagje, wie oh wie kan mij helpen. Ik heb een Skoda Octavia Combi 1.6 FSI (benzine) die af en toe inhoudt wanneer je meestal in zijn 4 of 5e versnelling aan het rijden bent. En dan gebeurt dat op het moment dat je gaat accelereren of als je net op je gewenste snelheid bent en standgas houd. Hij houdt dan ongeveer 1 a 2 seconden even in, voelt als haperen. Wat ook op valt. Ik heb een keer vol beladen een heuvel opgereden. Hij deed toen hetzelfde en direct begon het oranje motormanagement lampje te branden. Bij uitlezen (met een simpel apparaat) geeft hij de code p0420. De tekst is: Cilinderrij 1 Katalysator systeem: efficiëntie onder grenswaarde.
Nu kan het zijn dat dit alles met elkaar in verband staat maar even twee katalysators vervangen is veel geld en als het probleem daar toch niet lag is dat zonde.

Nu had ik online al gekeken naar wat het zou kunnen zijn en heb ik een lijst gemaakt van mogelijke oorzaken. Daarvan ook al wat kunnen afstrepen. Wat nog overblijft:
- iets met de bobine en onstekingstijd
- bougiekabels
- luchtmassameter
- lambdasonde
- verstopt brandstoffilter
- katalysator

Het gasklephuis is vorig jaar vervangen en heb ik opnieuw in laten leren. Een maand geleden was er iets mis met de EGR, maar dit probleem is verholpen door een tandwiel te repareren.

Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn of misschien dat er een aantal dingen weggestreept kunnen worden of juist dingen wat ik nog niet had beschreven. Ook hoor ik graag als mensen denken dat het haperen niets met de code P0420 te maken heeft, maar een losstaand probleem is. Ik hoor het graag.

Linda

Linda_Heitmans

Geplaatst door Linda_Heitmans (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Octavia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Code P0420 betekent meestal precies wat de tekst zegt: de katalysator is defect.
Dit is geen oorzaak voor het stotteren/inhouden, maar een gevolg ervan.
En je hoeft geen 2 katalysatoren te vervangen, alleen die van cylinder 1+4.
Om de hoeveel kilometer komt die foutcode P0420 terug?

De meeste oorzaken die je noemt zijn ook de oorzaken voor het stotteren/inhouden.
Met als aanvulling een probleem met de brandstofdruk.

Helaas wordt het zonder verdere foutcodes een kwestie van meten.

Linda_Heitmans (0), 6 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie.

Het moment van terugkeren van de foutcode verschilt de ene keer na 300 km of na 600km en soms ook wat langer. Vaak springt hij aan bij lange ritten.

Wat bedoelt u met cilinder 1+4 bij welke katalysator hoort dat? Want ik heb zitten googelen en er zijn twee katalysators. Een voor en een achter in de uitlaat.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Ah, mijn fout. Grotere motoren hebben 2 katalysatoren elk voor een helft van de motor. Ik dacht dat dat hier ook zo was.
Ik denk dat we het hebben over de 2e katalysator (de achterste).

Dit is te controleren door a) op te zoeken waar de 2e lambdasonde zit - na de 1e of na de 2e kat.
En b) door rijdend de signalen van de 2e lambdasonde te controleren alsa deze na de 2e kat zit.
Pendelt deze net als de 1e lambdasonde bij constante snelheid dan is de kat overleden.
Ik zou die pas vervangen als de storing van inhouden/stotteren is opgelost om beschadiging van de nieuwe kat te voorkomen.

Linda_Heitmans (0), 6 jaar geleden

Beste Oldford,

Ik zal eens uitzoeken waar die lambdasonde zit en dan gaan meten. Bedoel je dat de voorste lambdasonde juist hoort te pendelen, maar de achterste stabiel moet blijven?

Linda

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Bij een goed werkend systeem en een goed werkende katalysator pendelt de voorste lambdasonde en is de achterste stabiel hoog.
Als de katalysator niet meer goed werkt, gaat de achterste sonde mee pendelen met de voorste sonde.
Deze conditie geld zolang je een constante snelheid rijd.
Bij b.v. gas loslaten en op de motor remmen zullen beide lambdasondes altijd een laag signaal geven.

Hier staan plaatjes van de lambdasonde signalen bij een niet werkende katalysator en een wel werkende:
https://www.picoauto.com/library/case-st...

Linda_Heitmans (0), 6 jaar geleden

Wow, dat is een grafiek om even te bestuderen. Ik ga alles even lezen en dan ga ik (voor zover het mij lukt) aan de slag en kom er op terug.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.