Skoda Yeti 2011: rammelende distributieketting?

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CBZ, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 77

Yeti uit 2011, 1,2 TSI met aanvankelijk bekende kettingproblemen. In 2013 bij 30.000 km nieuwe ketting. Daarna weinig of geen kettingrammel meer. Nu bij warme start opnieuw korte, hevige rammel. Zou er mee te maken hebben dat de kettingspanner leeg loopt en niet snel genoeg opnieuw onder oliedruk komt.
Er is een gemodificeerde kettingspanner beschikbaar.
Vraag: Kan ik de spanner zonder meer vervangen zonder verdere voorzorgmaatregelen indien ik er voor zorg dat de motor geblokkeerd wordt/in 1e versnelling staat? Moet de nieuwe spanner voor montage met olie gevuld worden?

reindeer

Geplaatst door reindeer (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Yeti? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

ricky (0) PRO, 6 jaar geleden

Officieel moet je de krukas en de nokkenas blokkeren en pas dan de spanner eruit draaien, dit om te voorkomen dat de ketting verspringt als de spanning eraf is (bij een opgerekte ketting). Maar als de ketting niet opgerekt is dan kan het wel zonder problemen maar dat weet je niet dus raadzaam om wel te doen. Maar hoeveel heeft hij nu gedraaid na vv van de ketting? Beste is om de kettingrek te gaan meten want kan best zo zijn dat die nieuwe eerdere ketting nu ook alweer stuk is....
Nokkenas blokkeren en dan de krukas linksom draaien en dan met een gradenboog gemonteerd op de poelie kijken hoeveel graden hij terug (linksom) kan draaien en dat mag maar 15 graden zoiets dacht ik maar als hij dan al verspringt dan weet je het in ieder geval wel maar dan ook gelijk van tijd..

reindeer (0), 6 jaar geleden

Vernieuwde ketting heeft 40.00 km gedraaid. Er is nauwelijks of geen kettingrammel bij koude start. De rammel bij warme start is soms hevig maar zeer kort, maximaal een seconde. De motor loopt verder als een zonnetje. Vandaar dat ik de spanner verdenk van onvoldoende oliedruk bij het starten. Op een Duits forum heb ik gelezen dat bij de eerste kettingwissels die werden uitgevoerd bij 1,2 TSI motoren de oorspronkelijke kettingspanner werd gemonteerd, te herkennen aan een metaalkleur. Later is dit type spanner door VW vervangen door eentje met een zwart uiterlijk. In mijn 1,2 TSI is het eerste type gemonteerd.

ricky (0) PRO, 6 jaar geleden

Ik heb ze vaker gehad na 30 - 40.000km dat ze weer opgerekt waren maar dat kan ik nu niet zien bij jou of dat echt zo is, daar is die kettingrek meting voor maar je kan het proberen een nieuwe spanner monteren en dan aankijken.
Maar wat ook zo is is dat een niet opgerekte ketting best weinig speling heeft en dus ook niet hevig kan gaan klapperen dus als het echt zo'n hevig geluid is als dat je zegt dan verdenk ik toch wel de ketting die toch wat langer is geworden.

reindeer (0), 6 jaar geleden

Ik kreeg ergens de tip om motorolie bij te vullen tot net boven max. op de peilstok. Dat heb ik gedaan; bijgevuld tot ruim 1 mm. boven max. Ik hoor nu ook bij warme start nauwelijks of geen kettingrammel meer. Het lijkt erop dat de spanner nu niet leegloopt of sneller op druk komt waardoor de rammel uitblijft.
Heeft iemand hiervoor een verklaring?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Yeti of stel zelf een nieuwe vraag.