Skoda Octavia: schakel of automaat Octavia

Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1400

Hallo.
Ik ben van plan om een ,occasion met ca 95000km op de teller, Octavia (benzine en LPG laten inbouwen) te kopen bwjr vanaf 2013 1.4ltr
Ik rijd ca 28000km/jr en regelmatig met een aanhangwagen of met een caravan.
Is het dan verstandig om een schakel of automaat te kopen.?

Fes

Geplaatst door Fes (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Octavia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 6 jaar geleden

Kan allebei...is maar net wat je wil.
Ook een automaat kan een caravan trekken.

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Lpg in bouwen kun je vergeten bij een TSI motor.
Dat gaat niet goed,ook al zal een inbouwer het tgenovergestelde beweren.
Die TSI motoren kunnen absoluut niet tegen LPG.
Bij 28000km per jaar zou ik voor de 1.6 diesel gaan.
Die is relatief zuinig en bedrijfszeker.

P. Kelder (0) PRO, 6 jaar geleden

Fes

Indien je een caravan wilt gaan trekken raad ik je geen 1.4 TSI aan en zeker geen TSI op LPG.
Dan is het traumacentrum wel compleet, daar ga je spijt van krijgen.

En idd. wat primera al zei dan komt een 1.6 TDI nog het meest tot z'n recht.

Grt. Paul

Fes (0), 6 jaar geleden

Ben ik toch benieuwd wat dan de te verwachten problemen zijn bij LPG inbouw 1.4 TSI?
Als een 1.4 TSI geen aanrader is voor een caravan te trekken waarom dan niet?
Groet,
Fes
Dank voor jullie tips

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Hallo Fes,

Om op LPG te kunnen rijden moet een motor aan een aantal randvoorwaarden voldoen.
Dat is een behoorlijke cilinder inhoud hebben,het liefst een 2.0 liter of meer.
Geen turbo,een TSI heeft er zelfs twee.
Kleppen en klepzittingen van stelliet materiaal hebben,zijn hard en kunnen goed tegen warmte.
Dit ontbreekt ook op de TSI,sluit af in geanodiseerd aluminium.
Motor van de TSI moet snel op temperatuur komen vanwege de uitstoot.
Dit heeft gevolgen voor het mengsel,moet zo arm mogelijk zijn,dat is iets waar een LPG auto absoluut niet tegen kan.
Hoe armer het mengsel,hoe schraler de smering,hoe sneller kans op inslaan zittingen.
Zijn de zittingen te ver ingezakt is het resultaat bij de TSI een nieuwe kop,weg voordeel LPG,3500 euro plus inbouw nieuwe kop ben je maar zo kwijt.
Revisie is niet mogelijk.
De moderen LPG installaties injecteren ook benzine terwijl je op LPG rijd.
Dit kan niet anders,dit is de enige manier om de moderne motor nog enigzins redelijk te laten lopen op LPG.
Dus, benzine verbruik blijf je houden.
Dan komt bij de TSI ook nog de thermische belasting om de hoek kijken.
Twee turbo's in combi met 1400cc en dat op lpg en dan ook nog een caravan erachter en in combi met een DSG automaat die het liefst zo hoog mogelijk doorschakelt en het toerental daarbij onder de 2000 toeren houd.
Die combi is niet geschikt/dodelijk voor LPG.
Dan stook je alles zo thermisch op en word alles zo heet dat je binnen no-time door je klepzittingen bent.
En geloof de praatjes niet dat een klepsmeersysteem de boel wel heel houd.
Een klepsmeersysyteem verlengd hooguit de levensduur van de kop voor een aantal duizenden km's.
Maar kan niet voorkomen dat door de thermische belasting de zittingen toch snel inslaan.
Kortom,wees wijs en investeer je geld in een diesel.
Een 1.6 diesel kan je makkelijk rijden met 28.000km per jaar.
De 2.0 diesel kan ook,maar dan ben je wel wat meer kwijt,maar zeer bedrijfszeker en een krachtpatser.

Fes (0), 6 jaar geleden

Ik ,en wellicht ook anderen , ben blij met dit uitgebreide antwoord op mijn vraag.
Op deze manier vindt ik het een goed onderbouwde en duidelijke uitleg .
Mede hierdoor zal mijn zoekplan gewijzigd worden.
Hartelijk bedankt.👍👍

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.