Skoda Octavia 2008: Plotseling vermogensverlies

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BLS, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 77

Met enige regelmaat ervaar ik met mijn SKODA Octavia 1,9 TDI, 105 pk., maart 2008 in gebruik genomen, ca. 452.000 km. op de teller het volgende probleem..

Ondanks de leeftijd en hoge kilometerstand draait de motor goed. Als ik wat langduriger veel kracht moet zetten, bijvoorbeeld bij een lange oprit van een snelweg of het opgaande gedeelte van een tunnel, wat veelvuldig voorkomt, dan verlies ik de ene keer wel, de andere keer niet, plotseling vermogen. Ik merk het aan mijn cruisecontrol die dan plotseling niet meer werkt.
De auto rijdt nog wel gewoon 100 - 120 km. per uur, maar ik merk dat de motor dan moeite heeft om die snelheid te bereiken / te behouden. Duidelijk dat ik in voorkomend geval dan vermogensverlies heb, want 140 - 160 km. per uur, wat ik overigens bijna nooit rij, bereikt hij dan niet meer.
Nadat ik het contact heb afgezet en weer opnieuw heb gestart, is het probleem voorbij, heeft de motor weer kracht en werkt de cruisecontrol ook weer.

Eerder had ik dit probleem ook. Toen is de hogedrukslang vernieuwd omdat deze een lekkage vertoonde. Het probleem dat er erg veel op leek was toen wel opgelost, maar in mindere mate komt dit probleem, zoals hiervoor beschreven, nog steeds voor.

Een dieselspecialist in Rotterdam heeft de software al een keer vernieuwd, tegen de hoofdprijs. Recent is ook, vervroegd, de distributieriem vernieuwd omdat die dieselspecialist aangaf dat de nokkenassensor defect zou zijn.
Het garagebedrijf (niet die dieselspecialist) dat de distributieriem heeft vervangen heeft echter de foutcode van die nokkenassensor niet gekregen. Dit laatste garagebedrijf heeft voor mij het motormanagement ook nog uitgelezen op foutcodes, maar die staan er niet in, ondanks dat ik dit optredende vermogensprobleem bij hem gemeld had en hij daarnaar gezocht heeft.
De hogedrukslang heeft hij ook nog gecontroleerd op eventuele lekkage, maar die is nu helemaal goed.

Slecht starten deed de motor de laatste tijd ook, maar na een flesje 5 in 1 diesel-injectiereiniger door een halve tank dieselbrandstof te mengen is dit probleem grotendeels opgelost. Kennelijk waren 1 of meer verstuivers toch wat vervuild en lijkt dit nu voor een belangrijk deel weer goed te zijn.

Eigenlijk staat iedereen voor een raadsel met dat optredende vermogensverlies, behalve de dieselspecialist die telkens, tegen de hoofdprijs, dure oplossingen weet te verzinnen die uiteindelijk niet werken.

Is er hier iemand die dit probleem herkent en mogelijk een oplossing voor deze telkens terugkerende storing kan aangeven?

BreejKC

Geplaatst door BreejKC (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Octavia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

jaker (0) PRO, 5 jaar geleden

Hallo,Dit lijkt een turbo probleem te zijn,waarschijnlijk bewegen de verstelbare schoepen van de verstelling niet soepel genoeg meer door slijtage of vervuiling waardoor de druk te hoog oploopt en de motor in noodloop gaat.
E.a kan gecontroleerd worden door met een vacuum pompje de verstelling op gelijkmatig bewegen te bekijken.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

BreeJKC,

Dit zijn toch zaken die gewoon met een datalogger op te lossen zijn.
Log maken,kijken naar de raildruk,sensoren,turbodruk,enz,enz.
Dan zie je welk component zijn waarden niet haalt.
Ontzettend slordig van een dieselspecialist,daar zou ik meer van verwachten.

Audidriver73 (0) PRO, 5 jaar geleden

Mijn 1e gedachte is hetzelfde als jaker zegt, turbo die vastzit, echter dat zou wel als foutcode opgelagen moeten worden, zoals 17965 oftewel P1557. Alleen kan ik de link niet leggen dat cruise control het op dat moment niet doet.
Het zou ook nog aan een of meerdere verstuivers kunnen liggen, omdat je al aangeeft dat het slecht starten weg was nadat je er reiniger in had gedaan. Echter als deze echt vervuild zijn krijg je dat meestal niet helemaal weg met zo een flesje.

Is de nokkenas timing gecontroleerd nadat de distr riem vervangen is ?

De nokkenas wordt aangedreven door de distributieriem. Aan de nokkenas zit een tandwiel. Dat tandwiel draait langs een sensor (G40) waardoor die sensor precies weet in welke stand de nokkenas staat (nokkenastiming op tijd of niet). Als de distributieriem niet juist gemonteerd is dan heeft dat gevolgen voor het op tijd openen en sluiten van de in- en uitlaatkleppen. De nokkenassensor wordt o.a. gebruikt om de inspuittijdstippen te bepalen i.s.m. de krukassensor (G28).

Meer info: https://www.gerritspeek.nl/vag-com.html

BreejKC (0), 5 jaar geleden

Dank voor alle reacties tot nu toe.

Die turbo daar dacht ik zelf ook al aan. Hoe ik als niet-technicus dat met een vacuümpompje dat moet controleren weet ik echt niet.

De huidige turbo zit er, na een eerdere vervanging van de kapotte eerste turbo, nu ca. 2 1/2 jaar in. Helaas heeft het garagebedrijf (in Duitsland) destijds wel de turbo vervangen, maar niet tegelijkertijd de verbrande olie nadat het probleem met de eerste turbo optrad. De motor heeft daarna enige tijd met volledig verbrande olie gedraaid, met alle gevolgen van dien. O.a. heeft het roetfilter daarna ook dichtgezeten, welke gelukkig gereinigd kon worden. Maar dat er een periode door die verbrande olie te veel aan roet is opgetreden staat als een paal boven water. Mogelijk dat die nieuwe turbo daar in een vroeg stadium al de nadelen met een overdaad van koolstof van heeft ondervonden.

Die turbo opnieuw vervangen wordt natuurlijk weer een dure grappenmakerij. Enig speurwerk heeft me opgeleverd dat er een speciale turbo diesel reiniger, onder andere van Wynns, te koop is wat koolstof verontreiniging geheel, of althans gedeeltelijk, uit de schoepen van die turbo wegwerkt. De verstelbare schoepen zouden daarna weer soepeler moeten bewegen en de gasrespons zou daarna ook weer beter worden. Zo'n flesje, om eerst eens uit te proberen, is natuurlijk veel goedkoper als een reparatie aan of gehele vervanging van de turbo.

De distributieriem staat, denk ik, nu goed. Het garagebedrijf dat de distributieriem heeft gemonteerd heeft daarna nog gecontroleerd op de code van de nokkenas, die niet meer voorkwam. Dat probleem is dus naar alle waarschijnlijkheid verholpen.

De injectiereiniger heeft voor een belangrijk deel zijn werk gedaan. Het starten is een stuk beter geworden. De originele injectoren zitten er nog in. Na ruim 453.000 km. is daarin natuurlijk ook wel wat vervuiling opgetreden. Het probleem is nog niet geheel voorbij, soms moet ik nog een keer flink doorstarten. Over het algemeen is het nu sleutel omdraaien en de motor loopt.

Wel heb ik gelezen dat dit soort injectiereinigers voornamelijk is gebaseerd op kerosine / zuivere petroleum/ paraffine. En inderdaad, in het verleden maakte ik met petroleum de meest verbazingwekkende middelen schoon. Dat is dus een eenvoudig maar effectief middel. Zuivere lampolie is net zoiets en altijd kan ik nog eens proberen het lege flesje injectiereiniger te vullen met mijn zuivere lampolie of petroleum en dat door mijn diesel te mikken. Paraffine probleem door de diesel zal met de huidige temperaturen niet meer optreden. Een flesje lampolie van de Action is natuurlijk vele malen goedkoper als die dieselreinigers waarvoor je snel tussen de € 8,00 en € 12,00 per flesje betaald. Mogelijk dat ik daar nog meer reiniging van de injectoren mee bereik.

Als ik dat laatste beter kan laten, dan hoor ik dat hier wel. Dus even zal ik daar nog even mee wachten, nu de motor weer redelijk tot goed start.

Audidriver73 (0) PRO, 5 jaar geleden

Dat met die lampenolie zou ik zelf persoonlijk niet aandurven eerlijk gezegd.

check

Beste antwoord, geplaatst door BreejKC (0), 4 jaar geleden

Afgelopen week een flesje speciale Diesel Turbo Cleaner aan de brandstof toegevoegd. Vrijwel onmiddelijk had dit resultaat. Het krachtverlies is niet meer voorgekomen. Ook de gasrespons is een stuk beter. Afgelopen weekend een aanhanger met een totaalgewicht van ca. 1300 van het Sauerland naar de Hoeksche waard vervoerd. Dan komt het met een 105 pk motor toch wel op kracht, mn. bij het optrekken, aan. Geen enkel probleem daarbij ondervonden. Mijn dank voor de goede tip hierboven.

Audidriver73 (0) PRO, 4 jaar geleden

Dat is goed om te horen, bedankt voor de feedback

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.