Smart Crossblade 2003: Smart crossblade CO waarde te hoog

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: standaard

Hallo alle smart experts

Het gaat om een Smart type crossblade (geen brabus) bouwjaar 2003 met 22000 km op de teller en ik heb deze 3 maanden geleden uit Italiaanse auto verzamelaar (privé auto-museum) ingekocht.

Auto verkeert inderdaad in de status zoals bij 22000km hoort, storingsvrij alleen kom ik vandaag het niet door nederlandse apk heen met reden CO te hoog:
bij stationaire toeren = 0,49
bij 3000 toeren = 0,60

Uit het testresultaat van vandaag blijkt dat de auto bij hoger toeren de CO waarde niet lager scoort dan 0,49! zelf vermoed ik de volgende oorzaken:

1)auto is gechiptuned en/of
2)zuurstof sensor niet goed en/of
3)luchtmassameter niet goed.

Auto is aan de PC voor uitlezing geweest met geen storingmeldingen worden gevonden.

Voordat men blindweg alles gaat vervangen wil ik hier de meningen vragen of dit herkenbaar iets is? alvast bedankt

Met vriendelijke groeten

Franck

Aman

Geplaatst door Aman (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Smart Crossblade? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Aman (0), 8 jaar geleden

Er hangt daarachter een niet originele uitlaat (dubbel) kan dit de oorzaak zijn?

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Zit er nog wel een originele katalysator in de uitlaat?

Heb je naast de waarde van CO ook de waardes van de andere gassen? Dus CO2, HC en O2 en ook nog het lambda-getal.

Aman (0), 8 jaar geleden

Wel een originele katalysator inzit maar de uitlaat niet, ik ben vergeten het meet-resulaat op het bonnetje mee te nemen.. ojee!

Aman (0), 8 jaar geleden

Hallo Oldford, Vandaag nog de gas-meting laten uitvoeren met de volgende waardes:

CO =0.26
C02=13.0
HC ppm 350
O2 = 3.72
Lambda = 1.170
CO corr. = 0.29
Temp. =20


Wat is er aan de hand?

Unikneet (0) PRO, 8 jaar geleden

Je zit met verdenkingen sensoren helemaal op het verkeerde spoor, denk ik, tenzij metingen dat anders laten zien!. Voertuig is verkregen uit een privé collectie en heeft een zeer lage kilometerstand. Heeft dus waarschijnlijk altijd zeer korte ritjes gedaan (binnen/buiten) voordat jij hem kreeg. De CO waardes van iets te hoog en slechter wordend op toeren duiden op een slechte katalysator. De katalysator heeft in zijn relatief korte werkzame leven (werkuren) vele koudestarts meegemaakt en is waarschijnlijk verzadigd. Eerst en voornaam duis voertuig eens goed warm rijden op de snelweg, dan verder zien.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Die laatste meting: was dat bij stationair of op toeren?

CO2 is wat aan de lage kant en O2 is erg hoog. Ik ga voor een lek in de uitlaat.
Eerst moet dat lek gedicht worden, dan pas kun je een fatsoenlijke 4-gas meting doen waar conclusies uit getrokken kunnen worden.

Aman (0), 8 jaar geleden

Deze laatste meting is gedaan onder stationaire toeren. Direct op de uitlaatdemper zijn er twee uitlaat-eindstukken, waarvan de tweede uitlaat-eindstuk duidelijk te zien is van een achteraf bij gelast werk, waarschijnlijk voor "brabus-look & sound". Zou de lambdasonde bepaalde tegendruk nodig hebben om zijn werk goed te doen? Weet iem waar ik de uitlaat kan laten herstellen?

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Ik zou er weer een originele uitlaat onder zetten. Dat past tenminste.

Aman (0), 8 jaar geleden

Nieuw labda vervangen, auto is weer goedgekeurd

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Smart Crossblade of stel zelf een nieuwe vraag.