Subaru Outback: Slecht lopen op benzine

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: EJ25

Vanochtend in de auto gestapt motor gestart. Alles werk naar behoren. Wegrijden en tot aan benzinestation rijden zonder problemen. Getankt (LPG).Nadat ik de auto bij tankstation startte liep de motor slecht. Zodra werd overgeschakeld op LPG verdween trillen en slecht lopen.Rit naar tankstation duurde 5 a 10 minuten. Mil en CC lampjes knipperen. Zodra de motor op LPG loopt stopt het knipperen van Mil lampje. Zelfdiagnose kabeltjes doorgebonden en daaruit komt P0304. Misfire cyl.4.
Gezien de motor op LPG goed loopt verdenk ik de benzine injector. IK heb aan de draadjes v/d injector gezeten zonder resultaat. Vandaag heb ik die niet eruitgehaald. Morgen zal ik in de garage de injectoren eruit halen en laten chekken. Vraag is met welke spanning worden injectoren bediend? Ik durf ze niet met 12V te te testen.
Weet iemand mogelijk iets meer?

Alvast dank voor meedenken.

voyager

Geplaatst door voyager (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Subaru Outback? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Ze vervuilen door het rijden op lpg.
Ultrasoon laten reinigen.

voyager (0), 10 jaar geleden

Dat dacht ik ook. De auto heeft "maar" 210 dkm. op de teller. Gelukkig voor mij was het veel minder erg. Er was een kabel losgeschoten. Om welke reden is niet te achterhalen. Mogelijk ooit in het verleden ergens mee geraakt en deels losgekoppeld. Gisteren door trillingen definitief losgeraakt.Van de cyl.4. Wel te verstaan kabel van de ombouw naar LPG.
De melding is uit geheugen gewist en alles werkt naar behoren.
Er mag een slot erop.

voyager (0), 10 jaar geleden

Vanochtend auto gestart en de motor liep op drie cilinders.Op het moment dat op lpg overgeschakeld werd was alles in orde. Daarna thuis opnieuw op benzine laten lopen. cilinder 4 doet niet lekker mee(cil.1 deed het wel). Duur van lopen op benzine plm. 7-8 minuten.Alle kabels van lpg ombouw nagelopen, alles zit goed.Alle kabels eens losgekoppeld en weer aangezet, zonder resultaat. Uiteindelijk op lpg overgeschakeld duurde even voordat de motor goed liep, dan wel met flinke rook uit de uitlaat. De rook was witachtig. Op het moment ga ik van uit dat het van onverbrande benzine afkomstig is, want op benzine lopend en op drie cilinders ruikt ie sterk op benzine.
Uitlezen bracht geen P code naar voren.
Herstel!
Daarnet nogmaals gestart en nu komen alle vier de cilinders met een melding van misfire.
P 0301
P 0302
P 0303
P 0304
Zojuist MIL code gewist, daarna motor gestart.
Eerst ratelde die even, maar zodra de boel op lpg overschakelde was het over.Daarna een aantal keren schakelen tussen benzine en lpg werkte zonder morren. Starten ok, lopen goed.???
Update 21-9-2013
Vanochtend weer motor gestart. Weer slecht lopen op benzine(gelijk na start). Ging rijden, eerste stuk ging wel, daarna bij gas geven begon smoren.Zodra gas werd losgelaten ging beter en roken en stinken naar onverbrande benzine.Totdat werd overgeschakeld op lpg.Vanaf dat punt rijdt "normaal".
Sinds gisteren een probleempje erbij gekregen. tijdens een van vele starts v/d motor stopte die ineens met een lichte klank, nogmaals starten niet ok. De derde keer startte die wel, maar kwam er een "vreemd" geluid bij. Alsof iets van metaal tegen uitlaat klettert hoorbaar tijdens het rijden alsook bij stilstaan.Ik verdenk tweemassa vliegwiel.
Update 22-9-2013
Vanmiddag de startmotor eruit gehaald. Die was afgebroken!??
Het stuk dat in de bak gestoken wordt met het lager is afgebroken en op het vliegwiel gevallen.
Nu zie ik dat aldaar een tijdje een scheur zat wat het verzwakte.
Nu is de vaag of ik alleen de behuizing kan krijgen en of het zin heeft om naar Subaru te stappen.
Zo'n onderdeel hoort niet af te breken.

voyager (0), 10 jaar geleden

Update 21-9-2013 19:30
Vanmiddag een rit A'dam-Utrecht/v.v. Eenmaal thuisgekomen weer op benzine overgeschakeld en de motor liep stationair goed.Gas geven pakt goed, al ie soms hikt een klein even. Injectorreiniging middel in de tank gegooid en halve tank nieuwe benzine.(de oude was maar drie a vier manden oud).De motor koud loopt slecht.( vergelijkbaar met ouderwetse choke).Bij gas geven koud, smoort ie rookt en stinkt naar half onverbrande benzine enorm.Morgen ga ik een stuk op benzine rijden om reinigingsmiddel in te laten werken.
Vervolg komt

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

voyager
Particulier
Echte naam: Slobodan Milunovic
Woonplaats: Amsterdam
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 252
E-mail Website Slecht lopen op benzine 2Subaru Outback
Bouwjaar: 2006
Brandstof: LPG/Benzine
Motor: EJ25 Vandaag, nadat ik de vervangende startmotor ingebouwd heb startte ik de auto met reeds bekende probleem slecht lopen op benzine.Ik liet de motor lopen totdat die overschakelde op lpg. toen ging het beter.Tijdens lopen op benzine zag ik dampen (niet echt rook uit uitlaat komen).Weer stank onverbrande benzine.Toen heb ik de voor de zekerheid LPG injectoren verwijderd en toevoer van LPG afgeplakt met duckttape(waar die al niet goed is voor :-) ).Toen gestart en de motor liep zoals het hoort.Dan motor weer uitgezet lpg weer terug op zijn plaats weer slecht lopen.Ik injectoren van lpg een voor een uithalen zonder duidelijke resultaat.Toen maar de zekering van lpg uit en pruttelen stopte.Daarna die weer in, wissen van de MIL lamp, want die gaf weer melding van misfire in cilinders 3 en 4. Daarna weer motor gestart en die bleef goed lopen.Een paar keer geschakeld tussen lpg en benzine zonder problemen.
Voor de zekerheid wacht ik tot morgenochtend af totdat de motor afgekoeld is. Maar nu verwacht ik geen problemen meer.

Update 25-9-2013
Vanochtend lpg injectoren uitgehaald en afgedopt.Lpg kon niet van invloed zijn van de motorwerking(mechanisch). Gestart en bleef slecht lopen.Nu heb ik de benzine injectoren uitgehaald en gebracht om ze te laten testen en reinigen.
Ondertussen contact met de dealer en die had het over temp. sensor. Het kan best dat die verkeerde waardes aangeeft.Wat mij dan in verwarring brengt waarom dan lpg goed werkt?En de benzine schommelt tussen slecht en goed.
Evengoed dealer zegt de waardes van temp.sensor zij uit te lezen al is het niet eenvoudig.
Weet iemand een betere manier(of beter gezegd de juiste?)

Bij voor bat dank

Laatst bewerkt door voyager (25 september 2013 11:41)

Verplaatst door moderator.

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

voyager
Particulier
Echte naam: Slobodan Milunovic
Woonplaats: Amsterdam
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 252
E-mail Website Re: Slecht lopen op benzine 2Update 27-9-2013

Gisteren injectoren opgehaald van service.Die waren gewoon in uitstekende staat.Alle vier de injectoren gaven hetzelfde hoeveelheid brandstof en met goede sproeipatroon.Ik heb ze niet hoeven reinigen. Injectoren teruggeplaatst, een paar connectoren van de temp. regeling in beweging gebracht(paar keer losgetrokken en aangezet).
De motor gestart en na opstart gepruttel goed gaan werken.
Voor de zekerheid tot vanmorgen gewacht(veel lagere temperatuur).Starten en lopen zoals het door de fabriek bedoeld is.
Voor mij is het de zaak in de gaten te houden een tijdje.Ik ga vanuit dat het hiermee is opgelost al ik niet met de zekerheid kan beweren wat de oorzaak van slecht lopen was.

Laatst bewerkt door voyager (Vandaag 13:12)

Verplaatst door moderator.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Als het een vialle installatie betreft,kan ook nog het onderbrekerrelais voor dit soort storingen zorgen.
Dan zijn er momenten dat tie normaal start,maar ook momenten dat tie op twee brandstoffen start.

voyager (0), 10 jaar geleden

Dacht ik ook aan.Eerst, het is een Necam. Twee voor de zekerheid had ik de injectoren van lpg helemaal er uit gehaald.Op dat moment maakte de lpg geen actieve deel van brandstoftoevoer. Toch bleef het slecht doen.
Nadat ik met de temp. sensoren bezig was(idee van dealer) stopte slecht lopen. Nu is het kwestie van afwachten en in de gaten houden.

voyager (0), 10 jaar geleden

Vanochtend de auto gestat en na 5-6 sec. begon ae auto weer slecht te lopen op benzine.Eerst was het goed, dan een slelecht, dan weer goed, weer slecht, goed en daarna slecht. Daarnet even geprobeerd zonder lambda sonde en sindsdien melding van P0031
Front oxygen (A/F) sensor heater circuit low input.Alle gereset de motor gestart en opnieuw P 0031 melding.Ik meen af gelezen e hebben dat de ratio onder 0.8 was.Betekent het dat de lambda sonde kapot is?

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

De verwarming van de sonde werkt niet meer. Niets beschadigd bij het loshalen van de stekker?
Pen terug gedrukt in de connector bijvoorbeeld of een draad gebroken?

voyager (0), 10 jaar geleden

Ik heb niets beschadigd.Mogelijk heb ik het niet goed terug gedrukt. Net bekabeling naar de lambda doorgemeten met een multimeter. Alleen de twee zwarte draden gaven signaal.De blauw en de witte niets.Ik heb ook stroomtoevoer doorgemeten en die is in orde.Hoe dan ook het bracht gen verandering in werking van de motor.
Toen k de auto wilde startten met een warme motor, wilde die niet meteen pakken.Doorstartten en aan het eind vol gas gegeven.Dan pas pakte de motor wel.Mij lijkt het alsof er te veel brandstof ingespoten wordt.LPG is daar geen oorzaak van.Da heb ik reeds getest.Op LPG loopt de motor naar behoren.
Er verschijnt nu en dan de melding P0420 van de cat. Mogelijk krijg ik die omdat er te veel onverbrande benzine door de uitlaat komt?De cat is in 2009 vervangen door de verkoper(onder garantie).

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Tja, meer dan 3 maanden met een probleem doorrijden. Dan kan de kat wel eens overleden zijn.
Wordt het geen tijd om eens professionele hulp in te schakelen voordat er nog meer kapot gaat?

voyager (0), 10 jaar geleden

Het is maar drie weken geleden begonnen.Daarvan heb ik drie of vier dagen even gereden met het probleem.De rest van de tijd heeft de auto stilgestaan. Bovendien zit ik momenteel erg krap bij de kas.Naar de dealer brengen is mogelijk de beste, maar ook de duurste optie.Vandaar ik het zelf doe.Bovendien doeik het al langer dan vandaag en heb ik enige ervaring in auto reparaties al sommige problemen gaan boven mijn pet.

Een update.
Beste Oldford, u denkt aan mijn eerste schrijven over. Dat eerste probleem was veroorzaakt door een losgeraakte kabel van LPG ombouw.Dat was binnen een paar dagen opgelost.

voyager (0), 10 jaar geleden

De auto is al vijf dagen bij de Subaru dealer voor onderzoek waardoor storing ontstat( volgen aanraden van Oldford).Ze hebben het niet kunnen vinden tot nu toe.ondertussen hebben ze de lpg module vervangen, kleppen gesteld(alsof ik het al niet gedaan zou hebben)zonder resultaat.nu weten ze niet meer.
Ik was aan het denken dat eigenlijk de ontsteking niet "weet"wat voor brandstof in de cilinders komt.Die ontsteekt hoe dan ook.(bewijs goede werking van lpg).Het zou kunnen liggen aan een benzine injector die te lang open staat( of beter gezegd niet een sluit)waardoor te veel brandstof in de cilinder komt(bewijs enorme rookpluim stinkend naar benzine en flinke vermogensverlies).zou het drukregelaar kunnen zijn of een kortsluiting bij de injectoen?

voyager (0), 10 jaar geleden

Op 18 okt. in de ochtend kreeg ik telefoontje van de garage dat de auto vandaag(18.10) niet gerepareerd zal worden.Problemen met switch van LPG.Tegen vieren in de middag toch een telefoontje met de mededeling dat de auto is gemaakt.Ik met spoed naar de garage, auto ophalen.Alles lijkt naar behoren te werken.Zaterdag 19-10 tegen de avond de auto geladen en op naar mijn vakantiebestemming.Tot aan Würzburg werkte alles naar behoren. Aldaar een korte pauze gemaakt en wilden we verder rijden.Motor starten-NIET aanslaan.Zekeringen ok!.Bij contact aanzetten hoor ik benzinepomp even draaien.Klein geluk bij ongeluk waren we bij een tankstation gestopt.Uiteindelijk ADAC moeten bellen.De beste man ernaar kijken net als ik even daarvoor.Niets te vinden.Even geprobeerd met startspray.Op startspray wilde de motor aanslaan.Zodra de startspray op was niets.De auto op de sleepwagen en naar de stad.Daar de auto verlaten en per train naar huis.(was immers zondagochtend vroeg).Nu 30-10 weet ik nog niet wat de oorzaak van is.Als alles goed afloopt zou ik aan het eind v/d week bericht krijgen of de auto gerepareerd is.
Wordt vervolgd gezien de reparatie bij de dealer net 24uur voor deze defect was.

voyager (0), 10 jaar geleden

Vanochtend een belletje gehad ven de dealer. De auto was gerepareerd. Er schijnt de benzineafsluiter module doorgebrand te zijn.
koste alweer in de richting van de eerste reparatie.
Wat ik vreemd vind is dat de MIL lampje niet eens aanging, Duitse Subaru dealer het euvel niet kon vinden in tien dagen de tijd. Eenmaal in NL in twee dagen opgelost.
Wel advies om LPG te inspecteren om dergelijke schade in de toekomst zo veel te voorkomen.

voyager (0), 10 jaar geleden

voorlopig doet de auto het goed. Wel in het begin twee,a drie maal het lampje van de cat aangehad. Telkens gewist en de laatste twee weken kwam er niet meer terug. De cat was toen volgeraakt met onverbrande benzine. Hopelijk is die nu wel weggebrand.

dit tpoic mag gesloten worden.

voyager (0), 7 jaar geleden

Opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Outback of stel zelf een nieuwe vraag.