Suzuki Wagon R: automaat probleem

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1300

Het volgende probleem doet zich voor , bij koude motor schakeld de automaat niet naar 4 en overdrive. Dus blijft deze in 3 hangen, en doet bij 90km/H wel veel toeren. Echter na een twee a drie kimometer rijden schakelt hij dan over naar de grotere versnelling, en rijd deze normaal . Enkel als de motor terug volledig koud staat heb ik het probleem terug, en telkens na 2 a3 km is het probleem opgelost. nu is mijn vraag waarom doet deze dat , zit er ergens een temperatuur sensor in de automatische versnelling bak. Ik moet wel vermelden de andere versnellingen neemt hij vlot en normaal bij koude motor.En zo lang de motor niet volledig afgekoeld is blijft hij heel normaal schakelen, daarom mijn gedacht aan een temperatuur sensor?

fredje14

Geplaatst door fredje14 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Wagon R? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Hans Christiaan (0) PRO, 12 jaar geleden

zou als eerste de olie controleren. slecht of niet schakelen bij een koude bak/motor is 99van de 100 keer te dikke olie. vooral omdat hij bij warme bak wel goed schakeld. warme olie is dunner.

fredje14 (0), 12 jaar geleden

Inderdaad dit was ook het eerste wat in mijn gedachten kwam , dus deze werd onmiddellijk vervangen .Maar helaas zonder resultaat .
Ik dacht ook al aan de filter , maar dan zou ook in de kleine versnellingen slecht schakelen. Ik weet dat er in de carter van de versnellingbak een sensor zit , deze zit met een bout van de filter vast gezet. Is dit geen warmte sensor , je kan het niet beter vergelijken dat de versnelling bak schakelt zoals hij de overdrive uitgeschakeld heeft , en na een 2a 3 km schakelt hij deze terug in ,en is alles normaal tot hij terug is afgekoeld.
Of zou de filter er toch voor iets tussen zitten , de wagen heeft maar 30 000 km .

benvro (0), 11 jaar geleden

Ik zit met een soort gelijk probleem bij een Wagon R+ van 2000
Na het uitlezen werd er een melding P0730 gegeven bij navraag bij dealer gaf deze aan gewoon te resetten.
Gedaan en ...... probleem weg.
Nu zat er nog een hevige rammel in de bak, dit bleek de koppelomvormer te zijn.
deze is inmiddels vervangen, rammel weg maar nu een heel hoog gierend geluid hoorbaar. ???
en weer melding P0730... gereset.

anelemaat (0), 11 jaar geleden

@benvro:

Hier nog verder problemen mee gehad? Of er achter gekomen wat het probleem was
Mijn schoonvader heeft ook een dergelijk geluid in zijn Wagon R automaat
Een gierend geluid

bevro (0), 11 jaar geleden

anelemaat:

We hebben de olie nogmaals vervangen, nu met goede warme bak.
Daarna de motor enige tijd stationair laten lopen zodat de bak weer op temperatuur was, dan handrem aan en de bak rustig in de verschillende versnellingen zetten.
We zijn daarna een flink eind gaan rijden (40km) met in de eerste 10/15 km in de 'sport' stand (ivm met de hoge toeren die hij dan maakt)
Na deze rit de auto uit gezet en af laten koelen, bij het starten bij afgekoelde motor was het bijgeluid (hoog gieren) weg.
De auto is enkele maanden daarna verkocht, tot dan geen problemen meer.

Laat in jou geval de auto even uitlezen (let op fout melding in boven staande bericht), en vervang de olie van de bak overigens was het hoge. gieren voornamelijk bij erg koud weer.

anelemaat (0), 11 jaar geleden

@bevro

Ze hebben hem nogmaals laten uitlezen bij de dealer en geen onvolkomenheden
Deze bestempelt het trouwens als normaal
Ik heb ze gezegd de bakolie te wisselen

Bedankt voor de reactie!

Michiel7811 (0), 11 jaar geleden

@Fredje,

Kennis van mij heeft exact zelfde probleem met wagon r uit 2003, deze heeft ook ongeveer 30k gereden. Schakelt bij koude motor netjes 1,2,3 en pas na kilometer of 2-3 in de 4. Ik ben erg benieuwd als je een oplossing gevonden hebt. Mvg, Michiel

PS; in later toegevoegde link staat een discussie over een Swift met zelfde kwestie. Dealer zei hierover dat het normaal is. Het zou dus ook best kunnen dat het gewoon bij de automaten van Suzuki hoort.

http://www.suzukiswiftclub.nl/index.php/...

Ossma (0), 5 jaar geleden

Een gespecialiseerd bedrijf heeft mijn Wagon R automaat gerepareerd, na 35. 00 km is het weer hetzelfde probleem. Dat gieren en niet overschakelen is een probleem. Nu schakelt de versnelling niet tijdig door. Dat heeft m.i. niet te maken met temperatuur, want het is een hele mooie zomer geweest. Iemand een idee wat het werkelijk kan zijn?
Groet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Wagon R of stel zelf een nieuwe vraag.