Suzuki Alto 2011: Zware koppeling

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K10B, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 50

Beste leden, wie kan mij helpen met mijn vraag?

Sinds kort heb ik een Suzuki Alto Comfort uit 2011 met 38,000km op de teller. Ik heb deze auto van een wat ouder stel gekocht.
Nu merk ik dat ik de koppeling redelijk zwaarder moet indrukken in vergelijking met de Alto van mijn collega. Schakelen gaat overigens wel gewoon prima, terugschakelen zonder piepen of hoge toeren. Auto is vlot en maakt weinig lawaai. Echter vraag ik mij af of iets van binnen kapot kan zijn?

Wie heeft soortgelijks meegemaakt en weet wat het kan zijn en of het kwaad kan?

Alvast bedankt

eigenweg

Geplaatst door eigenweg (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Alto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (1580) PRO, 6 jaar geleden

Koppeling met kabel of hydraulisch , alto van collega is wat dat betreft hetzelfde ?

eigenweg (0), 6 jaar geleden

Dat weet ik niet zeker, maar denk mechanische kabelbediening. Alto van collega is hetzelfde idd

kaleido 1 (1580) PRO, 6 jaar geleden

Zou eerst kijken welk systeem dat je hebt omdat je dan oorzaken uit kunt sluiten , bij kabel bediening kan het de kabel zijn bv. bij hydraulisch kom je al gauw bij een drukgroep terecht bv.

eigenweg (0), 6 jaar geleden

Hierbij twee foto's. Wordt het iets duidelijk voor je?

Een kabel zie ik zelf niet echt...

kaleido 1 (1580) PRO, 6 jaar geleden

Beter een foto maken bij de versnellingsbak ,

watercabrio (5), 6 jaar geleden

Is een kabel.Een vriendin van mij had dat ook.Kabel er onder uit gehaald ( stelt niks voor) .Opgehangen; trechtertje er om heen gemaakt en er olie in laten lopen.Steeds weer iets bijvullen.Volgende dag weer gemonteerd en ze rijdt er nu al weer meer dan 50000km mee.

eigenweg (0), 6 jaar geleden

@watercabrio, dank voor je bericht. Ik hoop dat het iets kleins is. Ik ga vandaag langs de garage en zal kijken wat zij zeggen.

eigenweg (0), 6 jaar geleden

Vandaag dus langs de garage geweest, na wat tests blijkt dat de koppeling versleten is. Was ook van een oud dametje geweest die alleen maar binnendoor mee heeft gereden(tip:koop geen auto van een oud dametje).

Reparatie gaat mij 375 kosten. Dan komt er een nieuwe koppelingsset in.

Kabel heeft de monteur ook bekeken, was niets op aan te merken.

Nog een vraag aan jullie: nu de koppeling vervangen wordt, zijn er nog andere dingen ik kan bekijken en eventueel meteen mee vervangen?

eigenweg (0), 6 jaar geleden

Gisteren is de monteur uren bezig geweest om de koppeling en versnellingsbak te demonteren. Koppelingsplaat was helemaal versleten. Dit had mede te maken met de lekkende versnellingsbak, het zat helemaal onder olie en vuiligheid. Helaas dus ook de versnellingsbak moeten vernieuwen, een loop in de buurt had een liggen voor 250 euro. Heel balen natuurlijk omdat er weer een hoge kostenpost bij kwam.

Nieuwe versnellingsbak en koppeling weer gemonteerd. Probleem is opgelost. Echter merk je nog wel wat van de koppeling, maar dit kwam door de kabel. Op termijn ga ik ook de kabel vervangen, het werkt nu prima maar als je echt op let dan voel je wat.

Mochten mensen geïnteresseerd zijn, dan kan ik de foto's uploaden.

kaleido 1 (1580) PRO, 6 jaar geleden

Was het niet mogelijk om de lekkage te verhelpen , keerring/pakking , wat was er lek aan de bak dan ?

eigenweg (0), 6 jaar geleden

@kaleido 1: daar heb ik om gevraagd. Volgens de monteur zou dat niet voordeliger zijn dan een andere bak uit de sloop. Volgens mij zat de lekkage bij de keerring.

kaleido 1 (1580) PRO, 6 jaar geleden

oke , bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.