Suzuki Alto 2004: homokineet

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: F10D, Motorinhoud (cc): 1100, Vermogen (kw): 46

Hallo,

Hoe kan ik zien of meten wanneer een homokineet versleten is. Hoe wordt hier bij APK naar gekeken en mag er speling op de as zitten?

Alvast bedankt voor alle serieuze reacties

groet

lieshout

Geplaatst door lieshout (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Alto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

corvanjaarsveld (0) PRO, 4 jaar geleden

Als het goed is. is de hoes nog heel en dus kun je niets zien. Maar troost jezelf, een defect aan een homokineet is duidelijk te horen. Naar mijn mening is het nog steeds zo dat tijdens de APK de bvestiging en de afdichting worden gecontroleerd. Als een proefrit nodig is mogen de assen geen geluid vertonen dat op een defect duidt. Vooral in een bocht zal een defecte as geluid maken. Van een nieuwe aandrijfas zijn beide koppelingen van een hoeveelheid vet voorzien. Voldoende voor levenslang. Bijna altijd is een lekke (gescheurde) hoes de oorzaak van droog lopen, waardoor de glijvlakken of de naaldlagers gaan slijten. Het slijpsel zorgt daarna voor nog snellere slijtage te beginnen met tikken en gevolgd door steeds meer lawaai. .

lieshout (0), 4 jaar geleden

Hallo Cor,

Na wat testritjes met de auto (auto is niet in mijn bezit), hoor ik idd bij een scherpe bocht een apart geluid. Ook zie ik rondom de hoes veel vet rondgeslingerd op plaatsen waar dit zeker niet hoort. Dus ik denk, ook na jou verhaal te hebben gelezen dat de homokineet of zelfs beide defect zijn.
Ik ga toch op inspectie uit en als het nodig blijkt vervangen. Het vet is denk ik een afkeur bij APK, overigens de hoes is idd nog goed en niet gescheurd.

Bedankt voor de info.

groet Lieshout

corvanjaarsveld (0) PRO, 4 jaar geleden

Een beetje veel laat. Maar, vet in de omgeving van een koppeling duidt op lekkage. Aan de wielkant van de aandrijfas zou dat ook uit een voorwiellager kunnen komen. Echter, een defecte hoes komt veel meer voor. Wat de oorzaak van het defect is? kan ik vanaf hier niet bekijken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.