Suzuki Swift 2001: LPG verbruik Swift Summum 1300/16V



  • Doekie @ 05/10/2006, 11:54

    Suzuki Swift
    bouwjaar: 2001
    brandstof: G3
    motorcode: 1300 / 16V

    Hallo.

    Ik heb niet direct een probleem, maar vindt het verbruik aan de hoge kant
    Het volgende is er aan de hand , ik heb een Landi g3 instalatie met sequenciele inspuiting in mijn Swift 1300 / 16V / bj 2001 laten bouwen.
    De auto loopt hier probleemloos op en heb reeds 13000 km met de instalatie er op zitten.
    Het "probleem" zit dan ook in het brandstof verbruik. Op benzine rijdt ik gemakkelijk 1op 17.5, maar op lpg is dit verbruik 1:13.
    Dit is ruim 25% meer ten opzichte van benzine, terwijl ik speciaal een Swift met multipoint injectie heb aangeschaft om hier de nieuwste g3 instalatie in te laten bouwen omdat deze maar ca 10% meer verbruik zou hebben dan de oudere instalaties.
    Het bijzondere is dat het verbruik constant 1:13 is, nl bij file rijden, bij gebruik v/d airco, met open ramen rijden, met gesloten ramen,
    bij regen en zonneschijn. Ik rij dagelijks 200km met een rustige rijstijl. .

    Ik ben terug geweest bij de instalateur en heb een eind gereden met een computer op de passagiersstoel, afwisselend op gas en benzine. Hierbij waren de verschillen in waardes van de slow fuel trim en van de lambdasonde minimaal. De waarde van de lambdasonde was op gas wel een fractie hoger dan op benzine, deze liep op van 0V tot ca 8V op gas en van 0V tot ca 7V op benzine.
    De instalateur heeft hierop overleg gepleegd met de leverancier en die waren het met elkaar eens dat van 1:13 een prima waarde is en dat er technisch niets loos is met de instalatie.
    Ik heb een cruisecontrol ingebouwd en hiermee 3000km gereden, het verbruik is nog steeds 1:13!! ( 1;12.85 tot 1:13.2)
    Dit is onder diverse omstandigheden gemeten zowel in als buiten spits tijd, ik werk n.l. in 5 ploegendienst.
    Aan het vakmanschap v/d instalateur twijfel ik niet maar een verklaring kan hij hier niet voor geven, ik heb inmiddels bij een andere instalateur geinformeerd en deze kon hier ook niets zinnigs over zeggen.
    Ook heb ik op internet diverse forums bezocht en hieruit blijkt dat er mensen zijn die wel een meerverbruik van 10 tot 18% realiseren, zelfs de Dacia Logan van Autoweek.
    Mijn vraag is: Kan iemand mij een plausibele verklaring geven over dit fenomeen , een verbruik van 1:13 onder alle omstandigheden.

    Groeten, Harry.


  • primera p11 @ 05/10/2006, 23:34

    Ik vind het een net verbruik.
    Op gas is het verbruik nu eenmaal hoger, en om de auto net zo snel te laten vertrekken als op benzine geeft ook meer verbruik op gas.
    Gas geeft minder energie af, waardoor je dieper het gaspedaal intrapt als op benzine.
    Ik rij zelf met een lpi van vialle, van deze installatie zeggen ze dat het verbruik gelijk moet blijven om dat het gas vloeibaar ingespoten word.
    Op benzine verbruikt 1op 11, en op gas komt tie met pijn en moeite aan de 1op 9.
    Het meer verbruik is terug te voeren op de energie waarde van het gas.
    En zoals ik al zei, op gas ga je gewoon meer gas geven om dezelfde versnelling te bewerkstelligen als op benzine.
    Dus ook meer verbruiken.

  • jhessels @ 06/10/2006, 10:22

    1op13 klopt wel zuiniger zal hij niet worden. 10% meer verbruik zijn verkoop praatjes.

  • Doekie @ 06/10/2006, 11:29

    Bij aanschaf v/d g3 instalatie had ik al gerekend met 15% tot 20% meerverbruik, want 10% leek mij te mooi om waar te zijn, maar het is uiteindelijk ca 27% geworden. Ik zal er mee moeten leven en zoals ik al schreef, de swift rijdt er verder op als het welbekende zonnetje.
    Wat mij wel bevreemdt is dat het verbruik onder alle omstandigheden gelijk blijft,
    N.L. :Stadsritten met en zonder airco, snelweg met en zonder airco, filerijden, cruiscontrol aan of uit het maakt geen verchil.
    Kan iemand mij daar over een verklaring geven b.v. uit eigen ervaring?
    Zou een nieuwer type lambdasonde ( een die sneller rekent) verbetering geven?

  • Doekie @ 11/10/2006, 10:35

    Doekie :

    Bij aanschaf v/d g3 instalatie had ik al gerekend met 15% tot 20% meerverbruik, want 10% leek mij te mooi om waar te zijn, maar het is uiteindelijk ca 27% geworden. Ik zal er mee moeten leven en zoals ik al schreef, de swift rijdt er verder op als het welbekende zonnetje.
    Wat mij wel bevreemdt is dat het verbruik onder alle omstandigheden gelijk blijft,
    N.L. :Stadsritten met en zonder airco, snelweg met en zonder airco, filerijden, cruiscontrol aan of uit het maakt geen verchil.
    Kan iemand mij daar over een verklaring geven b.v. uit eigen ervaring?
    Zou een nieuwer type lambdasonde ( een die sneller rekent) verbetering geven?

  • P. Kelder @ 11/10/2006, 10:41

    Doekie :

    Doekie :

    Bij aanschaf v/d g3 instalatie had ik al gerekend met 15% tot 20% meerverbruik, want 10% leek mij te mooi om waar te zijn, maar het is uiteindelijk ca 27% geworden. Ik zal er mee moeten leven en zoals ik al schreef, de swift rijdt er verder op als het welbekende zonnetje.
    Wat mij wel bevreemdt is dat het verbruik onder alle omstandigheden gelijk blijft,
    N.L. :Stadsritten met en zonder airco, snelweg met en zonder airco, filerijden, cruiscontrol aan of uit het maakt geen verchil.
    Kan iemand mij daar over een verklaring geven b.v. uit eigen ervaring?
    Zou een nieuwer type lambdasonde ( een die sneller rekent) verbetering geven?


    hier valt niks aan te verbeteren, een nieuwe lambdasonde heeft geen enkele zin.... daar zit het hem ook niet in.. en is weggegooit geld indien je hem zou vervangen..

    hier is helaas niks aan te doen, overigens het verbruik is keurig, wil je dan nog zuiniger rijden? je rijdt al voor niks........

    paul,

  • Doekie @ 11/10/2006, 11:29

    Hallo Paul

    1:13 is natuurlijk een net verbruik, maar als je op wat anders rekent valt het natuurlijk weer tegen.
    Maar goed, het constante verbruik onder diverse omstandigheden heb je daar ook een verklaring voor?
    Normaal verbruikt een auto op benzine bij stadsverkeer en aircogebruik aanzienlijk meer dan bij lange ritten, maar mijn Swift op lpg maakt hierin geen onderscheid, ook een cruisecontrol geeft geen verbetering.
    Hier komt dan ook mijn hersenspinsel vandaan dat er iets in de afregelingvan de g3 instalatie fout gegaan is.

    Groeten, Harry.

  • sytze @ 11/10/2006, 11:42

    Hoe kom je aan deze wijsheid Doekie? Natuurlijk maakt een andere sonde geen verschil. Trouwens, jou verbruik mankeert niets aan, keurig! Mooi zo laten.

    Sytze

  • Doekie @ 11/10/2006, 12:05

    Hallo Sytze

    Nu is niet iedere particulier a-technisch, en als je een beetje rondvraagt wordt je natuurlijk stukje bij beetje wijzer.(dat van de lambdasonde komt van de instalateur).
    Dit is mijn eerste ervaring met lpg, vandaar dat ik een beetje onwennig ben hierover.
    Over het constante verbruik: iedere keer als ik tank reken ik even het verbruik uit, (echte hollander) zodoende weet ik dat dit vrijwel constant bijft op lpg.
    Maar een verlaring over het constant blijven van het verbruik heb ik nog niet gehad, ook niet van Vogels Autogas en van de firma Van Meenen uit belgie waar ik mijn vraag ook heb gesteld.
    Ik ben dus zeer nieuwsgierig of iemand mij een bevredigende verlaring hierover kan geven.

    Groetjes, Harry

  • Doekie @ 11/10/2006, 13:21

    Doekie :

    Hallo Sytze

    Nu is niet iedere particulier a-technisch, en als je een beetje rondvraagt wordt je natuurlijk stukje bij beetje wijzer.(dat van de lambdasonde komt van de instalateur).
    Dit is mijn eerste ervaring met lpg, vandaar dat ik een beetje onwennig ben hierover.
    Over het constante verbruik: iedere keer als ik tank reken ik even het verbruik uit, (echte hollander) zodoende weet ik dat dit vrijwel constant bijft op lpg.
    Maar een verlaring over het constant blijven van het verbruik heb ik nog niet gehad, ook niet van Vogels Autogas en van de firma Van Meenen uit belgie waar ik mijn vraag ook heb gesteld.
    Ik ben dus zeer nieuwsgierig of iemand mij een bevredigende verlaring hierover kan geven.

    Groetjes, Harry

  • primera p11 @ 12/10/2006, 14:05

    Is het zo belangrijk voor je dat je daar een verklaring voor wil hebben?.
    Voor mij zou het belangrijkste zijn dat tie goed loopt op gas.
    En verbruik op gas vind ik wat minder belangrijk, het moet natuurlijk geen 1 op 6 worden, maar alles boven de 1 op 10 is mooi.
    Bij een lpi zeiden ze ook dat het verbruik hetzelfde zou zijn alsop benzine, niets is minder waar.
    Gas levert gewoon minder energie, dus voor dezelfde versnelling moet je gewoon dieper trappen.
    En hoe meet je het verbruik?.
    Deel je het aantal liters door de gereden kilometers, of rijd je de tank leeg en zeg je dan, dit was 40 liter en dat deel ik door het gereden aantal km.
    Dat laatste is niet maatgevend, want wie zegt dat de tank helemaal vol zit.

  • Doekie @ 13/10/2006, 01:04

    Hallo Primera.

    De reden dat ik een verklaring wil hebben is dat ik het idee heb dat de instalatie niet 100% is ingeregeld.
    Dit is voor het eerst dat ik een auto heb die bij stadsverkeer hetzelfde verbruikt als op de strek.
    Mijn vorige auto was een Passat TDI met 110 pk, bij stadsritten reed deze 1:18, en lange ritten tot zelfs 1:20.5 op cruisecontrol en airco bij. Dit bereken ik door de gereden km's te delen door de getankte liters.( de tank tot het randje vol)
    Het is natuurlijk belangrijk dat de auto perfect loopt op lpg, maar ik heb E2000 geinvesteerd in een instalatie die m.i. niet doet wat er is "beloofd". Van het verschil op jaarbasis kan ik de auto allrisk verzekeren, en de reden van deze investering is natuurlijk om een paar centen over te houden, (45000km per jaar met een vergoeding van E 130.- per maand) anders had ik wel in mijn Passat blijven rijden .
    Ik wou dus informatie verzamelen van profesionals om hiermee nog een gesprek aan te gaan met mijn instalateur, maar dit mocht helaas niet baten.
    Hierbij wil ik iedereen die gereageerd heeft bedanken .

    Groetjes, Harry.

  • sytze @ 13/10/2006, 03:12

    primera p11 :

    Is het zo belangrijk voor je dat je daar een verklaring voor wil hebben?.
    Voor mij zou het belangrijkste zijn dat tie goed loopt op gas.
    En verbruik op gas vind ik wat minder belangrijk, het moet natuurlijk geen 1 op 6 worden, maar alles boven de 1 op 10 is mooi.
    Bij een lpi zeiden ze ook dat het verbruik hetzelfde zou zijn alsop benzine, niets is minder waar.
    Gas levert gewoon minder energie, dus voor dezelfde versnelling moet je gewoon dieper trappen.
    En hoe meet je het verbruik?.
    Deel je het aantal liters door de gereden kilometers, of rijd je de tank leeg en zeg je dan, dit was 40 liter en dat deel ik door het gereden aantal km.
    Dat laatste is niet maatgevend, want wie zegt dat de tank helemaal vol zit.


    In navolging hierop het volgende: veranderende temperaturen kunnen er voor zorgen dat er andere druk in de gastank ontstaat, dit kan betekenen dat je bij kouder weer minder ver komt op een tank, dus helemaal eerlijk is deze wijze van berekening niet. Bij warm weer is het omgekeert.

    Sytze

  • primera p11 @ 13/10/2006, 09:08

    Klopt Sytze, en verbruik van een auto is van zoveel factoren afhankelijk.
    Er zijn mensen die met een auto prachtige verbruikcijfers scoren en een ander met eenzelfde model het tegenover gestelde scoort.
    Wat de een rustig rijden vind is voor een ander scheuren, en dan nog factoren als airco en achterruitverwarming, verlichting, banden, bandenspanning, uitlijning is zelfs van invloed.
    Bij gasinstallaties kunnen onderling ook grote verschillen zitten, door verschillende systemen(verdamper,sgi,dgi,lpi,noem het maar).
    Daardoor ook verschillen weer in verbruik, bij mijn auto werd ook verteld dat het verbruik gelijk zou liggen na inbouw, want het is een lpi.
    Ik dacht bij mezelf, met deze 2 liter motor ben ik al blij als ik een 1 op 8/9 scoor, met regelmatige verbruikers aan.
    Er zijn ook mensen die met deze motor op benzine 1op 12/13 scoren, ik kwam niet verder als 1 op 11.
    Maar ja, die zaten bij 60 al in de vijf, dan begin ik een beetje aan de 3 te denken.
    Dan gaat het al mank wat verbruiks cijfers betreft, ik rij altijd met licht aan en vaak de airco er bij aan en de radio en navi aan.
    Dan heb je al een paar verbruikers te pakken, en dat tikt allemaal door.
    En als doeki een mooi constant verbruik heeft, met of zonder verbruikers, dan liet ik tijdens het rijden mooi de airco aan, achterruitverwarming, verlichting, heb je daar in ieder geval geen omkijken naar.

  • Ken jij iemand die de oplossing weet? Deel het:

  • OBDpartners
  • smeets solutions
  • jobmotive2
  • Hippored
  • obdpartners
Problemcar.nl gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek bij Problemcar.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen. Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Lees meer