Toyota Avensis: Motormanagement lampje steeds code P0153

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Bij mijn Avensis T25, komt steeds weer de code P0153 dominant voor. Ook de codes P0136/P0146 en P0147 komen af en toe voor, maar daarbij is ook telkens de eerder genoemde code P0153 aanwezig.
Beide lambda sondes zijn reeds vervangen + cat van een zelfde type auto, die deze klacht niet had, maar na een tijdje komt toch weer de P0153
tevoorschijn. Aan het lampje kun je niet zien wat er mis is, dus telkens maar weer naar de garage om het probleem uit te lezen en te resetten.

Wat kan hier de oorzaak van zijn, en hoe is dit definitief te verhelpen?

Motor loopt ook onregelmatig stationair, varierend van 1100 tot 500 rpm (bijna afslaan/schudden) waarna het toerental weer oploopt tot +/- 900.

Is dit ook een gevolg van de gevonden codes?

Alvast dank voor een bruikbaar antwoord.

rmb24

Geplaatst door rmb24 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Je zegt "beide" lambda sondes zijn vervangen. Volgens de foutcodes die je geeft moet je er minstens 4 hebben. Minimaal 3 op bank 1 en 1 op bank 2.
Hoeveel lambda sondes heeft deze auto en waar zitten ze (voor of na de kat)?

rmb24 (0), 14 jaar geleden

Problemcar was gisteren even "problemsite".....kon geen verbinding krijgen, vandaar de trage reactie.
Hoeveel lambdasondes erin zitten, of horen te zitten, weet ik niet, maar de (Bovag) garage heeft onder garantie het gehele uitlaattraject vanaf de motor, tot voorbij de cat, vervangen door eenzelfde systeem van een andere Avensis van 2004, die deze problemen niet had, maar na een paar dagen was weer de code P0153 aanwezig. Nu gaat de garage de cat vervangen door een hele nieuwe, maar ik vraag mij af of dit dan de oplossing is.
Ik heb deze auto in September 2008 gekocht, met 6 mnd. Bovag garantie, en nu nog worden er zaken onder die garantie vervangen. Wel mooi dat dit allemaal onder garantie gedaan wordt, maar het probleem echt in 1x oplossen zou m.i. nog beter zijn.
Is dit de oplossing??? Cat vernieuwen?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik kat vernieuwen de oplossing? Ik denk het niet.
Het maakt in ieder geval niets uit voor de foutcode P0153, want dat is een sensor Vóór de kat.
Het maakt volgens mij ook niets uit voort code P0147, dat is het verwarmingscircuit van Lambdasonde 3 in bank 1.

Vraag blijft hoeveel lambda sensors deze auto heeft en over hoeveel banken die sensors verspreid zitten.
Antwoord krijg je door uitlezen met EOBD en live data bekijken. Daar staat dat gewoon in.
Ik ben niet vaak (nog nooit) 3 lambda-sensors op 1 enkele bank tegen gekomen. Technisch kan het, maar het is wel bijzonder.
Ik zit te denken aan een software fout in de motor-ecu die mogelijik met een update kan worden opgelost.

rmb24 (0), 14 jaar geleden

Auto staat nu in de garage, maar ik zal het de dealer vragen, hoeveel lambda sondes er vóór, en hoeveel er achter de cat geonteerd zitten.
Ik had de garage al gevraagd of het niet mogelijk was dat er een "bug" in de software kon zitten, dat met een update verholpen kon worden, maar dat zag hij niet zitten. Nou, ik vind het prima, zolang alles maar onder garantie gedaan wordt, maar leuk is het niet. Volgende keer maar eens de Bovag bemiddeling te hulp inroepen, als het probleem er weer is.

rmb24 (0), 14 jaar geleden

Net weer contact gehad met de garage, en deze heeft (wederom) het gehele uitlaattraject vanaf motor tot voorbij de cat vervangen door eenzelfde systeem van een Avensis 2006, die dit probleem niet had, maar na een dag, kwam wederom de code P0153 terug.
Het onregelmatig stationair draaien werd veroorzaakt door een vervuilde gasklep, en deze is gereinigd, waardoor dit probleem is opgelost.
Voor het "P0153" probleem wist de garage geen oplossing meer, dus ik begin toch te geloven dat het iets met de ECU te maken kan hebben.
Gevraagd werd, welke brandstof ik tankte, en dat is regelmatig BP, en Q8. Zelden tot nooit iets anders, ook niet in het buitenland. Brandstofreiniger bij de brandstof gedaan, om te zien of het probleem nu toch weer terugkeert. De OBDII code is weer gereset. Mocht het probleem weer voorkomen, heeft de garagehouder voorgesteld, om op zijn kosten het probleem te laten verhelpen door mijn eigen Toyota dealer, waarbij hij de rekening zal voldoen. Navraag over het aantal lambda sondes: 2x vóór de cat, en 2x ná de cat.
Aan de welwillendheid van de Bovag garage ligt het dus niet, maar ik hoop wel dat het probleem verholpen kan worden door een ECU update, mocht dat nodig zijn. Ik woon in Noord Holland, en de garage is in Rossum (bij Oldenzaal), dus voor mij niet echt "om de hoek".
Laat mijn ervaringen over het vervolgtraject hier wel weer even weten.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Van de 2 sondes Ná de kat is het interessant om te weten bij welke bank ze horen.
Er zijn 2 mogelijkheden: Bank 1 heeft 3 sensoren (waarbij beide sondes na de kat tot bank 1 behoren) en Bank 2 slechts 1 OF er zijn 2 banken met elk 2 sensoren (waardoor 1 sonde na de kat bij bank 1 hoort en de ander bij bank 2).
Volgens de foutcodes die je geplaatst hebt zou het de 1e variant zijn.

daandc (0) PRO, 14 jaar geleden

Oldford deze auto heeft 4 sensoren 2 voor de kat bank 1 cil 1+2 en bank 2 cil 3+4 en 2 stuks na de kat bank1 cil 1+2 en bank 2 cil 3+4 .

Deze heeft dus ook 2 katalisoren hij heeft dus een dubbele nacontrole van je restgassen

grt daan

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Bedankt Daan.
Als dit zo is dan zit er kennelijk een software foutje ergens.
De auto geeft af en toe P0147 en dat is Verwarming lambdasensor Bank 1 Sensor 3!
Ofwel de auto geeft een verkeerde foutcode af, danwel de scanner geeft de verkeerde nummers door.

mvanoosten (0), 14 jaar geleden

hallo
waarschijnlijk zit dit inderdaad in de motorcomputer oftewel ECU
er is hier ooit wel een schrijven van geweest
mvg martijn

rmb24 (0), 14 jaar geleden

Er is alweer een poosje verstreken, maar zo af en toe duikt de P0153 weer op. Lampje gaat zonder resetten ook wel weer eens uit, maar probleem blijft dus in het geheugen zitten, hoewel ik er tijdens het rijden helemaal niets van merk. Ik denk dus dat het probleem op zich
geen schade toebrengt, maar lastig blijft het wel. Als nu het lampje weer aangaat, ga ik er vanuit dat het weer die P0153 is, maar het kan
misschien ook wel iets anders zijn, wat WEL schadelijk is/kan zijn.
Je zegt dat er ooit een schrijven van geweest is. Was dat een Toyota nieuwsbrief, of was het hier op het forum?

Ik hoor wel wat het geweest is,

MVG,
Ron


[color=red] Geen "citeren" gebruiken als de tekst er juist boven staat ![/color]

mvanoosten (0), 14 jaar geleden

volgens mij is hier een schrijven van geweest vanuit toyota maar dat weet ik niet zeker
ben je met het uitlezen bij de dealer geweest dan anders zou je hier eens lang moeten gaan en dan kunnen
wel zien of dit zo is
mvg martijn


[color=red]Geen "citeren" gebruiken als de tekst er juist boven staat![/color]

rmb24 (0), 14 jaar geleden

Hallo Martijn,
Ik zie dat jij uit Oldenzaal komt. Mijn Avensis heb ik van XXXXX, in XXXXX Bij jou om de hoek dus, maar zelf woon ik in N-Holland.
Met het uitlezen ben ik bij de Toyota dealer geweest, en die hebben gezien dat de code er 2x in stond. Het lampje was toen alweer uitgegaan.
Ze hebben contact gehad met het hoofdkantoor, maar daar heb ik niets meer van gehoord. Dat was medio Augustus 2009.
Misschien tijdens mijn vakantie gebeld, maar heb ook niets op de nummermelder zien staan.
Deze week moet ik voor de APK, dan zien we wel wat eruit komt.
Groet,
Ron



Het noemen van namen en bedragen geeft geen toegevoegde waarde

rmb24 (0), 14 jaar geleden

Ben net bij de Toyota dealer geweest, en die vertelde mij, dat het probleem met deze code (P0153) niet zo groot is als het lijkt, maar dat er een hele waslijst aan checks gedaan moet worden, om te kunnen beoordelen wat is de oorzaak van is. P0153 is een trage reactie van een lambda sonde op een bepaald moment. Als de fout zich niet meer voordoet, gaat het "Check engine" lampje na een herstart weer uit.
De kosten van het afwerken van de checklist kunnen volgens de dealer wel oplopen tot zo'n 2000 á 2500 Euro.
De gevolgen van de af en toe opduikende code, zijn volgens de dealer niet ernstig en te verwaarlozen als het "af en toe" opduikt, omdat het een "momentopname" is van een op dat specifieke moment falende sonde. Kosten van onderzoek en herstel, wegen niet op tegen de baten, omdat geen garantie gegeven kan worden dat het probleem hiermee voor altijd de wereld uit is.
De garage waar ik de auto gekocht heb, stelde mij daarom voor mij een OBDII scanner ter beschikking te stellen, waarmee ik de codes kan uitlezen en resetten, want alleen aan dat lampje kan ik niet zien welke fout er optreed, en dan moet ik steeds terug naar de dealer, die mij dan telkens 25 euro in rekening brengt.
Mocht ik nu m.b.v. die scantool een andere code uitlezen, kan ik altijd nog besluiten om hiermee naar de dealer te gaan.

Wat vinden de deskundigen op dit forum van deze oplossing?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk dat de Europese Commissie graag de mening van deze garage (is dat een Toyota dealer?) zou horen.
Ik ben alleen bang dat ze het niet met hem eens zullen zijn. Dat lampje is er niet voor niets gekomen en het brandt ook niet voor niets.
Als het niet ernstig is en te verwaarlozen zoals deze garage zegt dan stellen zij eigenlijk dat de software in de motor-ecu niet goed is.
Want bij niet ernstige en te verwaarlozen effecten mag het lampje niet gaan branden.

rmb24 (0), 14 jaar geleden

@oldford: Ja, het betreft een Toyota dealer, maar ik deel niet je mening dat dit niet door de Europese Commissie zou worden goedgekeurd.
Het gaat om het af en toe branden van een lampje dat aangeeft, dat in een bepaald moment een trage reactie van een lambda sonde heeft plaatsgevonden. Het is dus geen continuë storing, en om daar nu meteen de Europese Commisie bij te halen, gaat mij wat te ver.
Als de code gereset is, kan het soms wel weer 4 á 5 weken duren voordat het probleempje zich weer manifesteert.
Veel eerder denk ik, dat het inderdaad een software probleem in de ECU is, dat dit ongemak veroorzaakt. Bijde onlangs gehouden APK keuring, en de bijbehorende 4-gassentest, is gebleken, dat de marges zelf aan de ondergrens liggen. Dus sprake van een ernstige milieuvervuiling, is er niet. Dienaangaande, vind ik de oplossing die de Bovag garage mij geboden heeft, t.o.v. het probleem, acceptabel.

Wel vind ik dat de spreekwoordelijke kwaliteit/betrouwbaarheid/degelijkheid van Toyota de laatste jaren heel erg veel te wensen overlaat.
Dat bepaald dan wel weer mijn keuze bij een volgende auto.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb iets meer kennis vanm deze materie, dus geloof me hier worden alle regels met voeten getreden.
Een van die regels is, dat als het lampje eenmaal brandt, dan moet het minstens 3 ritten blijven branden, waarbij de fout niet meer optreedt.
Treedt de fout weer op, dan beginnen we met overnieuw te tellen. Dus niet lampje uit bij de eerste keer kontakt af en weer aan zoals bij jou.

En wat betreft de vervuiling: is de auto op een rollenbank getest onder belasting? Want stationair zegt allemaal niet zoveel, ook 3200rpm testen is onbelast.
Zo niet, dan weet je niet of er wel of geen ernstige vervuiling is, ook de dealer weet dat niet.

rmb24 (0), 14 jaar geleden

Ik begrijp je bezorgdheid, maar ik denk dat ik dan ook niet helemaal duidelijk ben geweest met de omschrijving van het probleem zoals zich dat voordoet.
Het komt inderdaad voor, dat na het resetten, er meerdere ritten plaatsvinden, zowel kort als lang, waarbij het oplichten van het lampje uitblijft.
Maar soms, gaat het (op voor mij onduidelijk momenten) weer branden. Op het moment dat het lampje brandt, (en die ervaring heb ik wel...) zal het de volgende dag, als de motor weer afgekoeld is, niet meer branden, en dat kan dan ook weer meerdere ritten niet aangaan. De code blijft echter wel in het geheugen staan, dus als het lampje daarna wedereom gaat branden, staat de code dus 2x in het geheugen.
Dus als de gestelde regel is, dat het lampje (en daarmee dus die code P0153) na reset minstens 3 ritten uitblijft, dan is hier toch sprake van een incident?
Of begrijp ik er niets van? Mag je best zeggen hoor, want ik ben minder dan een leek op dit gebied, en dan denk ik ook dat het lastig uit te leggen is hier op het forum, zonder dat het een onbegrijpelijk verhaal wordt!
Maar ik heb een 2nd opinion afspraak met een andere Toyota dealer, en zal daar zonder de mening van de huidige dealer hieromtrent te vertellen, naar zijn mening vragen. Ik ben erg benieuwd wat daar dan geconcludeerd wordt.
Intussen erg bedankt voor het meedenken.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Nee, de regel is dat het lampje ten minste 3 ritten blijft branden, afgekoeld of niet, of de code voor komt of niet.

rmb24 (0), 14 jaar geleden

OK dan....langzaamaan komen we er wel uit....Die regel gaat dus bij mij niet op. Het is zelfs wel voorgekomen, dat het lampje TIJDENS een lange rit (>100km) ging branden, en ook spontaan weer uitging. Wel stond toen weer de code in het geheugen. In mijn optiek hebben we hier dus echt van doen met een "kort moment van traag reageren van een lamda sonde", anders blijft het lampje toch veel langer/vaker branden?

Laat hier volgende week de ervaringen bij de 2de Toyota dealer wel weten....

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

De regel van 3 ritten blijven branden geldt ook bij jou, alleen de software in de ecu trekt zich er niets van aan.
Er is nog een (ongeschreven) regel en die luidt dat als er niets ernstigs aan de hand is dan mag het lampje niet eens aan gaan.
Maar ja, de regels zijn er wel, alleen is niemand die controleert of de software zich er aan houdt.

rmb24 (0), 14 jaar geleden

Ik ben bij een andere Toyota dealer geweest, in een andere regio als waar ik woon. Het lampje brandde niet, en er stond ook geen code in het geheugen (was de laatste keer ge-reset)
In iets andere bewoordingen, was de conclusie hetzelfde als bij mijn eigen Toyota dealer, zonder dat ik dat vooraf had gemeld.
Het kwam erop neer, dat de code betekent dat een bepaalde lamda sonde (heeft hij aangewezen onder de kap = tweede kabel rechts van het uitlaatspruitstuk) op een bepaald moment een trage reactie geeft. Als die reactie niet "voortdurend"is, dan zal het lampje inderdaad zoals jij zegt, na drie ritten weer uitgaan. Dat dit bij mij niet zo is, maakt in principe voor het probleem niet zoveel uit. Om te onderzoeken waar dat aan ligt, noemt hij net als de andere dealer een lange checklist, waarbij hij niet op voorhand kan zeggen, wat dat gaat kosten. M.a.w, vindt hij het probleem na check No.1 van de lijst, dan kost dat minder, als dat de hele lijst algewerkt moet worden, en sommige zaken nader moeten worden bekeken, en dan ben je in extreme gevallen zomaar 2000 euro verder.
De optie om de code (mits je de juiste apparatuur hebt) dan zelf te resetten, vond hij niet zo raar, maar als het probleem regelmatiger voorkomt, of blijvend is, moet er wel naar gekeken worden. Gevraagd naar de kans dat dit gaat gebeuren??? Hij had zelf nog nooit een Avensis met deze code gehad, en werkte al 12 jaar als Toyota monteur. Navraag bij collega's leverde hetzelfde op. Deze code schijnt zelden/nooit voor te komen bij een Avensis. (ja...ik dus wel) ECU software update zou volgens hem het probleem niet oplossen.
Nu heb ik dus 2x een nagenoeg gelijke conclusie.. (tweede keer was overigens wel veel klantvriendelijker, en....kostenloos!)
Wat zijn mijn verdere opties? Toch maar die OBD scanner laten komen? Of de Bovag raadplegen, in hoeverre de garage waar de auto gekocht is, deze aansprakelijkheid voor zijn rekening moet nemen?

Ik hoor graag weer de meningen.
MVG,
Ron

Hempie1 (85), 5 jaar geleden

Bij mijn auto deden zich lange tijd dezelfde verschijnselen voor maar dan met foutcode p0135. Het vervangen van de lambadasonde (er zit er maar één in) voor een nieuw exemplaar van goede kwaliteit, hielp niet. Zo nu en dan lichtte het motormanagement-lampje op en liep de motor onregelmatig en de automaat schakelde niet soepel meer en dan ging het later weer een hele tijd goed. Na veel speuren bleek een lekkende EGR-klep de oorzaak te zijn. Hij loopt weer als een zonnetje!
Let wel, ik spreek hier over een Opel Astra 1.8 automaat uit oktober 1999 maar zoals gezegd, de verschijnselen waren dezelfde als bij de hierboven beschreven Toyota.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.