Toyota Corolla Verso: Motor houdt in

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 - d4d, Motorinhoud (cc): 2000

Sinds vorig jaar zomer houdt mijn auto geregeld in als ik afrem op de motor en vervolgens weer optrek. Als ik dan optrek heeft de motor de neiging eerst kort in toerental te stijgen en gelijk daarna valt het terug tot bijna stationair. Na een paar honderd meter komt het vermogen heel langzaam weer terug en loopt hij weer normaal.
Hij doet het alleen bij wat hogere buitentemperaturen: afgelopen winter geen centje pijn en ook bijv. met de koude dagen rondom Pinksteren ook geen probleem. Verder loopt de auto als een zonnetje.
Wat is er ondertussen aan gedaan: nieuw brandstoffilter, reinigingsmiddel toegevoegd aan de diesel, nieuwe SCV-klepjes i.v.m. een foutcode die ineens ook nog kwam oppiepen, luchtmassameter gereinigd en ERV-klep gereinigd. Alles zonder resultaat. Mijn garage wil nu op advies van de importeur de verstuivers controleren en de compressie meten. Gezien de kosten is dit voor mij einde oefening.
Wie heeft er nog een simpeler oplossing?

HenkSmit

Geplaatst door HenkSmit (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

DRAZ (0) PRO, 7 jaar geleden

SCV-klepjes zijn een klassieker ma bon deze zijn vervangen. Luchtmassameter gereinigd.....kan soms helpen maar heb hier al weinig goede resultaten mee gehad. ERV-klep? Moet je me even duidelijk maken tenzij je EGR-klep bedoelt.
Hebben ze de feedbackwaarden van je injectoren gecontroleerd? Tolerantie is -3.0mm³ tot +3.0mm³. Wil niet te technisch worden.
Een compressiemeting op deze motoren stelt niets voor. De gloeistiften kan je makkelijk aan en dit neemt dus weinig tijd in beslag. Al stel ik me hier wel vragen bij aangezien je probleem 'temperatuurafhankelijk' is.... Ma bon.

DRAZ (0) PRO, 7 jaar geleden

Welke injectoren zijn er gemonteerd? Dit kan je snel zelf controleren. Gewoon bovenste afdekplaat motor eraf halen en stekker van een injector afnemen. Kijk of er 2 witte streepjes boven op je injector staan. In dat geval zijn het reeds wat men 'Step 2' injectoren noemt.

HenkSmit (0), 7 jaar geleden

Je hebt gelijk, het is inderdaad een EGR-klep.
De waarden van de injectoren zijn niet gemeten. Is dat door een garage eenvoudig te doen? Morgen ga ik even proberen te zien of ik het type injectoren kan vinden.

DRAZ (0) PRO, 7 jaar geleden

Ja ze hoeven enkel in hun datalist te kijken 😊
Maar feedbackwaardes vertellen niet alles over een injector. Dit is een waarde waarbij er meer of minder ingespoten wordt per cilinder.
Heb de indruk dat er hier veel ' gereinigd ' is aan deze motor. Dit is geen garantie dat je daarmee al deze onderdelen kan uitsluiten...

HenkSmit (0), 7 jaar geleden

Er staan geen streepjes boven op de injectoren.
Je bedoelt dat reiniging misschien geen effect heeft gehad omdat de delen zelf niet helemaal goed zijn?
Ik weet ook niet of ze na de reiniging zijn gecontroleerd op functioneren.
Zit er ergens op de motor misschien een sensor die de buitentemperatuur meet en daarmee iets regelt. Zou me kunnen voorstellen dat de LMM daar iets mee doet?

DRAZ (0) PRO, 7 jaar geleden

Ok dan zijn dit nog de originele injectoren. Komen vaak problemen mee voor.
Idd het is niet omdat je iets 'reinigt' dat je deze onderdelen kan uitsluiten. Visuele controle is belangrijk zowel als de werking ervan.
Je LMM meet de temperatuur van de inlaatlucht en houdt hier uiteraard rekening mee.
Deze even wisselen met een gekend goed exemplaar neemt zeer weinig tijd in beslag. Wat je EGR-klep betreft kan ik ook niet inschatten wat ze hiermee gedaan hebben. Ook hier is visuele controle en werking van belang. Nu bij deze oudere types van motoren zijn de mogelijkheden om actuatortesten uit te voeren dikwijls beperkt. Al ben ik niet zeker of dit niet mogelijk is op deze motoren. Je kan de EGR-klep dan zelf aansturen via GTS of Intelligent Tester (origineel Toyota) en bijgevolg je parameters controleren. Simpel gezegd moet de waarde van je LMM dalen hoe meer je de EGR-klep opent.
Nu dit zijn geen testen die je wsl zelf kan uitvoeren. Ik hou er rekening mee dat u particulier bent, zonder negatieve bedoelingen.

HenkSmit (0), 7 jaar geleden

Als particulier zijn dit inderdaad testen die mijn amateuristische boekje te buiten gaan.
Volgende week woensdag gaat de auto nog een keer naar een Toyota-dealer voor een laatste speurtocht naar de oorzaak. Jouw adviezen zal ik ze zeker voorleggen. Hopelijk komen ze tot een oplossing waarmee ik nog weer een tijdje vooruit kan.
Na afloop laat ik nog wel even weten wat de conclusie is.

DRAZ (0) PRO, 7 jaar geleden

Ik hoop het voor jou. Laat zeker iets weten.

HenkSmit (0), 7 jaar geleden

Er zijn 3 proefritten gemaakt en alle 3 zonder dat het inhouden zich voordeed, waardoor het testapparaat ook geen vreemde zaken liet zien. De EGR-klep functioneert zoals het hoort en de LMM geeft een meetwaarde van 7. Dat schijnt wat aan de hoge kant, maar volgens de garage niet direct een reden om te vervangen. Zij weten ook niet verder waar ze het moeten zoeken.
Ondertussen heb ik het zelf al weer een aantal keren gehad.
Voorlopig ga ik eerst een paar weken met vakantie en daarna misschien eens bij een gespecialiseerd dieselbedrijf binnenstappen. Kijken of die nog ideeën hebben.

HenkSmit (0), 6 jaar geleden

Bij een analysebedrijfje is nog het klepje vervangen dat voor de MAP-sensor zit. Volgens hem zou deze lek kunnen zijn, waardoor de sensor een verkeerde waarde meet. Maar helaas is dit ook vergeefs geweest.
Uiteindelijk besloten om de Toyo te dumpen en op zoek te gaan naar iets anders.
In ieder geval bedankt voor het meedenken!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.