Toyota Rav4: Tik in motor koude start en belasten.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 110

Sinds een aantal weken klinkt er bij onze Toyota Rav4,als de motor koud is, een tikkend geluid. Dit geluid komt alleen naar voren zodra je de auto in drive zet of reverse. Het is toerental afhankelijk en verdwijnt na ongeveer 2/3 kilometer als de motor op temperatuur komt. De dealer kon in eerste instantie niet echt zeggen waar de tik vandaan kwam en men was bang dat het gas gerelateerd zou zijn. Later die dag hebben ze met 3 monteurs geluisterd en kwam men tot de conclusie dat er van een van de cilinders de "pistonpen" door vervuiling vast zou zitten en de klacht niet gas gerelateerd is. De vorige eigenaar heeft inderdaad schandalig weinig gereden met deze auto (82000 in 12 jaar). Doordat wij veel meer rijden met deze auto is de vervuiling losgekomen en zou de pinstonpen daardoor slecht functioneren. Ze hebben de motor gereinigd en de olie ververst (was 11000 daarvoor ook gedaan) nu geven ze aan dat we gewoon moeten rijden om te kijken of het getik minder wordt en de pistonpen makkelijker gaat functioneren en het vuil verdwijnt. Ik heb bij een bevriende automonteur ook nog even laten kijken, omdat hij dacht dat het "backend" eruit zou liggen en dan is het snel afgelopen. Auto geeft bij geen enkele test, in D rem erop en gas, een tik. Gewoonweg niets te horen. Kort gezegd, alleen bij koude start en belasting kortstondig een tikkend geluid. (voor de kenners, het klinkt als hydraulische kleppen stoter bij een Mercedes van 30 jaar oud, alleen die schijnen er niet in te zitten,......) iemand?

patriciarie

Geplaatst door patriciarie (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota RAV4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Warri (0), 6 jaar geleden

Hier exact hetzelfde probleem met een Avensis Verso met dezelfde motor.
Heb zelf al verschillende zaken geprobeerd, zoals:

- Motorspoeling 2x
- Injectiereiniging
- Dunnere olie 5W30

Verder krijg ik van diverse garages verschillende vaak dure adviezen, maar niemand kan garanderen dat dit het geluid weg neemt. Aangezien ik inmiddels al 3 jaar en 40.000 km heb gereden met de auto zonder dat het geluid erger wordt, maak ik me weinig zorgen en zet ik bij een koude start/motor de radio iets harder.

patriciarie (0), 6 jaar geleden

We zijn nu 2.5 maand verder en het getikt is op dit moment 80% minder. Gek genoeg is het enorm minder geworden nadat de auto “ hard “ heeft moeten werken met het trekken van een paardentrailer. Pal daarna olie ververst en het getikt was zelfs dagen weg. Bij starten en wegrijden is het nu helemaal niet meer te horen, soms tikt hij heel zachtjes in het 1500 tot 2500 toeren gebied. Dit alleen tijdens een opwarmende motor. In ieder geval prettig om te lezen dat we niet de enige zijn en daarnaast ook wel fijn dat hij het blijkbaar gewoon blijft doen. Wij hebben sinds het tikken begon ook al weer dik 12000 km gereden zonder een enkel probleem. Vaker olie verversen blijkt ook goed te werken.

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Patriciarie,

Misschien een rare vraag,maar heb je de tik ook als je op benzine rijd?.
Die gasinjectoren maken ook vaak een hoogfrequent tikkend geluid.
Die hoor je bij belasting sterker.
Ik weet niet wat voor merk installatie erin ligt.
Maar bij Vialle zijn ze heel goed te horen.

patriciarie (0), 6 jaar geleden

Primera p11, ja het tikken is er zowel op benzine als gas het geluid komt echt uit het blok. Het tikken van de gasinjectoren ken ik als geen ander uit Mn vorige gasauto. (Dus zeker geen rare vraag) Bij de huidige hoor je wel iets van de injectoren, maar dan moet je echt buiten naast de auto gaan staan. In de auto hoor je er niets van. Ivm het rijden op gas is bij de laatste beurt ook de kleppenspeling e.d. gecontroleerd en dat was allemaal 100%.

patriciarie (0), 6 jaar geleden

Het probleem van het tikken is weg. Geen idee wat nu de echte oplossing was, maar ik vermoed dat het vele olieverversen wat we de afgelopen tijd gedaan hebben toch zijn vruchten heeft afgeworpen ten aanzien van dit probleem. Daarnaast heeft het belasten van de motor met de daarbij horende temperatuur er waarschijnlijk ook voor gezorgd dat de pistonpen wat soepeler is gaan draaien en minder vervuilt is geworden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota RAV4 of stel zelf een nieuwe vraag.