Toyota Corolla: Timing/vermogen/inhouden probleem Corolla E11

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 4AFE, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Ik rijd ca 3 maanden een Corolla E11 1.6 met 130.000 km volgens NAP op de teller.

Nu heb ik bewust gekozen voor de 1.6 omdat deze toch nogal wat extra power hebben tov de 1.3 maar deze is echt zeer traag voor een 4afe.

Vooral op onze vakantie naar Normandië Frankrijk viel ons dit op. De heuvels zijn daar niet heel hoog maar de auto had veel moeite omhoog te komen. Hij sputterde niet tegen en liep gewoon aardig soepel maar je merkte dat ie vermogen en koppel miste. Ook het verbruik was vrij pittig met 1:12 gemiddeld ondanks veel lange afstanden.

Het eerste waaraan ik dacht was dat het ontstekingstijdstip niet goed stond. Dit heb ik bij thuiskomst gecontroleerd en deze stond op maar liefst 20 graden voorontsteking ipv 10! We hebben deze exact op 10 gezet, maar sindsdien loopt de auto pas echt slecht. Hij houdt wat in en mist een bak vermogen. Heel soms horen we zelf een klein plofjes in de inlaat, backfire dus.

We de hebben de complete fysieke timing gecontroleerd en de motor staat 100% op tijd. Heb er zelfs foto's van gemaakt om te dubbel checken.

Verder hebben we het volgende gedaan:
1) compressie gemeten: 200-210 PSI op alle cilinders (190 is minimum dacht is)
2) klepspeling gemeten: helemaal perfect
3) timing dus gecontroleerd
4) zonder tps gereden: geen verschil
5) zonder map gereden: nog beroerder waarschijnlijk door noodloop
6) bougies, rotor en verdelerkap vervangen: geen verschil behalve makkelijkere start
7) bougiekabels doorgemeten: en deze zijn ook perfect, allemaal onder de 10kOhm en bij bewegen vd kabels verandert dit niet
8) injectoren zelf gereinigd met ultrasoon bad met speciale vloeistof: geen verschil
9) injector reiniger in de tank: geen verschil
10) vacuüm gemeten op de map sensor en deze is ca 65 kpa. Gemeten met een gewone turbodrukmeter dus zal wellicht niet heel exact zijn
11) vacuüm gemeten op de benzinedrukregelaar bij stationair en deze is 35 kpa

Enige wat ik nu nog kan bedenken is een verstopte katalysator, maar dit komt zelden voor bij een 4afe en zeker niet met deze kilometerstand. Verder een verstopt benzinefilter, maar die gaan bij Toyota vaak ook super lang mee of wellicht de ECU die stuk is, maar dat heb ik nog helemaal nooit gehoord bij een 4afe. En ik rijd toch al lang Toyota ;-)

Ik hoor graag jullie ideeën en wat ik evt nog kan doen.

Ik zat zelf te denken om de lambdasonde te ontkoppelen en kijken wat de auto dan doet, maar volgens mij doet de lambdasonde met vol gas niet mee, dus dat zou het probleem eigenlijk ook niet kunnen zijn.

onnaj

Geplaatst door onnaj (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

voyager (0), 6 jaar geleden

Zo te lezen dat er ploffen te horen zijn in het inlaattraject, zou ik denken aan een te vroege ontsteking of fout instellen ervan icm. vacuüm vervroeging.
Ook kan het zijn dat de nokkenas niet op tijd staat ook als de poelie wel op tijd staat ivm versleten nokje op de nokkenas.
Dat wil zeggen: kleppendeksel eraf, de eerste cilinder op ontsteking(nokken van de vierde cilinder moeten beide kleppen hebben ingedrukt)en merktekens moeten kloppen.Dat is dan BDP.

onnaj (0), 6 jaar geleden

Zie mijn eerste post. De timing is helemaal gecontroleerd en er zijn zelfs foto's van gemaakt. De krukaspoelie is verwijderd en we hebben hem afgesteld middels het krukastandwiel, deze lijn je uit met de oliepomp.

Verder hebben we de nokkenaspoelie uitgelijnd. Als je door het gat kijkt zie je een merkteken, daar staat ie ook precies gelijk. Ook staan er nog twee merktekens op de nokkenas zelf en deze staan ook exact tegenover elkaar.
De timing is dus 100% in orde, nu is alleen de vraag wat dan wel??

onnaj (0), 6 jaar geleden

Nog een afbeelding van de timing vd nokkenas

onnaj (0), 6 jaar geleden

Niemand?

Theo Sparenburg (5), 6 jaar geleden

Heb je de werking van de centrifugaal-/vacuumvervroeging als gemeten zoals Voyager ook al opmerkte.


vr.gr. Theo

onnaj (0), 6 jaar geleden

Beste Theo,

Weet u waar deze zit op de Corolla E11 4AFE EFI

EDIT: wat ik zo lees zit deze niet op een 4AFE

Theo Sparenburg (5), 6 jaar geleden

Dat weet ik niet. Normaal gesproken in en tegen het verdeelhuis. Als je de voorontsteking weet bij hogere toerentallen kan je dat met de afstellamp controleren. Wellicht dat iemand op dit forum je kan helpen aan de juiste afstelgegevens en of dit met of zonder aangesloten vacuumleiding is.mocht je die niet al weten.



vr.gr. Theo

onnaj (0), 6 jaar geleden

De voorontsteking klopt 100% die staat afgesteld zoals in de manual beschreven.
Je stelt die af door te1 en e1 van de diagnose box door te verbinden, dan zet je hem op 10 btdc door de ontsteker te verdraaien.

Daarna haal je de verbinding tussen e1 en te1 weg en dan moet de ontsteking verspringen tussen 0 en 20 en dat doet ie perfect.

In de voorontsteking en timing zit het 100% niet, maar ik vraag me af wat dan wel....

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Als alles 100% staat dan blijft er weinig over dan misschien de rijstijl.
1 op 12 met vakantie bepakking is een keurig verbruik.
Onder de 3000 omwentelingen doen deze motoren niet veel.
Om er gang in te krijgen moet je doorhalen.
Dat betekent schakelen en zorgen dat tie boven de 3000 omwentelingen blijft.
Als je een berg of heuvel opgaat.
Het autootje is ook niet meer 1 van de jongste.
Het kan best zijn dat de kat dicht zit of iets dergelijks maar dan krijg je ook andere klachten.
Olieverbruik is niet buitensporig?.

onnaj (0), 6 jaar geleden

Het verbruik is niet netjes hoor, we waren met zijn tweeën en met hooguit 50 kg bepakking. Hebben ook zeker 1/3 zonder bepakking gereden.

Ik heb meerdere Toyotas gehad en deze is echt veel te traag. Onze Starlet was nog een stuk sneller.
Gisteren een 0-100 meting gedaan en die was 15+ sec, dus dat is echt veel te langzaam.

Gisteren ook weer getankt en verbruik is nu 1:9,7 bij heel veel 90 km/h en vrijwel alleen maar afstanden van 30-35 enkele reis.

Ik houd jullie op de hoogte van de oplossing, maar de katalysator valt wat mij betreft nu af. Die kan niet voor zo'n giga verbruik zorgen lijkt me.

onnaj (0), 5 jaar geleden

Uiteindelijk hebben we het probleem nooit kunnen vinden en hebben we er zonder problemen nog een hele tijd mee gereden. Waarschijnlijk gewoon een heel slecht ingereden exemplaar geweest.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.