Toyota STARLET: Koelsysteem - Koelvloeistof spuit uit expansievat bij lange ritt

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 4E-FE, Motorinhoud (cc): 1300

Hallo,

Ik rijd sinds een half jaartje een toyota starlet P9 uit 1996. Alles rijd prima aan dit autootje en de onderhoudshistorie is ook voor zover bekend altijd goed geweest.

Nu merk ik echter voor de 2e keer een vreemd probleem: Als ik lange afstanden rijdt (zoals afgelopen zaterdag van de achterhoek naar de kust) merk ik dat er na zo'n rit geen koelvloeistof meer in het expansie vat zit en alles rond het expansie vat nat is van de koelvloeistof. De motorkap/zijwand/zijkant blok/reservoir stuurbekrachtiging en alles in deze regio. Dit komt overeen met het "gaatje" wat aan de zijkant van het expansievat dopje zit.

De volgende zaken heb ik al proberen op te sommen:
- De auto loopt niet warm aan volgens de meter op het dashboard
- Motor wordt netjes warm en de kachel lijkt ook goed te functioneren.
- Ik hoor af en toe een soort "borreltje" achter het dashboard, bij het open zetten van de verwarming op de warmste stand verdwijnt dit lijkt het (ontluchting?)
- De auto verbruikt niet overmatig veel olie voor een auto van 21 jaar oud.
- De oliepeilstok, olie dop en radiateur dop zijn schoon (geen sludge/smurrie aan de dop/stok)
- Radiateurdop al vervangen omdat ik dacht dat die wellicht niet goed was.
- De bovenste slang naar de bovenkant van de radiateur wordt goed warm/heet.
- De onderste slang (van de thermostaat) naar de onderkant van de radiator blijft koud, zelfs na een lange rit. (is dit normaal?)
- Als ik in de bovenste of onderste slang knijp met een koude motor zie ik het niveau in het expansie vat stijgen.

In welke richting moet ik dit probleem zoeken? Is de thermostaat kapot? Dat deze niet meer open wil? Koppakking probleem?

Ik waardeer jullie input zeer, na veel zoeken online kom ik er toch nog echt niet uit en probeer het graag nog even hier voordat ik hem naar de garage breng (met wellicht hoge kosten)

Als er nog aanvullende vragen zijn beantwoord ik deze zsm!

Alvast bedankt! Groeten, Nick.

nligtenbarg

Geplaatst door nligtenbarg (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Starlet? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

voyager (0), 6 jaar geleden

Een "lakmoes" test om de koppakking uit te sluiten zal de kop niet kosten. Thermostaat vervangen ook niet. Was de radiateurdop nieuw of gebruikt?De gebruikte kan dus ook kapot zijn.Gezien stijging van het niveau kvs in expansievat bij knijpen in de slangen(vanuitgaande dat de dop op zit), vermoed ik toch slechte afdichting radiateurdop. Het koelsysteem werkt onder druk, dus dat spuiten kvs is niet vreemd.

nligtenbarg (0), 6 jaar geleden

Hoi Voyager,
Bedankt voor je snelle reactie!

Als ik je verhaal goed begrijp, moet er bij een koude motor geen KVS in het expansievat komen als ik in de slang knijp? De dop zit er dan uiteraard op! Ik hoef geen moeite te doen en bij zachtjes knijpen in de slang hoor ik al KVS in het expansievat "stromen"

De radiateurdop was nieuw (winparts dacht ik, online besteld). Echter vond ik al wel dat deze niet helemaal soepel paste (maar dat deed de vorige ook dus dacht dat dit in orde was). Wellicht heeft een vorige eigenaar ooit een andere radiateur ingebouwd, en hier een verkeerde dop op gezet?

Bedankt!

voyager (0), 6 jaar geleden

Dat kan allemaal. Deze dop hoort een deel met rubber op de grotte deel te hebben en een kleiner dat radiateur afsluit waardoor kvs niet zomaar naar de expansievat kan.Wel zorgt de dop dat kvs uit de vat kan genomen worden, alsook teruggezet als kvs uitzet door warmte. Het lijkt mij meest goedkope en eenvoudige manier om eerst originele dop te regelen(al dan niet van sloop bv C.A.R uit Nijkerkerveen.)

nligtenbarg (0), 6 jaar geleden

Wederom bedankt voor je opmerking! Toen ik net thuis kwam wou ik de dop nog even bekijken en draaide deze met een warme motor er af, normaliter zou je dan ook iets van druk moeten horen ontsnappen maar ik hoorde en zag helemaal niets. Wel zag ik tot mijn verbazing een klein blauw stukje slangetje drijven in het koelwater ?? Zie foto's. Dit lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Tevens was het thermostaat huis aan de rechterkant van het blok erg warm, maar de koelslang die er aan vast zit naar de onderzijde van de radiateur helemaal koud. Wellicht is ook mijn thermostaat er mee op gehouden en wil deze niet meer open?

Ik waardeer je input!

grt Nick.

kaleido 1 (945) PRO, 6 jaar geleden

Er hoort een dubbel werkende dop op het systeem te zitten , er zit nu een verkeerde dop op.
Je hebt een vloeistoftankje dat niet mee circuleert in het koelsysteem.
Als de motor warm wordt zal deze druk opbouwen tot de openingsdruk van je dop 0.8bar ongeveer.
Het teveel aan koelwater door uitzetting wordt dan in het tankje gedrukt.
Als de motor afkoelt ontstaat er onderdruk in het koelsysteem en zal door het dubbele klepje in de dop de koelvloeistof weer terug stromen in de radiateur.
Eerst maar eens een juiste dop plaatsen.
Zit er wel een slangetje van je radiateurdop naar je tankje ?

nligtenbarg (0), 6 jaar geleden

Hoi Kaleido, bedankt voor je reactie!
Ik snap de werking van de radiateur dop inmiddels, bedankt! Er loopt inderdaad een slangetje, en ik heb zelf het idee dat de dop inderdaad niet goed sluit en er dus bij snelweg (constant hoge toeren 4500+) er dus continu koelvloeistof door het slangetje gedrukt wordt in het expansie vat tot deze het er uit begint te sproeien ofzo? Alles in die hoek is dan nat, niet bij de dop zelf. Kan het zijn dat het 2e deel in die dop (met dat veertje er aan) niet goed afsluit en er dus nooit druk opgebouwd kan worden? Of werkt de thermostaat niet waardoor er teveel druk opgebouwd wordt op de snelweg en daardoor het koelwater er uit komt?

Bedankt voor het meedenken, ik waardeer het zeer!

kaleido 1 (945) PRO, 6 jaar geleden

Het deel met het veertje er aan werkt alleen als de motor afkoelt , hierlangs komt de koelvloeistof terug van uit het tankje.
Thermostaat defect is motor aan de kook , deze oude types blijven dicht staan.

Hans4040 (185) PRO, 6 jaar geleden

Nick, voorgaande berichten citeren is niet nodig; gewoon direct antwoorden volstaat.

mvg.

nligtenbarg (0), 6 jaar geleden

Hans, bedankt voor de tip!
Ik heb inmiddels een andere dop gehaald op de sloop, die overigens compleet anders is dan de "originele" vervanger die ik van winparts had gehaald (zie foto's, links de dop van de sloop rechts de dop die ik er op had gedaan die gelijk was aan de dop die er op zat toen ik hem kocht).

Net stukje snelweg gereden, maar er is wel weer wat koelvloeistof uit het expansie vat gespoten lijkt het. Echter met motor thuis stationair draaien wordt wel de onderste slang ook goed heet nu, en slaat de koeler ook gewoon netjes aan en volgens de meter de motor niet te warm. Kan de radiateur ook verstopt zitten? Het lijkt toch dat de thermostaat dan toch zijn werk doet als de onderste slang (van thermostaathuis naar radiateur onderaan) warm wordt. Ik heb al wel een andere thermostaat liggen, heeft het zin om die in te bouwen of toch maar langs de garage om te laten testen of de kop lek is ?

Bedankt voor julie input heren!

kaleido 1 (945) PRO, 6 jaar geleden

Hoe vol gooi je het overloop tankje , half vol met koude motor is goed.

nligtenbarg (0), 6 jaar geleden

Hoi Kaleido, ik heb na de vorige keer dat hij de KVS er uit had gespoten het tankje gevuld tot "FULL". wellicht had hij daardoor nu geen ruimte voor expansie?

kaleido 1 (945) PRO, 6 jaar geleden

Altijd het peil controleren als alles koud is.

nligtenbarg (0), 6 jaar geleden

Ok, ik ga het even in de gaten houden vandaag en morgen. Als het van het weekend nog steeds aanhoudt breng ik hem langs de garage om te laten controleren of het niet de kop is, of dit dit zonde van mijn tijd?
Wellicht kan ik nog even het koelsysteem doorspoelen en de radiateur doorspoelen, hoe kan ik dit het best e doen? Radiateur gewoon slangen er af en tuinslang er op of beter suggesties?

Bedankt heren!

voyager (0), 6 jaar geleden

Alle delen waar kvs op gespoten heeft laatste tijd goed afvegen(witte aanslag). Dan rijden. Als de druk te hoog was, had kvs uitgespoten moeten worden terwijl je bij staat (vlak voor)op het moment dat de koelvin inslaat. Dat had je kunnen zien. Mogelijk werd eindelijk alle lucht uit het koelsysteem geblazen en vandaar wat spetters.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.