Volkswagen Polo: slaat niet aan.

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 mono point

Ik heb sinds een week of 4 particulier een polo 6n uit 1995 gekocht en na dat ik er een geluidsinstalatie in heb gebouwd start deze niet meer.

Er zat een (op een beun wijze aangesloten) allarm systeem in.
In eerste instantie dacht ik dat het hier aan lag, dat ik met het trekken van de bekabeling misschien iets had los getrokken, maar dit is niet het geval omdat we het complete alarm systeem hebben verwijderd.

We hadden toen al met iemand gesproken die een lange tijd bij VW gewerkt heeft en deze zei dat dit soort problemen 9 van de 10 keer aan de ontsteking, bobine of de computer ligt.
De ontsteking en de bobine hebben we nu al 2x een andere geprobeerd, maar wil niet baten.
De computer hebben we ook al geprobeerd, maar doet nog steeds niets.

Ik ben van het weekeind ook nog eens zelf naar de lokale VW dealer gegaan en vroeg naar de werk plaats chef maar deze kon het op afstand ook niet zeggen en tipte mij nog op het contakt blokje, maar hier kan het niet aan liggen want dan zou hij toch even aan moeten slaan en al snel weer uit vallen.

We hebben verschillende malen hem uit gelezen maar hij geeft telkens de fout code: nokken as sensor.
Maar deze zit (als het goed is) in de ontsteking en deze is al 2x vervangen.

Even dus voor de duidelijkheid,
-Geen vonk
-Mogenlijk geen benzine (bougies blijven, na veel keren starten droog)
-Start motor gaat rond
-Ecu, ontsteking en bobine zijn vervangen
-fout code: nokken as sensor

We hebben al van alles geprobeerd en op gezocht maar komen er maar niet uit.
Ik heb de auto nu een week of vier waarvan ik er maar drie dagen mee heb kunnen rijden.

Ik hoop dat er iemand is die dit probleem bekent is of dat iemand nog niet genoemde tips heeft want ik ben bijna ten einde raad.

Mvg, Jochem

jokoboy

Geplaatst door jokoboy (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

jan T (10) PRO, 14 jaar geleden

toch zou je zeker een ander contactblokje van het contactslot kunnen proberen dit gebeurt zeker meer dat de auto of geheel niet start of niet aanslaat.

groetjes jan.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Jochem

Die foutcode, waarschijnlijk 00515 ( hall gever ) kun je buiten beschouwing laten, deze staat er n.l. altijd in, omdat de motor niet loopt en enkel op contact staat.

Koppel de radio ( ook de voeding van de versterker indien aanwezig ) eens los en start nogmaals, zijn alle zekeringen en relai's in orde ?

Omdat je zegt dat het na de inbouw van de installatie gekomen is, lijkt het me sterk dat ineens wat kapot is gegaan, of het moet toeval zijn.

Je kan ook eens op de bobine en ontsteking meten, buitenste 2 aansluitingen zijn + en - en de middelste signaal tijdens starten.

Gr Stefan

jan5047 (0) PRO, 14 jaar geleden

Begin maar eens te meten of je overal waar nodig is spanning krijgt en massa, want de boel maar lukraak vevangen heeft ook geen zin, is er geen zekering uittgeknald? ecu vervangen met zelfde nummer?
succes jan

jokoboy (0), 14 jaar geleden

Het is waarschijnlijk inderdaad toeval want de hele geluids instalatie ligt er uit.
Het kan wel zijn dat het komt doordat er achter op de radio toen iets geketst had (klein vonkje)

Zekeringen zijn meerdere malen gecheckt.
Ecu heeft het zelfde nr.

Op het stekkertje van de ontsteking (die met de drie kabeltjes) krijg ik op kabeltje 1+2 spanning.


Bedankt alvast voor jullie reacties.

Mvg, Jochem

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Normaal is 1 en 3 de spanning en massa en nr 2 signaal tijdens starten.

Heb je ook signaal tijdens het bedienen van de startmotor ?

Gr Stefan

jokoboy (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Normaal is 1 en 3 de spanning en massa en nr 2 signaal tijdens starten.

Heb je ook signaal tijdens het bedienen van de startmotor ?

Gr Stefan[/quote]
Ik ben er samen met een collega aan bezig (hij heeft in tegen stelling tot mij wel verstand van elektronika) maar hij zei dat de spanning op het stekkertje nu goed is en we hebben nu een vonk met een losse onsteking op de bobine.

Kan misschien iemand aan een elektrisch schema komen voor een polo 6n uit 1995 mono point 1.3? want wij kunnen geen volledig schema vinden. En bij onze lokale dealer willen ze geen kopie maken.

Mvg, Jochem

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Jochem

Kijk even op www.volkswagen.msk.ru en scroll een beetje omlaag, en kijk in de linker kolommen, de meeste schema's zijn in het engels.

Gr Stefan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

http://www.volkswagen.msk.ru/index.php?p...

Even omlaag bladeren ( halverwege ) tot je dit ziet :

Volkswagen Polo 1990-1994 Service and Repair Manual (eng.) 182 страницы. 8 Mb

182 pagina's in het engels, wellicht kun je er wat mee.

Gr Stefan

jokoboy (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]http://www.volkswagen.msk.ru/index.php?p...

Even omlaag bladeren ( halverwege ) tot je dit ziet :

Volkswagen Polo 1990-1994 Service and Repair Manual (eng.) 182 страницы. 8 Mb

182 pagina's in het engels, wellicht kun je er wat mee.

Gr Stefan[/quote]
Hier staat bj. tussen 1990-1994 maar die van mij komt uit 1995, maakt dit verschil?

Mvg, Jochem

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Jochum

Kijk even naar je motorcode, die staan er ook bij vermeld ( schema of op de site )..

Het meeste is allemaal hetzelfde..

Gr Stefan

jokoboy (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Jochum

Kijk even naar je motorcode, die staan er ook bij vermeld ( schema of op de site )..

Het meeste is allemaal hetzelfde..

Gr Stefan[/quote]
Ik word niet echt wijs uit deze site, ik heb de link geprobeert die u omschreef maar kan geen elektrisch schema vinden (ik zou wel iets verkeerds doen).

Een collega van mij heeft gister weer tijd gehad om er even naar te kijken en is er achter gekomen dat de ontsteking, zekering kast computter etc. etc. gewoon spanning heeft TOT dat ie gestart word. Dan valt de spanning weg naar zo'n 0,2...

Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Mvg, Jochem

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Jochem

Waar valt de spanning precies weg tijdens het starten ? Klinkt als kabelbreuk / slecht contact..

De schema's in zijn veel in het Engels maar het is wel even zoeken..

Gr Stefan

jokoboy (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Jochem

Waar valt de spanning precies weg tijdens het starten ? Klinkt als kabelbreuk / slecht contact..

De schema's in zijn veel in het Engels maar het is wel even zoeken..

Gr Stefan[/quote]
In ieder geval bij de ontsteking. Zekering kast blijft wel hoofdspanning op (als ik het van mijn collega goed begrepen heb)

Zou dit dan niet evengoed de sleutel herkenning kunnen zijn?

Mvg, Jochem

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als het de startblokkering zou zijn ( indien aanwezig ) dan start de motor en slaat gelijk weer af..

Meestal helpt het dan als je de reserve sleutel probeert.

Gr Stefan

jokoboy (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Als het de startblokkering zou zijn ( indien aanwezig ) dan start de motor en slaat gelijk weer af..

Meestal helpt het dan als je de reserve sleutel probeert.

Gr Stefan[/quote]
Ja, dat heb ik eerder gehoord. (reserve sleutel hebben we al geprobeerd)
Maar hoe kan het dat de spanning weg valt als de auto gestart word?

Mvg, Jochem

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Door een slecht contact bv in de bedrading of een massa kabel die kapot is of geen contact meer maakt.

Kun je deze niet eens voorzien van rechtstreekse accuspanning erop te zetten ?

Gr Stefan

Denman (0), 14 jaar geleden

Klinkt als defecte contactschakelaar (zit achterop het contactslot).
Je kunt een nieuwe snel testen door de stekker van de gemonteerde oude schakelaar op de nieuwe schakelaar te drukken en deze met een schroevendraaier om te draaien.

jokoboy (0), 14 jaar geleden

[quote=Denman]Klinkt als defecte contactschakelaar (zit achterop het contactslot).
Je kunt een nieuwe snel testen door de stekker van de gemonteerde oude schakelaar op de nieuwe schakelaar te drukken en deze met een schroevendraaier om te draaien.[/quote]
Ik heb vandaag een nieuwe contactschakelaar gehaald bij de vw garage en ga het maandag proberen.
Komt dit dan vaker voor bij polo's? en met deze klachten?

Mvg, Jochem

jan T (10) PRO, 14 jaar geleden

heb je dat dat nog niet gedaan jochem ik had je dat advies 15/12 al gegeven omdat het vaker vorkomt.


groetjes jan.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het probleem komt inderdaad vrij vaak voor, en dan niet alleen bij de polo's...

Gr Stefan

jokoboy (0), 14 jaar geleden

dus ff stekker om steken en dan met schroevendraaier een kwart slag draaien, dan zou ie normaal gesproken moeten starten?

Ik kom morge weer op het wer, dan probeer ik het uit, Fingers crossed

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Klopt Jochem

Werkt hetzelfde als met de sleutel, Contact uit > Contact aan > Start stand

jokoboy (0), 14 jaar geleden

En ja hoor!
Bedankt allemaal voor jullie tips en reacties!
Hij start weer.
Morge de ontsteking afstellen en de sleutel in lezen en verder af bauwen.

Mvg, Jochem

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

jan T (10) PRO, 14 jaar geleden

nou toch mooi dat hij het nu weer doet.

groetjes jan.

jokoboy (0), 14 jaar geleden

Ik heb hem gister verder af gebouwd incl. de geluidsinstalatie op nieuw aan gesloten en alles doet het perfect.
Nogmaals bedankt voor alles, Zonder deze site was het niet gelukt.

Mvg, Jochem

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Toch mooi om te horen Jochem..

Tot weer eens wat is.. :-)

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.