Volkswagen Polo: Loopt onregelmatig en niet stationair.

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1050 cc

Motor loopt erbarmelijk slecht stationair en onregelmatig, ik moet gas blijven geven anders slaat hij af.
Het lijkt er op dat hij ergens valse lucht trekt, als ik hem op de choke trek blijft hij wel lopen maar dan is het toerental natuurlijk hoger.
Heb inmiddels de contactpunten vervangen alsook de condensator, bougie's en bougiekabels.
De distributie staat op tijd en de carburateur is volledig schoongemaakt en gecontroleerd op slijtage van de asjes van choke en gasklep.
De inlaatspruitstuk pakking heb ik ook vernieuwd.
De rubberen voet van de carburateur is ook nieuw en diverse vaccuumslangetjes zijn ook vervangen.
Heb de compressie gemeten maar die is ook goed.

pluto9150

Geplaatst door pluto9150 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

knijp bij stationair draaiende motor de slang naar de rembekrachtiger eens dicht men de platte bekken van een combinatietang. Met een plastic slang in een oor kun je langs alle verdachte plekken van het inlaatspruitstuk gaan en zo misschien het lek lokaliseren.

Maar natuurlijk kan de stationaire sproeier verstopt zijn. bij solex aan de zijkant van de carburateur met sleuteltje 8 los en (niet te) vast te schroeven.

pluto9150 (0), 11 jaar geleden

De Polo heeft geen rembekrachtiging en het inlaatspruitstuk heb ik er af gehaald om te controleren en om een nieuwe pakking te plaatsen, daarbij heb ik geen beschadigingen gezien.
De sproeiers zijn er allemaal uitgeweest en alles is met luchtdruk doorgeblazen.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Misschien staat er een inlaat klep te strak, zodat bij opwarmen van die klep, deze niet goed afsluit. Dus kleppen stellen.

Duidelijker dan een compressietest is een cilinderlektest. Die test kun je bij beschikking over perslucht vrij eenvoudig als volgt doen.

Zet elke zuiger afzonderlijk in zijn bovenste dode punt aan het einde van de compressieslag en blaas perslucht (+- 6 bar) via het bougiegat in de compressieruimte.

Plaats in een oude afgezaagde bougie een tubeless ventiel, nadat je er een passend gat in hebt geboord. slijp rondom het rubber van het ventiel weg totdat deze in het gat past. Maar laat wel een behoorlijke rand rubber over om te zorgen dat tijdens het blazen het ventiel niet weggeblazen kan worden.
Plaats dit in het betreffende bougiegat en blaas nu met de bandenpompslang lucht in de cilinder.. Vooraf moet je wel de olievuldop en de vuldop van het koelsysteem verwijderen. De gasklep kun je ook helemaal openzetten. Via de in of uitlaatkleppen mag er beslist geen lucht naar de inlaat of de uitlaatkleppen ontsnappen. ook mogen er beslist geen luchtbellen omhoog komen in het koelsysteem of het niveau ervan mag niet omhoog komen. (lekke koppakking) Langs de zuigerveren zal altijd lucht naar het carter ontsnappen. Om die lek te vergelijken zul je een echte lektester moeten hebben, maar bij goed afdichtende kleppen is de compressiemeter daarvoor uitstekend te vertrouwen.(bij warme motor niet meer dan 4 tot 10 % onderling verschil).

Laat je niet kullen door de lucht welke via het oliecarter en de carterventilatieslangen in het spruitstuk te horen is..Gooi die slangen anders ook ff los.

pluto9150 (0), 11 jaar geleden

De polo heeft hydraulische klepstoters en kan dus niet afgesteld worden, ik heb wel de beschikking over perslucht en een compressietester, ga deze week alles wat hierboven beschreven is uitproberen, ik kom er de volgende week op terug.

pluto9150 (0), 11 jaar geleden

Heb inmiddels het bovenstaande geprobeerd, maar geen problemen gevonden.
Ook heb ik een beetje olie op de zuigers gedaan en dan de compressie gemeten, die was goed en alle cilinders hadden de zelfde waarde.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

na het afstellen van de contactpunten, moet ook het ontstekingstijdstip gecontroleerd worden en zo nodig afgesteld. Als het tijdstip ok was kijk dan tijdens het stationair lopen in de carburateur.. Je mag geen brandstof naar binnen zien gaan.. Als dat wel zo is lekt de vlotternaald misschien waardoor het overschot ontstaat..

Meestal zal bij valse lucht een gebrek aan brandstof ontstaan.. Door met lopende motor de stationaire sproeier een heel klein beetje los te draaien kun je dat constateren.. Niet te ver los dan verzuipt hij .. Een paar graden maar en de schroevendraaier vasthouden zodat de sproeier niet verder los trillen kan..

ook een half verstopte stationaire doseur (betere naam dan sproeier) geeft hetzelfde effect..

pluto9150 (0), 11 jaar geleden

Het heeft lang geduurd, maar het probleem was groter dan gedacht.
Het bleek dat de rubberen carburateurvoet krom was en dus lekte tussen het spruitstuk en de voet.
Na het verwijderen van de cilinderkop zag ik dat de koppakking eruit lag tussen de 3e en 4e cilinder
en ook de uitlaatklep van de 4e cilinder was al iets verbrandt.
Inmiddels heb ik alles gerepareerd en opnieuw afgesteld en de motor loopt weer als het spreekwoordelijke zonnetje.
Cor, nog bedankt voor je tips.

p.s.
Ik snap alleen niet dat met het compressie meten de waarden goed waren met een kapotte koppakking.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

op 27 april heb ik al aangegeven dat met een cilinderlektest een beter inzicht in de toestand van de motor wordt verkregen. Door bij stilstaande motor druk op elke cilinder afzonderlijk te zetten kun je zien of horen waar er een lekkage is. bv de inlaat of uitlaatklep of een klein lek naar het koelsysteem via bv de koppakking of een scheurtje ergens in het materiaal van de cilinderkop.

Een goed uitgevoerde compressietest geeft informatie over de vulling van de cilinders. minimale lekken van kleppen, en cilinderkop pakking worden daarmee niet geconstateerd. Dit komt vooral omdat langs de zuigers altijd al een lek is, welke dan al groter is.

In ieder geval nog veel plezier met de Polo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.