Volkswagen POLO 40 KW: Olielek na vervangen distributie

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: ADX, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 40

Polo 6n1 van '94, 1 van de eerste dus.

Iemand dit al eerder meegemaakt? Deze Polo is mijn eigen wagen. Teller staat op 179.000km. Pas de distributieriem vervangen en na amper 40 km rijden zag ik plots het oliedruk lampje aanflikkeren in een bocht. Aangezien het al laat op de avond was en ik geen olie in de koffer had, plus dat dit "ding" maar als tijdelijke auto dient voor enkele maanden (d-riem zag er oud uit en stond erg slap, vandaar toch maar vervangen) toch maar door gereden tot thuis. Onderweg nog af en toe het lampje zien aangaan voor enkele seconden en ondertussen begon het blokje luider te klinken (wat wil je als je haast droog loopt :-p ).

Thuis dan na het eten olie gepeild en peilstok stond droog. Onder de auto hing de carterpan vol olie, dus eerste gedacht was carterpan beschadigd door de krik eronder te zetten. Had die er onder gezet om de motorsteun los te kunnen zetten.
Onderkant dan met remmenreinger proper gemaakt, olie bijgevuld en laten lopen, zag de olie met lopende motor hard druppelen van BOVEN de carterpan, naast de distributie.

Ga pas van het weekend de boel eens deftig bekijken, maar aangezien het lek van boven de carterpan komt, kan er pakking lek raken door de spanner te lossen bij deze blokjes? of iets anders...

fenj

Geplaatst door fenj (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

voyager (0), 7 jaar geleden

Krukaspoelie. niet de spanner.Keerring acher de krukaspoelie moet vervangen..

Punt (35) PRO, 7 jaar geleden

Laat de motor eens draaien zonder die afdekkappen!

Pakking tussen oliepomp en blok willen vaak lekken .

Krik onder het carter, altijd een plankje er bij gebruiken . meestal gaat het goed maar een beschadiging of verbuiging is zo gemaakt .

Menig monteur kan er over mee praten .

Succes.

fenj (0), 7 jaar geleden

Hallo, een wat latere reactie.
Probleem ondertussen gevonden een tijd terug.

De afdekkappen van de d-riem hebben onderaan van die metalen busjes waar de boutjes doorgaan. 1 ervan was ik er blijkbaar vergeten tussen te zetten, en vandaar kwam de olielek. Ander busje ertussen en de lek was over.

Punt (35) PRO, 7 jaar geleden

Goed gedaan en bedankt voor het bericht.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.