Volkswagen Passat: 1.8T Oliedruk problemen/sludge

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AWT, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 110

Na 6 jaar mijn trouwe Golf 3 ingeruild voor een VW passat 1.8T. Na aankoop ben ik er achter gekomen dat deze motors last hebben van sludge vorming. Diverse topics gelezen en meteen maar gefllust met forte. Het carter eronder weg gehaald en mijn carter zat ook vol met sludge. Heb het meteen goed gedaan. Heb toch alles eraf liggen.

- Carter geheel schoongemaakt
- Febi oliepomp, zeef,ketting en spanner nieuw gemonteerd
-nieuwe distributie set van Gates erop
- Gehele carter ontluchting eraf gehad en alles doorgespoeld zat helemaal dicht met wit/bruine drab.
- Daarna nieuwe 5w30 motorolie i.c.m een groter filter.

Nu zou je verwachten dat de problemen over zijn, maar na een proefrit en laatste stuk snelweg rit bijna thuis, ging het lampje weer branden. De auto meteen aan de kant gezet en laatste stuk naar huis gesleept. Volgende dag oliedruk gemeten en deze is naar mijn weten goed.

Met warme motor:

Stationair 1.75 Bar
1600 RPM : 3.5 Bar
4000 RPM: 4.25 Bar/4.5 bar

Ik zelf denk dat wanneer de olie warmer word de sludge los komt en weer tegen het aanzuigfilter komt

Maandag gaat de olie er weer uit en met de endoscoop de zeef bekijken,dan ook weer een nieuw oliefilter en olie erin.
Zijn er meer mensen die dit mee hebben gemaakt of tips hebben om de motor weer schoon te krijgen?

205Devil

Geplaatst door 205Devil (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

kaleido 1 (1595) PRO, 7 jaar geleden

Ik ga er van uit dat de meeste sludge weg is gehaald , in de motor als zodanig zal niet zoveel zitten dat er zoveel terug komt , dat de boel weer verstopt raakt of het moet onder de kleppendeksel vandaan komen.
Je kunt een motorspoeling/flush doen om de boel te reinigen .
Heb je de oliedruksensor gecontroleerd of deze geen roet in het eten gooit ?
Ik weet zo niet of hij er nog 2 heeft , 1 bij het olie filter en 1 op de cilinderkop , het kan zijn dat daar iets mis gaat.

205Devil (0), 7 jaar geleden

Bedankt voor je reactie, De sensor is vervangen door een nieuwe met hetzelfde meetbereik. Het enige wat er nog niet af is geweest is het kleppendeksel. Ik vermoed dat daar ook nog ellende onder zit.

P. Kelder (0) PRO, 7 jaar geleden

Indien het olielampje gaat branden (mogelijk ga je er onterecht van uit dat je oliedruk problemen hebt) is er dan ook gerammel in de cilinderkop aanwezig ?
Sensor motorolieniveau kan ook de boosdoener zijn. ([i]wat ik kan zien in documentatie kan deze sensor aanwezig zijn, het hoeft niet)[/i]


Gr. paul

205Devil (0), 7 jaar geleden

Jah deze sensor heb ik onder in het carter zitten. Zit met drie boutjes vast en zwart staafje eraan. Toen ik het olielampje zag branden hoorde ik heel licht de klepstoters tikken. De volgende dag hebben we druk gemeten en het geluid niet weer gehoord. Daarom ga ik er vanuit dat de melding toch wel terecht is. Met de motor op bedrijfstemperatuur draait de motor ook heel netjes en rustig, maar gaat het na een snelweg rit toch mis. Bedankt voor je reactie.

205Devil (0), 7 jaar geleden

P.kelder; kan je voor mij ook de voorgeschreven oliedruk bekijken?

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Bij een te lage oliedruk ga je echt gerammel horen,niet het licht tikken van een paar klepstoters.
Het is toch niet zo dat het toerental te ver dipt waardoor het olielampje aangaat?.

205Devil (0), 7 jaar geleden

Naar mijn weten gaat het oliedruk lampje branden bij 1600 rpm en druk lager dan 2.5bar. Volgens mij heeft dit niks met toerental te maken die in zakt.

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Auto zonder enige vorm van garantie gekocht?.
De 1.8t staat bekend als betrouwbaar en kent deze problemen eigenlijk niet of er moet in het verleden van de auto al eens een flink koelvloeistof in het blok terecht gekomen zijn door bijv een slechte koppakking of iets dergelijks.
Dit is waarschijnlijk wel de reden geweest waarom de auto weg gedaan is.
Waarom een groter filter gemonteerd?.
Waarom niet gewoon een originele?.

205Devil (0), 7 jaar geleden

Helaas is dit wel een bekend probleem. De onderhoudsintervallen zijn uitgevoerd bij 30.000 km met longlife olie i.c.m met een te klein carter inhoud krijg je koolafzetting/ sludge onder in het carter en door het blok heen.

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Valt deze 1.8T onder het longlife regime?.
Ik kan me dat haast niet voorstellen,want de voorgeschreven olie is een 10w40 halfsyntheet.
Dat word in de regel niet gebruikt bij een longlife regime.
Maar het kan inmiddels verandert zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.