Volkswagen GOLF: Motormanagement lampje begon te branden

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AZD, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 77

Maak de boel eerst eens schoon (EGR). Mogelijk is dan het probleem met G71 ook verdwenen.

KJALMELO

Geplaatst door KJALMELO (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

KJALMELO (0), 7 jaar geleden

Hi All,

Heb sinds vandaag een volkswagen golf 4 uit 2001 met een 1.6 16v motor.

Nu zag ik dat tijdens het starten het motormanagement lampje begon te branden, ook krijg ik de melding abgass werkstat.

Auto heb ik net uitgelezen met een simpele OBD2 reader en kwam het volgende uit: heb even gekeken via de gerrit speek site.

foutcode: 16786 -- Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR) doorvoer te groot // ( zit pas een nieuwe uitlaat onder dit evt een mogelijkheid ?)

foutcode: 17566 -- Luchtdruksensor in het inlaatspruitstuk (G71) // sensor defect?

foutcode: 00532 -- Voedingsspanning ?? (zit een nieuwe accu op)

Auto start goed, en motor loopt ook goed. iemand een idee wat deze storingen inhouden? (defecte lambdasonde?)
Hoor graag van jullie! :)

kaleido 1 (1355) PRO, 7 jaar geleden

Egr vuil en blijft hangen is een optie of aansturing niet goed .
Luchtdruksensor vervangen .
Voedingsspanning kan aangegeven worden als de auto spanningsloos is geweest met de accu wissel.
Foutcodes gewist , wat deed het lampje toen je ging rijden ?

KJALMELO (0), 7 jaar geleden

Oke egr zal ik morgen eens nalopen en ff schoonmaken.

Waar vind ik de luchtdruksensor ongeveer?

Na foutcodes reset bleef het lampje even uit.. na een minuut begon deze toch weer te branden.

zal hem morgenochtend nog een x uitlezen en kijken wat er nu nog terug komt aan codes.

kaleido 1 (1355) PRO, 7 jaar geleden

Oke , en wat waren de foutcodes die terug kwamen ?
In je inlaat .

KJALMELO (0), 7 jaar geleden

Na de reset nog niet weer uitgelezen, ga ik morgenochtend even doen.

KJALMELO (0), 7 jaar geleden

Ga er morgenochtend mee bezig, lees hem eerst nog eens uit. en zal daarna de egr reinigen.

Houd jullie op de hoogte dank voor het meedenken.

jaker (0) PRO, 7 jaar geleden

de egr klep bij deze motoren gaat nog wel eens stuk, er is een nieuwe versie zwart met koelribben.

KJALMELO (0), 7 jaar geleden

Vanwege het slechte weer niet eerder tijd gehad om even naar de auto te kijken.. heb inmiddels de egr klep schoongemaakt en ook het stalen pijpje schoongemaakt.
Helaas zonder succes, melding abgass werkstatt komt er nog steeds voor. egr klep defect? is dit te testen?
is dit niet de nieuwe versie?

Heb er nu ook een foutcode bij gekregen.. 17586 // Verwarmde lambda-sensor 1, cilinderrij 1, pompstroom ??

Verder zag ik ook het bekende mayo effect onder de oliedop.. waarschijnlijk altijd kleine ritten mee gereden heb alles schoongemaakt en zal maar een lange rit moeten maken.

jaker (0) PRO, 7 jaar geleden

Ja ,dit is de verbeterde versie met kunststof huis.Hij is met een geschikte tester via aktuatordiagnose aan te sturen.
De klep moet dan tikken en in gedemonteerde toestand kan je de klep zien bewegen.
De lambda sonde voor de katalysator is nogal gevoelig voor slechte contacten in de stekerverbinding..
Is een breedband sonde met een z.g pompcel,die aan de hand van het zuurstof gehalte in de uitlaatgassen elektronen verplaatst,dit is een zeer kleine stroom,dus de verbinding moet perfect in orde zijn.

KJALMELO (0), 7 jaar geleden

Duidelijk verhaal, heb vanmiddag nogmaals de auto uitgelezen en deze code komt terug na het starten, dan gaat ook het motorlampje branden.

code: 17604: Verwarmde lambda-sensor 1, cilinderrij 1 storing in verwarmingscircuit

Hiermee wordt de lambda sensor bedoeld voor de katalysator?

Kwam er trouwens ook achter dat de uitlaat iets lek is achteraan bij het verbindingstuk voor de einddemper, vind het verbruik ook hoog en auto rookt ook nogal.

jaker (0) PRO, 7 jaar geleden

De verwarming van de sonde is noodzakelijk voor de werking,dit wordt geregeld met een weerstandin de sonde.
Deze is gemakkelijk door te meten met een ohm meter,ongeveer 3 tot 10 ohm afhankelijk van de temperatuur.
meestal zijn dit witte draden.
op de ene staat 12v geschakeld via relais
De massa wordt geregeld door de ecu.
Lamda sensor 1 zit idd voor de katalysator.
een niet goed werkende sensor zal het verbruik negatief kunnen beinvloeden ja.
Door lekkage in het uitlaatsysteem kan hoe vreemd het ook lijkt lucht van buiten in de uitlaat gezogen kunnen worden waardoor de uitlaatgas meting verstoord wordt (door de sensor)

KJALMELO (0), 7 jaar geleden

Andere lambdasonde gemonteerd vandaag. fout gereset en inmiddels een stuk gereden.

Geen melding of waarschuwingslampjes meer gehad :)

KJALMELO (0), 7 jaar geleden

Vandaag begon toch weer het lampje te branden, met de melding abgass werkstatt.

direct even uitgelezen en krijg nu fout 17586 - Verwarmde lambda-sensor 1, cilinderrij 1, pompstroom onderbreking

wel duurt het nu langer voordat de melding terugkomt na reset. vorige keer kwam de melding na reset na zo,n 30 seconden weer terug.

zit dit nu in de sonde of de bedrading hiervan? Kan eigenlijk niets geks vinden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.