Volkswagen Golf VII: Bak rammelt bij stationair lopen in eerste versnelling

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1.6tdi

Gaat om een golf7 1.6tdi. Heb hem pas met 110dkm en het valt me op dat als ik de auto volledig laat opkomen in zn eerste versnelling en hier dus rustig mee doorrijd zonder gas te geven de bak flink ratelt iig een lelijk geluid. Als ik een heeel klein beetje al gas bij doe is het geluid weg. Is dit normaal voor deze type vag bakken? Verder rijd en schakelt de auto als nieuw

ODB-PLUG

Geplaatst door ODB-PLUG (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Dubbelmassa vliegwiel kapot.
Hoor je het ook als je de bak in de vrij zet met de koppeling los?.

ODB-PLUG (0), 7 jaar geleden

Nee ik hoor dan niets.

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Ik denk toch het dubbelmassavliegwiel

Hummer01 (0), 5 jaar geleden

waar lag nu het probleem?

ODB-PLUG (0), 5 jaar geleden

Nog steeds niets aan gedaan. Geluid/probleem nog steeds hetzelfde. Kilometerstand nu 175000 met verder geen problemen. Zit jij met hetzelfde probleem Hummer?

Hummer01 (0), 5 jaar geleden

Ik heb het ook.
Er komt als het goed is een gereviseerde bak onder. Schijnt een veel voorkomend probleem te zijn. (Net als de tankklepjes, draagarmbussen, aircoslang lekkages en elektronische handremmen)

ferry vw monteur (0) PRO, 5 jaar geleden

Het gevolg van een versleten 2 massavliegwiel is dat de koppeling niet soepel aangrijpt. Dat wordt door de meeste berijders vertaald met het bibberen of trillen van het koppelingspedaal. Ook wel stuiterend, wiebelend of schokkerig optrekken. U kunt dit zelf testen door de auto met stationair lopende motor, zonder gas bij te geven, te laten rijden. Zoals u dat wellicht ook tijdens file rijden doet.

Als u het koppelingspedaal – terwijl u het laat opkomen – voelt bibberen (u voelt in feite het schokkerig aangrijpen van de motor) dan is het tweemassa vliegwiel versleten. De veren zijn niet sterk genoeg meer om de koppeling soepel tot stand te laten komen.

Wanneer het tweedelig vliegwiel ernstig versleten is dan hoort u meestal bij het uitzetten van de motor een kort ratelend geluid. Uiteindelijk zal de motor bij stationairloop gaan schudden en als de veren het vrijwel begeven hebben, hoor je een hard ratelend geluid. Meestal moet het 2 massavliegwiel dan vervangen worden.

daarom denk ik niet dat het 2e vliegwiel is.
In veel gevallen is het geluid afkomstig uit de versnellingsbak en over het algemeen een optelling van diverse kleine spelingen bij elkaar.
Een voordeel is dat de auto er oud mee kan worden.
Een totaal gereviseerde bak zou het probleem moeten oplossen.

In het verleden heb ik wel eens dat geprobeerd met dikkere olie en olie toevoegingen maar resultaat was altijd minimaal en tijdelijk.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Overigens heeft het bibberen van de koppeling bij het op laten komen van de koppeling niet altijd te maken met DMV.
Dat kan ook veroorzaakt worden door verglaasde plekken op de koppeling.
Een kapot DMV hoor je en als het heel erg word gaat de motor onparig lopen.
Dat wil zeggen,er zit zoveel speling-ruimte op het vliegwiel dat het galopperen van het toerental veroorzaakt.
Maar rammelen is wel een kenmerk van een kapot DMV.

Hummer01 (0), 5 jaar geleden

Het is een bekend probleem. Komt heel veel voor en naar mijn mening zou er zelfs een coulance regeling of terugroepactie voor moeten komen.
Zowel de 5 als 6 bakken geven problemen.

Een kleine zoekactie op het net doet mijn vermoeden bevestigen.
Ik denk dat doorlinken naar andere fora niet gewenst is maar het maakt het wel duidelijk wat ik bedoel.

Voorbeeld van een Duitse forum:
https://www.motor-talk.de/forum/motor-ra...

Australie:
https://www.briskoda.net/forums/topic/38...

Nederland:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/maanda...

Ik krijg het idee dat VW golf op het niveau zit van Renault(die momenteel juist wel erg goed zijn) rond de jaarwisseling.
krakende ophangingen, 5 en 6 bak problemen, tanklepjes, lekkende airco leidingen en vast nog wel meer

Niet dat ik een discussie wil beginnen maar maar ik denk niet dat deze auto(golf 7 1.6tdi 2013) lang voor de deur zal staan

ricky (0) PRO, 5 jaar geleden

Kan idd ook de koppelingsplaat zijn die je hoort. Maar sowieso klinken deze blokken van nieuw af aan al niet mooi als je vanaf stationair toerental gas geeft.
Een monteur met ervaring weet het je wel te zeggen als hij er mee rijdt.

ODB-PLUG (0), 5 jaar geleden

@hummer: laat even weten of het probleem weg is na de gereviseerde bak. Laat je dit onder garantie doen?

Hummer01 (0), 5 jaar geleden

Het is gelukkig garantie.

Account-beheer (0) PRO, 5 jaar geleden

[b]Beste Hummer

Indien er vragen zijn start dan een eigen topic.
Het is niet de bedoeling dat het e.a door elkaar gaat lopen i.v.m onze zoekfunctie op het forum.

Account Beheer
Problemcar[/b]

Hummer01 (0), 5 jaar geleden

Excuses. Terechte opmerking

Het probleem is opgelost. Het probleem zit echt in de versnellingsbak en niet in het dubbelmassavliegwiel. Dat kan ook niet aangezien deze er niet op zit. Op eigen kosten is ook een nieuwe koppelingsset gemonteerd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.