Volkswagen Tiguan: Vermogen valt weg/houd in bij 3500 toeren

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1400

Beste Mensen,

ik heb een probleem met mijn VW Tiguan 1,4 TSI.
Even nadat ik een 120.000 km beurt heb laten doen doet zich het volgende probleem voor. De auto trekt niet lekker door na 3500 toeren. Tot de 3500 toeren loopt deze als een zonnetje.
Nu heb ik zelf al wat gedaan waaronder andere bougies geplaatst, de N75 klep vervangen en de slangen bekeken op scheurtjes. Het probleem zit er nog steeds in.
Ik ben nu bang dat het de turbo is.
Ik heb zelf zo'n uitleesapparaatje en zie dat de MAP waarde bij normaal doortrekken tot de 3500 toeren 209 kPa haalt en deze boven de 3500 toeren niet hoger komt dan 103 kPa.
Hopelijk zegt dit jullie iets en kunnen jullie mij hierbij helpen. Wanneer jullie nog meer gegevens willen weten dan hoor ik dit graag.
Alvast mijn dank voor jullie reacties.
Groet,

Rob

Rowydi

Geplaatst door Rowydi (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Tiguan? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Hallo, de omloopklep weleens bekeken?,deze zit aan de linkerzijde op het inlaatspruitsuk(als je voor de wagen staat),met twee boutjes vast en een vacuumslangetje erop.
Het membraan klepje scheurt weleens,waardoor de turbo onvoldoende druk kan opbouwen.

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Nog even een correctie,ik bedoelde de inlaatzijde van de turbo.

Rowydi (0), 6 jaar geleden

Bedankt jaker voor je reactie. Ik ga daar van het weekend naar kijken. Hopelijk is dat de oplossing.

Rowydi (0), 6 jaar geleden

Beste jaker,

Je hebt me enorm geholpen. Ik kon het niet laten om alvast te kijken. De as van de omloopklep ligt los van de turbo en wordt zo dus niet meegenomen. Nu het weer erop krijgen. Heb het net even geprobeerd maar er is daar weinig ruimte. Ik heb wat meer tijd hiervoor nodig om er goed bij te kunnen komen. Nog suggesties, misschien wat druk erop zetten zodat de as wat naar buiten komt, of juist niet en toch alles demonteren?
Nogmaals hartelijk bedankt want ik ben er zeker van dat je de oplossing gevonden hebt, top 👍!!!

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Nou,mooi dat je het euvel gevonden hebt,enig blik(hitteschilden) zal wel verwijderd moeten worden.
Dan hangt het ervan af of het asje gewoon is losgeschoten of dat er iets gebroken is.
De fabriek geeft geen losse onderdelen voor deze turbo voor zover ik weet .
Er kan op de drukdoos wel wat druk gezet worden max 1 bar of zo

ricky (0) PRO, 6 jaar geleden

Ik heb vaker gehad dat de as van de waste gate helemaal uitgelubberd was waardoor de waste gate klep zoveel speling had dat deze niet meer afsloot en dus daardoor kan de turbo geen druk meer opbouwen. Maar het kan net zo goed wat anders zijn bij dit type motor, van een defect klepje of lek slangetje tot aan een gebroken turbo as. Je moet het in ieder geval zoeken in het turbo gedeelte aangezien hij onder de 3500 toeren goed loopt (dat is compressor gebied).

Rowydi (0), 6 jaar geleden

De verbinding van de omloopklep naar de turbo is afgebroken.
Wat jaker al zegt er zijn geen losse onderdelen te vinden dus zelf met de draaibank in de weer geweest en een koppeling gedraaid. Deze gemonteerd en het werkt weer ☺. De auto trekt weer door als een nieuwe.
Allemaal bedankt voor jullie reacties 👍.

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Nou prachtig, een hoop geld bespaard.

Rowydi (0), 6 jaar geleden

Zeker, ben er ook erg blij mee dat het opgelost is, top!
Er zat trouwens bij een koude motor ook een rammeltje in en deze is nu ook weg.
Een nieuwe turbo inclusief montage had me denk ik hier bij de lokale VW dealer ruim €1000,- gekost.

Mr_Karto (0), 1 jaar geleden

Hallo allen is het makkelijk te verhelpen? Hoe omschrijf je dit het beste mocht dit uitgelegd worden bij een garage?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Tiguan of stel zelf een nieuwe vraag.