Volkswagen KAMPEERAUTO II D 57 KW: schakelt slecht van 4 naar 3

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Diesel, Motorcode: AAB, Motorinhoud (cc): 2400, Vermogen (kw): 57

hoi ,
Sinds kort heb ik een probleempje met terugschakelen van de vierde naar de derde versnelling.
Het is net of de pook de versnelling niet kan vinden.
Kan het Iets zijn afstelling of schakelmechanisme speling ??
twee jaar geleden is het bekende bolletje vervangen.

Het opschakelen gaat perfect en gemakkelijk.
Ik dacht eerst aan de synchromesh ring..... maar ik hoor geen kraken of zo en bij opschakelen is er geen probleem.

Het is een t4 westfalia campertje met bijna 300000 op de teller.

heeft iemand een idee wat het kan zijn ??
alvast bedankt mat

math1

Geplaatst door math1 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 5 jaar geleden

Ik vermoed ook speling , bovenop de bak zit het mechanisme , buiten het bolletje zitten er nog wel meer punten waar speling op kan komen met 300.000 km is dat niet vreemd natuurlijk , zou daar dus eerst eens naar kijken.

math1 (0), 5 jaar geleden

bedankt Kaleido,, zal volgende week op onderzoek uitgaan.

math1 (0), 5 jaar geleden

zit hem het niet in de speling denk ik na zoeken. :-(

Als ik tussentijds wat tussen gas geef tijdens terug schakelen dan gaat het wel goed.
Misschien toch de synchromesh ring, wat ik dan wel raar vind ...waarom doet hij het bij opschakelen wel goed en hoor ik geen kraken met op en neer schakelen
mvg mat

Punt (35) PRO, 5 jaar geleden

Probeer eerst eens andere/ dunnere olie in de bak .

De buiten temperatuur speelt ook zeker een rol.

Succes.

math1 (0), 5 jaar geleden

Bedankt, maar;
Het euvel is deze zomer ontstaan,, Het was toen heel warm dan is de olie toch al veel dunner, of gaat dat bij transmissie niet op ??
gr. mat

Punt (35) PRO, 5 jaar geleden

Leuk dat je zo iets nu vertelt . Met andere/dunnere olie en het blijkt te werken ben je goedkoper klaar .

Heb zelf veel aan die auto's gewerkt maar bakken gingen zelden stuk.

Vr. Groet.

kaleido 1 (1610) PRO, 5 jaar geleden

Ik zou ook eerst iets dunnere olie proberen , maar na meer info , lijkt het toch op een synchromeshring die slecht wordt.
Opschakelen is een andere actie qua toerental en belasting.

math1 (0), 5 jaar geleden

hoi,

Hij staat nu in de winterstalling, als hij eruit komt ga ik gelijk dunnere olie erin doen.
Enig idee welke olie ik dan het beste kan gebruiken

met dank en groetjes.

kaleido 1 (1610) PRO, 5 jaar geleden

Afhankelijk van wat er nu in zit .

math1 (0), 5 jaar geleden

tja dat is de vraag,.....zal eens kijken wat er origineel in moet en dan neem ik wat dunnere olie dan de geadviseerde van VW..

Allen alvast bedankt.

Nog een vraagje vooraf.
Stel dat het toch de sychro mesch ring is, kan je deze vanuit de zijkant van de bak vervangen?? Dit kon namelijk wel met de ring voor de vijfde versnelling. Of moet nu de hele bak uit elkaar hiervoor.

gr. mat

kaleido 1 (1610) PRO, 5 jaar geleden

Alleen de 5e kun je bij.

math1 (0), 4 jaar geleden

inmiddels dunnere olie erin gedaan,,,andere gangen schakelen nu een stuk fijner echter probleem met schakelen van 4 naar 3 blijft. Geef nu maar wat tussen gas en dat werkt ook.

Zal dan toch de synchromesch ring zijn de plakt of zo ???

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.