Volkswagen GOLF: Bedrading nokkenas sensor

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AGZ, Motorinhoud (cc): 2400, Vermogen (kw): 110

Hallo,

Is er misschien iemand die een schemaatje heeft van de bedrading van de nokkenas sensor van deze 2,3v5?

Op pootje 1 van de stekker meet ik 4,96v

Op pootje 2 meet ik 11,16v

Op pootje 3 0.v

Zijn deze waardes correct?

Of is toch gewoon mijn ketting opgerekt ?

Ik heb hem uit gelezen met vagcom en daar kwam bijgaande foutcode uit.

Alvast dank
Jeroen

papa010

Geplaatst door papa010 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

voyager (0), 5 jaar geleden

Wat was de foutcode?

papa010 (0), 5 jaar geleden

00515

djoeri (0) PRO, 5 jaar geleden

Bron: http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html

foutcode: 00515 (de overeenkomstige OBD code(s) is/zijn: P0340, P0341, P0342, P0343 en P0344) hex: 203

Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.
nl Nokkenas Hall-sensor (G40)
du Hallgeber (G40)
en Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)

Extra info bij de foutcodes.
Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.

Geen signaal ↔ (No Signal)

Mogelijke verschijnselen:

Storingslampje (MIL) brandt

Mogelijke oorzaken:

Bedrading en/of aansluitingen van/naar Nokkenas Hall-sensor (G40) defect
Nokkenas Hall-sensor (G40) defect

Mogelijke oplossingen:

Check / repareer de bedrading van/naar Nokkenas Hall-sensor (G40)
Check (meetwaardeblokken / vervang Nokkenas Hall-sensor (G40)
Check (meetwaardeblokken / vervang de Regelmodule Motor (ECU)
Check / repareer het Bedieningsmechanisme nokkenaspositie

Extra info:

Sommige oudere auto's tonen deze fout zolang de motor niet loopt. Als je twijfelt lees dan de foutcodes opnieuw uit bij draaiende motor
Timing nokkenas (G40)

Onwaarschijnlijk signaal ↔ (Implausible Signal)
Mogelijke oorzaken:

Nokkenas timing buiten specificatie
Bedrading en/of aansluitingen van-naar Nokkenas Hall-sensor (G40)
Nokkenas Hall-sensor (G40) defect
Regelmodule Motor defect (onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)

Mogelijke oplossingen:

Check nokkenas timing
Check bedrading en aansluitingen van/naar de Nokkenas Hall-sensor (G40)
Check (meetwaardeblokken) / vervang Nokkenas Hall-sensor (G40)
Check (meetwaardeblokken) / vervang de Regelmodule Motor

Extra info:

Timing nokkenas

Kortsluiting naar plus ↔ (Open or Short to Plus)
Mogelijke oorzaken:

Bedrading en/of aansluitingen van/naar de Nokkenas Hall-sensor (G40) defect
Nokkenas Hall-sensor (G40) verkeerd geïnstalleerd
Nokkenas Hall-sensor (G40) defect
Timing van de nokkenas buiten specificaties

Mogelijke oplossingen:

Check / repareer de bedrading en aansluitingen van/naar Nokkenas Hall-sensor (G40)
Check (meetwaardeblokken) / vervang Nokkenas Hall-sensor (G40)
Check (meetwaardeblokken) timing nokkenas
Check (meetwaardeblokken) / vervang Regelmodule Motor

Extra info:

Timing nokkenas (G40)

Kortsluiting naar Massa ↔ (Short to Ground)

Mogelijke verschijnselen:

Verminderd vermogen
Verkeerde emissies
Hoog brandstof verbruik
Timing van de nokkenas buiten specificaties

Mogelijke oorzaken:

Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
Bedrading en/of aansluitingen va/naar de Nokkenas Hall-sensor (G40) defect
Nokkenas Hall-sensor (G40) defect
Als je de storing kunt wissen met niet draaiende motor (!) dan is de distributie van tijd af
Regelmodule Motor defect (onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)

Mogelijke oplossingen:

Check / vervang zekering(en)
haal de zekering(en) er uit
maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
zekering(en) terugplaatsen / vervangen
soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
Check / repareer de bedrading en aansluitingen van/naar de Nokkenas Hall-sensor (G40)
Check (meetwaardeblokken) / vervang Nokkenas Hall-sensor (G40)
Check / distributie
Check (meetwaardeblokken) / vervang de Regelmodule Motor

Extra info:

Timing nokkenas (G40)

djoeri (0) PRO, 5 jaar geleden

Bron: http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html

Timing nokkenas
De nokkenas wordt aangedreven door de distributieriem. Aan de nokkenas zit een tandwiel. Dat tandwiel draait langs een sensor (G40) waardoor die sensor precies weet in welke stand de nokkenas staat (nokkenastiming op tijd of niet). Als de distributieriem niet juist gemonteerd is dan heeft dat gevolgen voor het op tijd openen en sluiten van de in- en uitlaatkleppen. De nokkenassensor wordt o.a. gebruikt om de inspuittijdstippen te bepalen i.s.m. de krukassensor (G28).

Let op:

(G40) is de nokkenassensor voor motoren die de cilinders in 1 lijn hebben liggen
(G163) is de nokkenassensor voor bank 2 bij motoren met 2 rijen cilinders
alleen beschikbaar voor pd TDI's (pompverstuiver), want vp TDI's (verdelerpomp) hebben geen nokkenassensor
met deze mogelijkheid binnen VAG-COM kun je alleen de timing van de nokkenas meten; wil je die timing op tijd zetten, dan zul je moeten sleutelen
als de nokkenassensor zegt dat de nokkenastiming niet klopt dan slaat de motor niet aan

Procedure om de timing te checken aan de hand van Nokkenaspositiesensor G40:

blok op bedrijfstemperatuur (85 graden), stationair laten lopen met alle stroomvreters uitgeschakeld (airco, achterruitverwarming, verlichting enz)
sluit VAG-COM aan
ga naar [Select]
dan naar [01 - Engine]
dan naar [Meas. Blocks - 08]
dan naar [Group 004]

VAG-COM moet er nu ongeveer zo uitzien:

Dank aan Marcel voor de screendump.

Bij het vierde blok staat de timing van de nokkenas; in dit voorbeeld dus -5.0 CF.

nl: timing nokkenas.
du: Synchronisationswinkel; de eenheid is °KW = Grad Kurbelwelle (stand van de krukas in graden)
en: Synchro.angle; de eenheid is °Ck = degrees Crankshaft (stand van de krukas in graden)

De tolerantie-waarden staan er bij (hier -3.. +3 °Ck). De auto in dit voorbeeld is dus buiten de tolerantie en liep na correctie stationair duidelijk rustiger.
Tolerantie = voorgeschreven waarde / grenzen; Duits: Sollwert; Engels: desired value.

N.B.1: let wel op dat je de labelfile gebruikt speciaal voor jouw auto, anders zie je verkeerde tolerantiegrenzen. In dit geval dus "038-906-019-130.lbl", voor een AVF (96kW).
N.B.2: de tolerantiewaarden die worden weergegeven komen niet van het VAG-concern, wel van Ross-Tech.
N.B.3: een kritische monteur houdt 0.0 - 0.5 °Ck als tolerantiegrens aan.
N.B.4: de ervaring is dat de auto met een kleine negatieve waarde (tussen -0.3 en -0.7) mooi loopt en vlot is.

Als de waarde (duidelijk) buiten de tolerantie is:

de nokkenassensor (G40) is defect.
de bedrading naar/van de nokkenassensor (G40) is defect (losse kontakten, kortsluiting).
de nokkenassensor (G40) is niet goed gemonteerd.
het nokkenastandwiel is beschadigd of is verdraaid.
de grootte van de spleet tussen de nokkenassensor (G40) en het nokkenastandwiel is niet in orde.

Mogelijke fouten: 00512 00515 16400 16401 16402 16403 16555 16724 16725 16726 16727 16728 17745 17746 17747 17748 17759 19463 19464

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.