Volkswagen PASSAT CC: Melding storing auto trilt bij lage snelheid

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 2000

Goedenavond,

Ik heb vandaag een Passat (2.0) CC 2011 gekocht.
Nadat ik de auto een aantal uren heb geparkeerd, dacht ik ik ga zo een rondje rijden.
Bij het opstarten merkte gelijk dat de motor stationair op hoge toren draaide. Ik deed de auto uit en weer opnieuw gestart. Opeens ging een storingslampje (gele motortje) in de dashboard branden.
Ik merkte ook dat de auto bij lage snelheden trilde.
Heeft iemand een idee wat dit zou zijn?

Toen ik de auto bekeek( voor de aankoop) brandde toen het zelfde lampje
De verkoper zei dat ze de auto hebben uitgelezen en dat het de bobine zou zijn.
Toen ik de auto kochte, zei de verkoper dat de bobine vervangen was en de storing hiermee geholpen was.
Ik maak me wel druk om de trillen...(koude motor en lage snelheden)

Bedankt

Frank1122

Geplaatst door Frank1122 (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Is de verkoper een bedrijf? Zo ja, dan heb je recht op wettelijke garantie.
Als de auto was uitgelezen, dan kan men ook de foutcodes resetten na het repareren.
Het pleit niet voor de verkoper dat deze zegt dat de storing is opgelost, maar dat het lampje nog wel aan was.
Dan heb je niet eens de moeite genomen van een korte proefrit na reparatie.
Of zou men de bobine gaan vervangen nadat de koop gesloten was, maar voordat je de auto ophaalde?

Even voor de zekerheid: dat brandende lampje was met draaiende motor? Met contact aan is het normaal dat dat lampje brandt.
En heb je ook preof gereden met de auto? En wat deed het lampje toen? Aan of uit tijdens de proefrit?

Frank1122 (0), 5 jaar geleden

Bedankt voor je reactie
Het lampje brandt bij draaiende motor.
Ik heb idd een proefrit gedaan. Het lampje brandde toen al. De verkoper zei dat ze de auto hebben uitgelezen en dat dit een klein dingetje was die gemaakt zal worden voordat de auto verkocht wordt.

Ik heb de auto teruggebracht zodat de storing uitgelezen kan worden (valt idd onder garantie, auto van een bedrijf gekocht).
Maar ik maak me zorgen over het licht trillen op lage toeren. Ik ben bang dat het bedrijf de auto niet grondig onderzoekt ( pleister plakken) en dat na de garantie ik met grote reparatie geconfronteerd wordt.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Zorg dat je klachten geregistreerd worden, dus bevestig schriftelijk wat er nu aan de hand is.
Op die manier kun je bewijzen dat je de klacht TIJDENS de garantie periode gemeld hebt.
Dat de verkoper de auto pas na de garantie periode repareert is dan niet jouw schuld.
Wat ook helpt is als je iemand anders de auto laat uitlezen als het lampje nog steeds brandt of weer gaat branden.
Dan heb je een bewijs welke storingen erin stonden en als je die hier meldt mischien een aantal tips over wat er aan de hand is.
Uitlezen bij voorkeur door de dealer dan kan deze alle systemen van de auto controleren.
Maar desnoods kan ieder APK station de meest belangrijke foutcodes uitlezen van de motor..
Maak een foto van het uitleesscherm of vraag om een afdruk op papier.

Ik blijf het een twijvelachtig verhaal vinden van de verkoper.
Als het zo'n simpele reparatie was, dan doe je die toch meteen, voordat belangstellenden een proefrit maken.
Dan voorkom je dat iemand afknapt op dat brandende lampje en weg loopt.
En voor jezelf als je weer een autio koopt: eerst de brandende lampen oplossen (repareren) en dan weer een proefrit maken.
En daarna pas beslissen over wel of niet kopen.

N.B.: ik zie nog niet in waarom de auto na het starten opeens zo'n hoog toerental draait als de bobine defect is.
Wel kan een defecte bobine het trillen veroorzaken, maar zonder foutcodes is het niet te zeggen of de bobine ook echt defect is.
Ik ben bang dat er nog meer niet klopt aan in ieder geval de motor.

Frank1122 (0), 5 jaar geleden

Hartelijk dank voor je reactie en advies,
Ze hebben de auto in de garage uitgelezen. De ERG klep was vervuild.
Volgens de garage zou een vervuilde klep de benoemde klachten veroorzaken.

Ze gaan de klep reinigen. Ik heb begrepen dat dit een hele klus is om bij de klep te komen.
Ik had het het liefst dat de klep vervangen wordt i.p.v. gereinigd, maar vervangen gaan ze niet doen.

Ik hoop dat dit een goede oplossing is. Het gaat een paar dagen duren voordat de auto klaar is.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Behalve dan voor dat hoge toeren draaien na de start. Ook bij deze uitleg heb ik zo mijn twijvels.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Frank1122,

Geef ze de kans om het op te lossen.
Maar ik had de auto niet gekocht met een brandend lampje.
Geen hand vol maar een land vol.

En zoals Oldford ook al aangeeft,brandende storingslampjes en daar als garage een kleinigheidje aan verbinden vind ik altijd verdacht.
En wat die EGR klep betreft,schoonmaken helpt niet,vervangen wel,vaak zijn ze inwendig kapot.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.