Volkswagen Polo: motorprobleem

Bouwjaar: 2015, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld

Graag uw advies - sept 2018 - Aankoop VW Polo 104 tdi bouwjaar 07-2015 a 9400, met BOVAg garantie a 6 mnd - garage zit wat ver weg maar toch besloten deze aankoop te doen. 1e auto zoon 20 jr voor gebruik woon/werk 140 a 150km per dag, rustige rijder. Ons advies, koop een goede auto omdat je dagelijks behoorlijk wat km moet rijden.Onderhoud bij VW garage omdat het dan altijd geregistreerd staat.
2 wkn na de Bovag garantie, het lampje van voorgloeien brand, hij zet de auto stil langs de kant vd weg, bij opnieuw starten is het weg.
Dit komt de weken erna af en toe voor. Dan begint ook het motorlampje af en toe te branden en verliest de auto soms vermogen. Dit direct gemeld bij de verkopende garage, welke ons verwijst naar een vw dealer om de auto uit te lezen. Contact met de vw garage opgenomen waar in december winterbanden en wintercheck is gedaan. Onze vraag of dit klachten zijn van de EGR, wat een kwaal blijkt te zijn. Wordt niet op in gegaan. Antwoord, als het lampje af en toe brand is er geen probleem, verder geen klachten kunt u doorrijden. Eind april weer dezelfde klacht, auto stilgezet en contact opgenomen met hulpdienst welke zei dat ik gewoon 1000 km kon doorrijden maar wel contact met de garage moet opnemen. Auto gaat steeds vaker stotteren en ook het olielampje brandt regelmatig, terwijl oliepeil oke isAuto uitgelezen, brandstofdruk sensor, Gesprek met de garage omdat een beurt ook gepland moest worden en weer onze vrees dat de EGR stuk is. Advies garage, eerst beurt, kijken of problemen weg zijn, zo niet dan de druksensor vervangen. Beurt met vervangen brandstoffilter en oliefilter. Hierna zijn problemen erger, alarm gaat zomaar af, 2 dgn na beurt zwarte rookpluimen uitlaat, zeer slecht rijden, inhouden etc. Gesprek met garage -> vliegwiel kapot en ms ook de turbo, u kunt er gewoon mee rijden... Ok 2 dgn later auto stopt ermee, nu blijken er kosten te zijn van 4500 waaronder het vliegwiel en injectors en EGR moet schoongemaakt etc. Overleg met garage is niet mogelijk, zij zijn star terwijl wij een leek zijn betreffende auto's en uit zijn gegaan van hun adviezen. Graag advies
De klachten zijn onstaan net na de garantieperiode, is het niet vreemd dat een auto van 3 jaar oud met nu 130000 op de teller, 2 mnd na garantieperiode een reparaite vergt van 4500, bijna de helft vd aankoopprijs? Heeft de garage waar het onderhoud is uitgevoerd fouten gemaakt omdat de ernst na de beurt is begonnen en zij nu ineens met allerlei kosten voor reparaties komen die enkele weken daarvoor bij de grote beurt niet ter sprake zijn gekomen. Wij weten het neit meer en zitten met de handen in het haar. Auto 9 mnd geleden gekocht voor bijna 10000, nu kosten van 4500 a 5000. Ten tijde van de aankoop alles goed uitgevraagd, eventuele kwalen, schades enz, alles was goed en kijk nu. Graag adviezen

CF

Geplaatst door CF (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Hans4040 (305) PRO, 4 jaar geleden

Advies;
Neem contact op met BOVAG geschillen commissie en bespreek wat je mogelijkheden zijn.

Dit is geen onderwerp voor dit forum, want wij houden het graag bij het samen oplossen van technische problemen en geen juridische zaken.

mvg.
Forum admin.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Helemaal zonder rechten ben je niet.
Je hebt nog steeds wettelijke rechten, ook al is het grote probleem meer dan 6 maanden na aankoop ontstaan.
Je moet wel kunnen bewijzen (voor een rechter) dat de problemen bij aankoop al aanwezig waren.
Zie ook: https://www.consuwijzer.nl/garantie-repa...

Wat niet helpt is dat de auto kennelijk niet is uitgelezen zoals de verkoper verzocht en dat er bij de 1e klacht geen onderzoek is gedaan. Diegene die de uitspraak "Antwoord, als het lampje af en toe brand is er geen probleem, verder geen klachten kunt u doorrijden" deed, is op zijn minst mede schuldig aan het verergeren van het probleem.
Ook het advies van de hulpdienst om 1000 kilometer verder te rijden helpt zeker niet.
Vervolgens hebben we dan een garage die denkt dat het stotteren wel overgaat na een beurt.
Was dat de verkoper of de VW-garage?
Dan een garage (verkoper?) die zegt dat je met een kapotte turbo gewoon door kunt rijden.
Ieder techneut weet dat als de turbo defect is er hrote kans op motorschade bestaat bij doorrijden.

Lid van de ANWB? Neem dan eens contact op met de juridische dienst van de ANWB.

CF (0), 4 jaar geleden

Dankjulliewel voor de antwoorden. Bovag inmiddels benaderd, kunnen niets doen is buiten de 6 maanden. Uiteindelijk is duidelijk wat er stuk is, vliegwiel, Verstuivers, roetfilter en EGR. Ik zit op dit forum omdat ik geen verstand heb van auto;s en jullie wel. wil iemand mij vertellen of het ene probleem te maken heeft met het andere? De brandstoffilter is vervangen en daarna zijn de problemen met het roet begonnen, 2 dagen na de beurt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.