Volkswagen Passat: 1.4TSI CAXA loopt soms onregelmatig maar geen storingsmelding

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CAXA, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 122

Hoi,

het volgende doet zicht voor, mijn VW Passat B7 1.4TSI 122pk CAXA motor loopt soms onregelmatig (inhouden/overslag?). Merkbaar is dit het best bij wat lagere toerentallen (85km/u in 6), stationair of bij het optrekken is er geen probleem. Ook het verbruik is iets hoger, ik haal de 1:15 niet meer (1:14.0-1:14.8). Verder kan ik geen relatie leggen met temperatuur of iets.

Inmiddels met VCDS de boel uitgelezen en er wordt geen storing gemeld. Graag jullie advies!

Groeten,

Robert

Robert10037

Geplaatst door Robert10037 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jaker (0) PRO, 4 jaar geleden

Als het mogelijk is een datalog maken tijdens rijden en controleren op overslag herkennning.
Als de overslag niet te vaak voorkomt,deze is wel voelbaar wordt nog geen storingsmelding gegeven.
het is goed mogelijk dat het inlaat traject vervuild is,komt best wel vaak voor,vooral als er meestal rustig mee gereden wordt. zie afbeelding.

Robert10037 (0), 4 jaar geleden

Ik geloof wel dat ik tot de categorie "rustige" rijders behoor... Welke waarden moet ik rijdend loggen om dit te bevestigen? En hoe is dit op te lossen?

jaker (0) PRO, 4 jaar geleden

Om overslag te bekijken groep 01 (engine) en meetwaarde blokken 14-17.
In deze meetwaarde blokken wordt het aantal gedecteerde overslag herkenning per cilinder zichtbaar gemaakt.
Bij een overslag herkenning zie je dan steeds het getal oplopen.
Na ongeveer 2000 omw. begint de ecu opnieuw te tellen en begint dus weer op 0
Je kan dit het veiligst met 2 personen doen waarbij 1 de waarden waarneemt en de ander op het verkeer let.
hebben alle cilinders wel een overslag dan is zeker vervuiling in het spel.
Er bestaan wel toevoegingen voor in de brandstof die claimen de vervuiling op te ruimen,maar anders zal het mechanisch moeten gebeuren,inlaatspruitstuk demonteren en kleppen schoonmaken.
Hiervoor is wel enige technische kennis en sleutelvaardigheid benodigd,En het is tamelijk arbeidsintensief

Robert10037 (0), 4 jaar geleden

Nog ff een hulpje regelen dus... :-) Welke toevoegingen zijn dat? Heb je merk en type waar goede resultaten mee behaald zijn?

jaker (0) PRO, 4 jaar geleden

Er zijn van verschillende merken additives in de handel o.a b.v van bardahl.
Ook wel goede resultaten met forte,maar dit is dacht ik niet voor particulieren en moet onder "werkplaats begeleiding " gebruikt worden.
Zou eens googelen met trefwoord vervuiling van tsi motoren,kom je wel het een en ander tegen.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Bij een TSi motor wordt de brandstof rechtstreeks in de cylinder ingespoten.
De benzine (met of zonder toevoeging) komt dus NIET in het inlaatspruitstuk en zal daar dus ook niets reinigen.

jaker (0) PRO, 4 jaar geleden

Het klopt dat de brandstof direct in de cilinder wordt gespoten,additieves in de brandstof kunnen toch wel effect hebben daar deze de verstuivers reinigen.
De neusjes van de verstuivers koeken ook wel aan met verkoolde benzine waardoor het inspuitbeeld verstoord wordt,met een slechte verbranding tot gevolg.
Het inlaat traject wordt hierdoor niet schoon,maar je moet ergens beginnen,en dit lijkt het meest prijsvriendelijk.

primera p11 (0), 4 jaar geleden

Dat is verloren moeite.
Het zal de verstuivers reinigen maar het het echte probleem,het vervuilde inlaattrajekt word er niet mee gereinigd.
En dat is de boosdoener.
En zoals gezegd,injectiereingers doen helemaal niets want de vervuiling zit op de inlaatkleppen en daardoor sluiten ze niet netjes meer af of door vervuiling van de klepstelen zijn ze niet meer goed gangbaar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.