Volkswagen Polo 1987: hikkende motor

  • pverbeek @ 25/01/2007, 19:36

    Volkswagen Polo
    bouwjaar: 1987
    brandstof: benzine
    motorcode: 1300 type MH

    dag forummers,

    De Polo heeft de eigenaardige eigenschap om soms na 20 of meer km in te houden. Dat gebeurt als ik het gas een beetje, of helemaal, dat maakt niet uit, loslaat. De motor begint te hikken. Eerst een keer, maar al spoedig kan ik gas geven wat ik wil, maar vooruit komen doet -ie met pijn en moeite. Laat ik hem uitlopen en trap het koppelingspedaal in, dan loopt de motor zeer onregelmatig maar slaat meestal af. koppelingspedaal weer op laten komen, en het hikken gaat verder. Meestal eindigd dit gebeuren door de auto langs de kant van de weg te zetten, contact uitschakelen, even wachten en opnieuw starten. De motor loopt weer als een tierelier, niets aan de hand, tot het weer gebeurt. Dat kan kort daarna zijn maar het kan ook helemaal niet meer gebeuren.
    Het gekke is dat het soms ook helemaal niet optreedt, en kan ik er zo 100 km mee rijden.

    Rarara wat is de oplossing?

    Wat ik al gedaan heb is het volgende:
    Onstekingstijdstip gecontroleerd en staat goed, bougies, rortor en verdelekap met bougiekabels vervangen.
    Luchfilter inlaatklep gecontroleerd, diverse slangetjes van en naar de carburateur schoongemaakt/doorgeblazen/ vervangen.
    Carterventilatie schoongemaakt
    Carburateursreingingsmiddel in de bezinetank gedaan
    Benzinegroffilter vv
    Motor komt goed op temperatuur. Er heeft echter ooit een gasinstallatie in gezeten, km stand (vermoedelijk) 270.000.

    Alvast bedankt




  • jan T @ 25/01/2007, 20:09

    peter werkt de voorverwarming van je luchtfilter wel goed ik bedoel als de motor koud is dan moet er dus warme lucht vanaf het uitlaatspruitstuk aangezogen worden.
    controleer deze klep en de slang eens en de vacuum bediening.

    groetjes jan.

  • CARS&MOTORS @ 25/01/2007, 20:28

    na 20 km of meer.
    is vlgens mij dan geen koude motor meer.
    kijk eens onder de voet van de carb.
    soms laten ze een gas voet zitten en deze kan valse lucht geven
    en volgens mij heeft deze een rubber onder voet,die willen weleens doordroogte inscheuren en dan lekken.
    pak het lucht filr en trek hier eens flink aan.
    als t lekt merk je dit meteen.
    geenangst ,als je m stuk trekt was ie toch al stuk en als ie goed is trek je m niet zo snel stuk.

  • pverbeek @ 26/01/2007, 19:36

    jan T :

    peter werkt de voorverwarming van je luchtfilter wel goed ik bedoel als de motor koud is dan moet er dus warme lucht vanaf het uitlaatspruitstuk aangezogen worden.
    controleer deze klep en de slang eens en de vacuum bediening.

    groetjes jan.


    Het kan inderdaad de klep zijn. Ik heb de klep nu met een parker vastgezet op de warme lucht stand, zoals je vroeger de zomer/winter stand op de inlaatpijp van het luchtfilter had. De slang heb ik losgenomen en afgedopt.
    Maandag gaat de auto weer een eind rijden, ik hou je op de hoogte.

    groet P.

  • pverbeek @ 26/01/2007, 19:47

    jan T :

    peter werkt de voorverwarming van je luchtfilter wel goed ik bedoel als de motor koud is dan moet er dus warme lucht vanaf het uitlaatspruitstuk aangezogen worden.
    controleer deze klep en de slang eens en de vacuum bediening.

    groetjes jan.


    Dag Jan,

    Het zou best de klep in de luchtfilterinlaat kunnen zijn. Ik heb de klep vastgezet met een parker, zodat nu warme lucht wordt aangezogen. De vacuumslang heb ik losgekoppeld en aan beide zijden afgedopt, want dat heeft nu toch geen zin meer. Zo heb je weer een ouderwetse zomer/winterstand van het luchtfilter.
    Maandag gaat de auto weer een grote afstand afleggen, ik ben benieuwd.

    gr. P.

  • pverbeek @ 26/01/2007, 20:32

    CARS&MOTORS :

    na 20 km of meer.
    is vlgens mij dan geen koude motor meer.
    kijk eens onder de voet van de carb.
    soms laten ze een gas voet zitten en deze kan valse lucht geven
    en volgens mij heeft deze een rubber onder voet,die willen weleens doordroogte inscheuren en dan lekken.
    pak het lucht filr en trek hier eens flink aan.
    als t lekt merk je dit meteen.
    geenangst ,als je m stuk trekt was ie toch al stuk en als ie goed is trek je m niet zo snel stuk.


    Onder de voet van de carburateur zit geen gasvoet; deze zat boven de carburateur. Het luchtfilter zit goed vast, de motor blijft gewoon lopen als ik aan het luchtfilter trek. Nader beschouwd klopt dat ook wel, de rubberen pakking ziet er goed uit.
    In ieder geval bedankt voor de tip!

    Gr. p.

  • jan T @ 26/01/2007, 21:33

    nou peter ik ben benieuwd en wacht het af.

    groetjes jan.

  • pverbeek @ 29/01/2007, 07:20

    jan T :

    nou peter ik ben benieuwd en wacht het af.

    groetjes jan.


    Dag Jan, de auto heeft perfect gereden, geen enkele keer ingehouden of afgeslagen. Naderhand is het ook allemaal te beredeneren, maar ja op het moment zelf geloof je het niet.
    Ooit heb eens eerder last gehad van een bevroren carburateur, want in mijn visie is dit de oorzaak geweest van alle ellende. Gaspedaal terug nemen, de ijskoude lucht kan geen kant meer op en de lucht bevriest te plekke. Daarom sloeg de motor ook zo weer aan als-ie stilstond.

    Nogmaals bedankt voor de tip!!

    Gr.P.

  • jan T @ 29/01/2007, 20:01

    ja peter bij dit soort auto s kan dat nog gebeuren he; toen ik begon in 1979 kwam deze klacht veel meer voor vooral met vochtig weer zo rond of net boven het vriespunt.
    zo doende moest ik met jou klacht daar aan denken.
    nu maar hopen dat het goed blijft en daardoor blijkt dat we gelijk hebben.

    groetjes jan.

  • Ken jij iemand die de oplossing weet? Deel het:

Soortgelijke problemen? Zoek hier verder.

  • Carpartsdirect.nl
  • Carpardoo
  • obdpartners
  • Additievenshop Zijkant
  • Car interface