Volvo 340: motor schommelt,start slecht,zuipt benzine en stinkt ook naar be

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo

Mijn 340dl 1.4 uit 1987 start nog al moeilijk. Als ik hem start heb ik stroom genoeg, bijna 14v dus daar ligt het niet aan. ik moet een mooie tijd starten voordat hij aanslaat, zodra hij aanslaat loopt hij ook in 1 keer.

Hij verbruikt op zijn zuinigste 1:10 (dan rij ik met nog geen 100 over de snelweg), Als hij stationair loopt schommelt hij zodat de hele auto schudt, en hij stinkt soms ook naar benzine.

iemand een idee?

erikhuis8

Geplaatst door erikhuis8 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 340? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

1 : 10 is vrij normaal tot goed voor deze auto uit 1987. Men keek toen niet op 'n liter meer of minder.
De 2 liters liepen 1 : 7..........
Bekend is wel dat de carburateurdeksels graag los gaan zitten. De schroeven lopen los. Vaak is de schroefdraad ook al gammel.
Gevolg is beroerd lopen, carburateur overlopen ( stinken ), slecht aanslaan enz.

erikhuis8 (0), 12 jaar geleden

oke wil ik dat eens bekijken, dus even de luchtfilterhuis eraf en dan kan ik het zien?

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Ja, dan kun je het zien.
Nog iets: de carburateurvoet trok ook regelmatig krom. Gingen ze ook beroerd lopen.

erikhuis8 (0), 12 jaar geleden

oke, zal ik dat ff bekijken, zitten daar ook pakkingen tussen? of moet ik daar vloeibare tussen doen of zit dat zo op elkaar?

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Zit een pakking tussen. Niet gaan knoeien met vloeibare.
Als de pakking per ongeluk stuk gaat, kun je zelf een nieuwe maken van een verpakkingsdoos waar bv. koffiefilters, soepgroente of iets dergelijks inzitten. Carburateur er opzetten, aftekenen met een potlood en uitknippen. Klaar.

erikhuis8 (0), 12 jaar geleden

oke nou super bedankt voor de info! ga morgen ff kijken!

erikhuis8 (0), 12 jaar geleden

Nou het heeft even geduurt maar heb alles bekeken.

De carburateur zat wel wat los, dus heb die 4 onderste moeren aangedraaid, daar ging hij wel iets mooier van lopen maar nog niet zoals het hoort. Verder de pakking van de bovenste gedeelte bekeken maar dat lijkt wel goed, zweet alleen heel licht volgens mij. Hij start nog steeds heel beroerd als hij koud is, schommelt nog steeds, en stinkt nog steeds naar benzine (vooral bij het rijden, en heb het idee dat ik hem alleen ruik als de kachel op koud staat).

wie o wie kan mij verder helpen.

FvdL (0), 5 jaar geleden

Voor wat het waard is.
Heb vroeger ook zo eentje gehad en diverse andere met een Renault motor.

De start procedure van deze motoren luistert redelijk nauw.
Koude start:
NIET aan het gaspedaal komen, choke geheel uittrekken, op het moment dat ie aanslaat of lijkt te gaan aanslaan, de choke direct terug naar half.
Zou meteen moeten lopen.
Warme start:
GEEN choke, gaspedaal een beetje indrukken, starten. Zou vrijwel direct moeten starten.

Een bekende heuvel van oude hoogspanningskabels is dat ze niet lang meegaan met als eerste gevolg dat ie slecht gaat starten en slecht stationair lopen.
Na drie jaar, verving ik ze ruckzichtloos. Tegenwoordig om de tien jaar.

Ik neem aan dat je kleppen goed afgesteld zijn en er geen verbrande klep inzit.

Als ie verzuipt, kijk eens of er geen vuil is in het klepje in de vlotterkamer en vlotterkamer schoonmaken.

Bandenspanning op 2,4 bar helpt ook het verbruik in toom te houden.

Last but not least: werken de vacuumkleppen wel goed en zijn de vacuum slangen niet gescheurd?
En is het vaantje aan de carburateur nog goed op zijn plek?
Bij deze laatste zaken, zal de variomatic later opschakelen waardoor het verbruik duidelijk toeneemt.

Succes, ik lees graag wat voor resultaten je hiermee bereikt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 340 of stel zelf een nieuwe vraag.