Volvo V70: Startmotor gaat soms niet rond, of duurt een paar seconden

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5252T., Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 103

Soms wil de startmotor van mijn auto niet direct rond gaan. Als je de sleutel doordraait gaan de overige accesoires uit maar er gebeurt niets, ook geen tik ofzo. Na een paar seconden gaat de startmotor rond en slaat de motor direct aan. De tijd die er tussen zit varieert van twee seconden tot meer dan tien.

Wat erger is, na een lange rit komt het vaak voor dat hij helemaal niet wil starten. Symptomen zelfde als boven alleen gaat hij niet rond, hoe lang je de sleutel ook in deze stand houdt. Na een half uur of drie kwartier wil hij weer starten, waarna alles weer normaal werkt.

Ik heb zowel de 12V kabel als de signaalkabel even losgemaakt, ingespoten en weer gemonteerd. Kan er helaas slecht bij omdat hij bij deze auto onder de turbo zit. Omdat het probleem zo random is heb ik verder ook niets kunnen meten, sta je in de middle of nowhere met een auto die niet wil starten maar zonder multimeter.

Weet iemand of beide problemen tot dezelfde oorzaak te herleiden zijn? Zou het vervangen van de startmotor een oplossing zijn of kan het ook een probleem in de aansturing zitten?

stoppen

Geplaatst door stoppen (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1355) PRO, 7 jaar geleden

Daar heb je hem nu net , dat wordt toch meten , je kunt het ook anders doen een lampje parallel aansluiten op je signaaldraad , dan kun je meteen zien of er wel of geen spanning op je stuurdraad komt als hij niet wil starten.

Ruud10657 (0) PRO, 7 jaar geleden

Zelf gehad bij een 5244 automaat. Erg lastig. Eerst contactblokje vervangen op het contactslot, probleem bleef regelmatig terug komen. Starter vervangen en het was opgelost.

stoppen (0), 7 jaar geleden

Ik ben een stapje verder. Moest vandaag weg en had de multimeter en een stuk draad klaargezet, vervolgens vergeten mee te nemen. :) Onderweg trad het probleem weer op, uiteindelijk als een echte McGyver met een postzegel, kromme punaise en een secondewijzer iets weten te fabriceren om de plus aan de contact 50 van de startmotor te kunnen leggen. Startmotor ging gelijk rond en de auto slaat direct aan. Voorlopige conclusie dus dat het in de elektra zit.

Ik ga zo eens kijken of ik een schema van de auto kan vinden. Of weet iemand toevallig of er ergens nog een relais te vinden is? Contactblokje van het contactslot zoals Ruud vermeld misschien?

stoppen (0), 7 jaar geleden

Kan met 90% zekerheid zeggen dat ik het probleem gevonden heb, het lijkt de PNP-schakelaar te zijn die de stand van de automaatbak registreert. Aan de hand van het elektrisch schema een relais 2/35 gevonden, die zit in het bakje naast de accu met een witte letter J er op. En dus schakelaar 3/71 die dus de automaatbak zender bleek te zijn.

De auto wilde nu dus weer niet starten. De automaathendel een keer of 5 vlotjes helemaal door alle standen geschoven en weer geprobeerd, startte direct.

Artikelnummer is 9466012 en kost ongeveer 190 euro origineel Volvo of 90 euro van een universeel merk. Vervangen is vrij veel werk maar niet complex, complete how-to filmpjes staan op Youtube.

Bedankt voor het meedenken!

Ruud10657 (0) PRO, 7 jaar geleden

Mooi dat de oplossing nabij is. Had er ff bij verteld dat het ook een automaat betrof. had je zeker de tip gekregen naar het safe to start circuit van de automaathandle te kijken. De pook een keer heen en weer halen zat er dan als tip bij ;)

stoppen (0), 7 jaar geleden

Als de website de autodetails niet adhv. het kenteken ingevuld had dan had ik dat ook zeker vermeld. Aan de andere kant, de voldoening van het zelf de oorzaak gevonden hebben is natuurlijk enorm. :)

Zal trouwens eens kijken of ik die suggestie hier ergens achter kan laten, de transmissie is natuurlijk hartstikke relevant voor legio problemen. Edit: mail gestuurd.

stoppen (0), 6 jaar geleden

Het was inderdaad de PNP-schakelaar.

Siem Bijman (140) PRO, 6 jaar geleden

en adhv het kenteken wordt nu ook de transmissie vermeld.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.