Volvo V50: Wagen start niet en valt stil Egr klep?

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1.6, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Volvo V50 1.6D: km 188 000
Elke 20 000 onderhoud met verandering van mazoutfilter.
Bij aankoop voldoende km op autostrade. Sinds 3j wegens veranderen werk nog maar 20 000km/j en kortere afstanden.

Vorige week hield hij in. Max 80 op de snelweg in 3de. Geen vermogen en leek iets vlotter te rijden bij iets voor volgas. Bij Volgas leek hij te verstikken.
Wagen stil gelegd en terug gestart probleem weg.

Deze ochtend start hij en valt na 1m terug stil. Na lang starten slaagt hij aan maar valt direct stil.
Net zoals je mazoutfilter heb vervangen en er nog lucht op de leiding zit.

Met bevriende garagist gebeld en hij dacht EGR klep die faalt.
Ik haal ze er morgen eens af en kuis ze uit. Als dit betert steek ik er misschien een andere op.

2 vragen:
- Andere ideeën?
- Ik vindt de vraagbaak niet direct een plaats van de egr klep op de diesel bij de benzine variant staat hij er wel op.
Iemand richtlijnen waar deze steekt?

robin2cv

Geplaatst door robin2cv (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

robin2cv (0), 6 jaar geleden

Egr klep vervangen geen verbetering.
Mazout filter handmatig vol gepompt met diesel. En hij startte.
Houd nog in. Lijkt zich te "verzuipen".
Laten uitlezen maar geen foutcodes die dit verklaren.
Ik vervang morgen normaal de mazout filter. Steekt er nog maar 15 000km op ma ja
Andere ideeën?

robin2cv (0), 6 jaar geleden

Mazoutfilter vervangen. Niet opgelost.
Zeer strange: Op de autostrade aan het rijden wil van 2de vak naar 3devak en trek op. Hup geen vermogen. Aan de kant en stilstaand wil de wagen niet boven de 3000 toeren.
Blijven op gaspedaal en na een 10 sec probleem weg en vlot naar de 4500 rpm.
Maar komt telkens terug.
Auto stil leggen en starten terug inorde voor even.
Zelfs als ik op de autostrade aan 100km/h motor stil leg en contact terug op dan is het probleem even weg.
Ik vermoed dus een sensor?
Gisteren waren er geen fouten in het systeem.
Terug laten uitlezen is weer 50 euro.
Dus iemand een idee?

robin2cv (0), 6 jaar geleden

Iemand?
Wagen rijdt 90% van de tijd goed.
Als hij koud staat bijna geen last van.

arjenhofstra (0) PRO, 6 jaar geleden

Dat de auto bij deze symptomen geen foutcodes opslaat is wel vreemd. Ik zou eerst eens de laatste originele software in de motor ecu laten zetten.

robin2cv (0), 6 jaar geleden

Ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb.
Er is een rubber mazoutleiding bovenaan de katalysator. DEze lekt nu dus ik vermoed dat dit de ooraak is.
Nog geen tijd gehad om te vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.