Volvo S40: LPi pomp werkt niet meer

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Ik heb sinds kort problemen met mijn Vialle LPi- installatie.
Bij overschakelen op LPG valt de motor stil.
Nu heb ik al geconstateerd dat de LPi-pomp in de tank niet draait, want bij inschakelen van het contact hoorde ik altijd de pomp starten, maar sinds het optreden van de storing niet meer. Het enige dat ik nu hoor is het klikje van de tank afsluiter.
Alle klepjes, en relais nagelopen, deze werken allemaal. Alle zekeringen zijn heel. Ook heb ik op de rode voedingsdraad bij de pomp 12V gemeten, dus tot daar is alles in orde volgens mij. Het enige wat eraan kan mankeren is een defecte pomp, of een defecte pompsturing, dit is de electronica in het aluminium deksel op de tank welke onder andere de 12V gelijkspanning omzet in een wisselspanning.
Voordat ik de pomp ga vervangen wil ik eerst zeker weten of de pompsturing in orde is, om te voorkomen dat ik een pomp wissel die helemaal niet defect blijkt te zijn.
Ik heb op de losse unit 12 Volt gezet via de rode en de zwarte draad, de blauwe draad (signaaldraad) los gelaten, en heb in de aansluitstekker van de pomp de wisselspanning gemeten. De unit geeft een wisselspanning, maar deze zwalkt tussen de ongeveer 3V en 14V heen en weer. Dit 'zwalken' kan natuurlijk aan de niet op de pomp aangesloten unit liggen zodat de electronica niet belast wordt maar dat is een aanname van mijn kant.
Mijn vraag: Is deze pompsturing met een multitester door te meten zodat ik kan zien of deze sturing heel is? Moet ik daarvoor de pompsturing op de pomp aansluiten en dan op de draden 'inprikken'?
Wie kan mij hier iets over vertellen? Tips en trucs van harte welkom!

Loekenzo

Geplaatst door Loekenzo (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (1595) PRO, 6 jaar geleden

De kans is 99.9999999999999999% zeker dat de pomp defect is , deze gaan regelmatig kapot.
Je kunt weerstanden meten van de pomp en deze vergelijken met de waardes van een nieuwe pomp , waardes heb ik helaas niet voor je.

Loekenzo (0), 6 jaar geleden

Inmiddels verder gekeken, en heb eerst de LPG uit de tank laten lopen... gaat prima met de datakabel en LPI uitleessoftware van Vialle! Even de aanvoerslang bij de injectors losgehaalden et de laptop kan je dan de klep opensturen. Verder een kwestie van een stuk tuinslang als verlenging gebruiken en een drie kwartiertjes geduld. Hierna de pomp gedemonteerd en deze bleek na inwendig onderzoek vast te staan op zijn lagers.
Van het kogellagertje lag de kooi er volledig uit, en de ijzersnippers zaten rond het naaldlagertje aan de andere kant... einde oefening dus.
Na even snuffelen op internet een adres gevonden in Eeklo, België, bij van Meenen. Hier een gereviseerde pomp besteld, met inruil van de defecte waren de kosten 180 euro, plus verzendkosten naar België van de defecte pomp. Van Meenen: Een prima bedrijf, Ives van Meenen reageert snel en de communicatie is helder. Een aanrader! Binnen drie dagen had ik de gereviseerde pomp in huis.
De gereviseerde pomp gemonteerd, tank met wat LPG gevuld... auto loopt weer als een zonnetje op LPG!

kaleido 1 (1595) PRO, 6 jaar geleden

Bedankt voor de feedback , er zat geen vuil in de tank ?

Loekenzo (0), 6 jaar geleden

Nee, daar heb ik nog op gelet, tank was van binnen brandschoon.
Achteraf bleek ook wel dat de pomp bezig was te overlijden, want de auto begon de laatste tijd steeds vaker spontaan op 3 cilinders te rijden. Na even overschakelen op benzine en weer terug op gas deed ie het wel weer, maar dit bleek maar een tijdelijke oplossing en het kwam steeds vaker voor. De 'nieuwe' pomp is ook véél stiller, ik dacht in het begin van de testrit bij het overschakelen dat hij niet draaide omdat ik hem niet hoorde, kan je nagaan wat een verschil.

Inmiddels is deze S40 overgegaan naar mijn jongste zoon die er heel blij mee is. Er zit nog 'maar' 441.000 km op, dus die kan nog makkelijk een tonnetje mee...
Ikzelf heb nu een Volvo V50 in mijn bezit, ook weer met Vialle LPI waar ik gewoon heel tevreden mee ben ondanks dat dus de pomp defect kan raken, maar dit is voor mij als techneut niet zo'n groot probleem als dit eens voor komt.

kaleido 1 (1595) PRO, 6 jaar geleden

Oke , succes met de auto S

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.